h2

BMW sve više napreduje u tehnologiji vodika: Početak serijske proizvodnje 2028. godine se bliži

15.09.2025 u 14:57

Bionic
Reading

U gorivnoj ćeliji odvija se elektrokemijska reakcija u kojoj vodik iz spremnika reagira s kisikom iz zraka. Ova reakcija proizvodi električnu energiju koja pokreće elektromotor i time opskrbljuje vozilo energijom. Sustav gorivnih ćelija ne obuhvaća samo same gorivne ćelije, već i sve komponente i sustave potrebne za njihov učinkovit rad

Tvornica BMW Grupe u Steyru priprema se za serijsku proizvodnju sustava gorivnih ćelija. Treća generacija vodikovog pogonskog sustava BMW Grupe će se proizvoditi u Steyru od 2028. godine, a kompetencijski centri tvrtke u Münchenu i Steyru već grade prve prototipove. Daljnje komponente pogonskog sustava će dolaziti iz tehnološkog središta u Landshutu.

'Lansiranje prvog modela gorivnih ćelija tvrtke BMW 2028. godine će dodati još jedan iznimno učinkovit high-performance pogonski sustav s nultom emisijom našem tehnološki otvorenom portfelju proizvoda', kaže Joachim Post, član Upravnog odbora BMW AG-a, odjel za razvoj.

'Odabir Steyra kao lokacije proizvodnje jasno pokazuje našu predanost europskom inovacijskom otisku. Kompetentni centri BMW-a u Münchenu i Steyru imaju ključnu ulogu u razvoju pionirskih sustava gorivnih ćelija.'

BMW-ov sustav gorivnih ćelija treće generacije: kompaktniji, snažniji, učinkovitiji

Prvu generaciju pogonskog sustava gorivnih ćelija u potpunosti je isporučila Toyota Motor Corporation (Toyota) i ugrađena je u BMW 535iA još 2014. godine. Druga generacija debitirala je u trenutnoj pilot floti BMW iX5 Hydrogen. Ovaj put, BMW je sam razvio cjelokupni sustav gorivnih ćelija, dok su pojedinačne gorivne ćelije došle od Toyote.

Za novu generaciju, BMW Grupa i Toyota Motor Corporation zajednički razvijaju pogonski sustav za putnička vozila, pri čemu ključna tehnologija gorivnih ćelija stvara sinergije za primjenu u komercijalnim i putničkim vozilima. Ova bliska suradnja omogućuje objema tvrtkama da iskoriste sinergije u razvoju i nabavi, a istovremeno stvaraju modele specifične za marku.

BMW iX5 Hydrogen Izvor: Promo fotografije / Autor: BMW

Treća generacija tehnologije gorivnih ćelija donosi neka velika poboljšanja

Između ostalog poboljšanja se odnose na kompaktan dizajn i visok stupanj integracije. Prostor koji zauzima sustav gorivnih ćelija smanjen je za oko 25 posto. Značajno povećanje gustoće snage omogućilo je mnogo kompaktniju konstrukciju u usporedbi s prethodnom generacijom.

Treća generacija može se besprijekorno integrirati u buduće arhitekture vozila. To otvara put pristupu otvorenom prema tehnologiji koji će u budućnosti omogućiti kupcima ponudu raznih varijanti pogonskog sustava. Optimizirane komponente i povećana učinkovitost: Sustav bi trebao biti znatno učinkovitiji od svog prethodnika.

To se postiže nadogradnjom pojedinačnih komponenti koje se temelje na pogonskoj tehnologiji zajednički razvijenoj s Toyotom i poboljšanim strategijama rada. Ovaj napredak rezultira povećanim dometom i snagom u kombinaciji s nižom potrošnjom energije, što predstavlja značajno poboljšanje u odnosu na drugu generaciju.

BMW-ov pogonski sklop na vodikove gorivne ćelije druge generacije je pilot model u BMW-u i Hydrogen NEXT od 2022. godine. Izvor: Promo fotografije / Autor: BMW AG

Tehnološka stručnost u BMW Grupi u Münchenu

BMW Grupa izrađuje prototipove visokoučinkovitih sustava gorivnih ćelija u svom kompetencijskom centru za vodik u Münchenu. U gorivnoj ćeliji odvija se elektrokemijska reakcija u kojoj vodik iz spremnika reagira s kisikom iz zraka. Ova reakcija proizvodi električnu energiju koja pokreće elektromotor i time opskrbljuje vozilo energijom. Sustav gorivnih ćelija ne obuhvaća samo same gorivne ćelije, već i sve komponente i sustave potrebne za njihov učinkovit rad. To uključuje sustav hlađenja te podsustave vodika i zraka.

BMW i tehnologija vodika
  • BMW i tehnologija vodika
  • BMW i tehnologija vodika
  • BMW i tehnologija vodika
  • BMW i tehnologija vodika
  • BMW i tehnologija vodika
    +21
BMW tehnologija vodika Izvor: Promo fotografije / Autor: Tom Kirkpatrick

Kompaktni raspored osigurava da cijeli pogonski sklop pruža razinu performansi i sigurnosti po kojima je BMW poznat. Proizvodnja prototipova trenutno je usmjerena na razvoj i validaciju procesa montaže i testiranja, s posebnom pažnjom posvećenom industrijalizaciji, osiguranju kvalitete i skalabilnosti na dugi rok. Paralelno s tim, prototipovi se koriste za razvoj operativne strategije i za validaciju na razini sustava i vozila. Ovi koraci ključni su u pripremi tehnologije gorivnih ćelija za serijsku proizvodnju.

Serijska proizvodnja u tvornici BMW Grupe Steyr

Proizvodnja sustava gorivnih ćelija bi trebala započeti 2028. godine u tvornici BMW Grupe Steyr, koja se može osloniti na desetljeća razvoja i proizvodnog iskustva koje pokriva sve vrste pogonskih sustava u cijeloj paleti modela BMW Grupe. Sada se grade novi ispitni poligoni i proizvodni pogoni, a zgrade se modificiraju kako bi se uključila nova pogonska tehnologija i stalno je usavršavala.

Proizvodnja komponenti u tvornici BMW Grupe Landshut

Tvornica BMW Grupe Landshut je odgovorna za proizvodnju ključnih komponenti za vozila s gorivnim ćelijama. Izgradnja nove opreme i hardvera za serijsku proizvodnju BMW Energy Mastera, specifičnog za vodik, će započeti tamo krajem svibnja 2026. BMW Energy Master kontrolira opskrbu vozilom energijom u rasponu od 400 do 800 V.

Također djeluje kao sučelje za podatke iz visokonaponske baterije. Ova upravljačka jedinica nadopunjena je raznim komponentama koje su posebno potrebne za primjenu gorivnih ćelija. Proizvodnja prvih prototipova Energy Mastera specifičnog za vodik će započeti sredinom 2026., samo nekoliko kilometara dalje, u tvornici BMW Grupe Dingolfing, gdje su također izrađeni prototipovi BMW Energy Mastera za modele Neue Klasse.

Kao i kod pilot flote BMW iX5 Hydrogen, tvornica Landshut će ponovno proizvoditi kućište i tlačnu ploču za sljedeću generaciju modela.