Koncept podignute sportske limuzine uključuje modernu interpretaciju ikonične uspravne rešetke, omogućenu svjetlosnom tehnologijom, dugi 'beskrajni' poklopac motora, stražnju kabinu i snažne stražnje bokove
Bentley Motors je predstavio najnoviji koncept luksuzne vizije unutar svog potpuno novog dizajnerskog studija, koji ovog tjedna prvi put službeno otvara svoja vrata. EXP 15 koncept predstavlja Bentleyjevu dizajnersku viziju budućnosti, inspiriranu nasljeđem Grand Tourera s početka 20. stoljeća i interpretirajući je na potpuno moderan način 21. stoljeća.
Sukladno tome, model fizičke vanjštine pune veličine, dugačak preko pet metara, ima kultnu uspravnu rešetku, dugi 'beskrajni' poklopac motora i stražnju kabinu koja podsjeća na Bentley Speed Six Gurney Nutting Sportsman coupé iz 1930., poznatog i kao 'Plavi vlak' (eng. Blue Train).
Ovaj poznati Bentley iz povijesti povezan je s utrkom između Woolfa Barnata - tadašnjeg predsjednika tvrtke i poznatog 'Bentley Boya' - i luksuznog ekspresnog vlaka (Le Train Bleu) od Cannesa na jugu Francuske do Calaisa na sjeveru, koji je stigao u London prije nego što je vlak uopće stigao do Calaisa.
Naznake budućih modela
Ali u kombinaciji s ultramodernim vanjskim površinama, visokotehnološkim detaljima rasvjete i aktivnim aerodinamičkim elementima, koncept iz 2025. čvrsto se ukorijenjuje u sadašnjosti i budućnosti. Iako nije namijenjen proizvodnji ili prodaji, EXP 15 također daje naznake dizajna budućih Bentleyja, uključujući i prvi potpuno električni automobil marke koji uskoro stiže.
Robin Page, direktor dizajna u Bentleyju, je rekao: 'Ljepota konceptnog automobila nije samo u pozicioniranju našeg novog dizajnerskog jezika, već u testiranju kamo ide tržište. Jasno je da su SUV-ovi rastući segment i razumijemo GT tržište – kroz četiri generacije Continentala GT – ali najzahtjevniji segment je limuzina jer se mijenja. Neki kupci žele klasičan oblik limuzine s 'trom kutijom', drugi dizajn s 'jednom kutijom', a treći opet nešto uzvišenije. Dakle, ovo je bila prilika za nas da razgovaramo s ljudima i steknemo osjećaj.'
Vanjski dizajn
Model eksterijera pune veličine spaja klasično i moderno u uzbudljivom i elegantnom novom dizajnu.
Koncept EXP 15 utjelovljuje pet principa vanjskog dizajna za Bentley koji će utjecati na njegove buduće proizvodne automobile. Prvi princip je 'Uspravna elegancija' (eng. ‘Upright Elegance’) i izražava ideju da svi prednji dijelovi Bentley automobila - u silueti - trebaju prikazivati vrlo blago zakrivljenu okomitu liniju, sličnu gornjem dijelu tijela čistokrvnog konja, odmah nakon što krene naprijed i samouvjereno se zaustavi.
Gledajući izravno na automobil 'sprijeda', drugi ključni princip vanjskog dizajna je 'Ikonična rešetka' (eng. ‘Iconic Grille’) koja je unatoč promjenama elektrificiranih pogonskih sklopova važna za povijesnu vizualnu arhitekturu marke, posebno s okomitom linijom u središtu, kako je nastavio direktor dizajna Robin Page: 'Rešetke su nekada bile namijenjene dovodu zraka do motora s unutarnjim izgaranjem kroz prednji dio automobila. Ali sada s promjenom tehnologije svjetla imamo priliku stvoriti djelo digitalne umjetnosti. Dakle, rešetka ostaje naš ikonični prednji dio.'
Treći princip vanjskog dizajna koji su Bentleyjevi dizajneri identificirali jest 'Beskrajna linija poklopca motora' (eng. ‘Endless Bonnet Line’) koja odražava nasljeđe i stari katalog gdje je ispod trebalo smjestiti veliki motor s unutarnjim izgaranjem. Ova linija se neprekinuto nastavlja ispod bočnih prozora i natrag do stražnjeg stupa automobila na sličan način kao kod povijesnog Bentley Gurney Nutting coupéa iz 1930. godine. S budućim pogonskim sklopovima koji postaju električni i potrebnim manje prostora za njih, slobodni prostor ispod poklopca motora EXP 15 prenamijenjen je u dva elegantna rješenja za pohranu, kojima se pristupa putem dvostrukih panela koji ponovno podsjećaju na Gurney Nutting coupe, ovaj put na njegove poklopce motora na šarke u stilu klavira.
Četvrti princip vanjskog dizajna – 'Odmarajuća zvijer' (eng. ‘Resting Beast’) – najbolje se razumije sa strane i odozgo. 'Svi najbolji Bentleyji imaju stražnje bokove koji se izbočuju prema van iz karoserije automobila iznad stražnjih kotača, izražavajući njihove 'mišiće' i snažnu energiju, baš poput zaobljenog oblika savijenih gornjih nogu velike mačke', objašnjava Slovenac Domen Rucigaj, voditelj vanjskog dizajna. 'Ali cjelokupni stav Bentleyja mora biti opušten i horizontalan, ne agresivno nagnut prema naprijed (niti nagnut unatrag i izgledati 'lijeno'). Također sam usredotočen na savršene Bentleyjeve proporcije koje su podijeljene, od vrha do dna, na jednu trećinu za kabinu i dvije trećine za karoseriju.'
Peti i posljednji ključni princip vanjskog dizajna nazvan je 'Prestižni štit' (eng. ‘Prestigious Shield’) i na EXP 15 odnosi se na veliku i čistu površinu na stražnjem dijelu koncepta, koja je na tradicionalnim Bentleyima poput Gurney Nutting coupéa bila odvojena od karoserije - ali koja je na EXP 15 dio stražnjih vrata, na kojima ponosno stoji novi Bentleyjev amblem s krilima, uokviren stražnjim svjetlima s dijamantnim uzorkom.
Mišićavi oblici isklesani i izrezbareni kako bi stvorili smjelu prisutnost
Površina karoserije EXP 15 preko ovih proporcija također odražava novi način na koji će se oblikovati moderni Bentleyi. Page i njegov tim identificirali su tri ključne osobine: 'Monolitna prisutnost' - kako bi se dao vizualni izraz da elementi automobila izgledaju kao da su izrezani iz jednog bloka kamena; 'Mišićavi oblik' – stvaranje napetih površina koje vizualno ukazuju na potencijalnu snagu, poput tijela sportaša nakon intenzivnog programa treninga; i 'Urezana preciznost' – što znači smanjenje vizualne težine kako bi se osigurala jasna i precizna površina uz zadržavanje osjećaja čvrstoće.
Vanjska rasvjeta i aerodinamička tehnologija sljedeće generacije podižu Bentleyjev prepoznatljivi dijamantni uzorak na nove visine
Osim proporcija i površine EXP-a 15, njegov vanjski izgled naglašen je mnogim prekrasnim detaljima, i funkcionalnim i estetskim. Prednja svjetla sastoje se od četiri ultra tanke trake prema bočnim stranama automobila – gornje dvije okomite i donje dvije savijene prema unutra – i postavljene su odmah unutar lukova kotača kako bi se definirali rubovi automobila.
Ova svjetla također uokviruju veliku prednju masku, gdje središnja svjetlosna kralježnica koja se spušta odmah ispod amblema Winged B odvaja dvije polovice maske i sadrži horizontalnu interpretaciju Bentleyjevog poznatog dizajna dijamantnog prošivenog sjedala, ovdje ponovljenog kako bi se podsjetio na uzorak povijesne maske, ali umjesto toga izveden s modernim LED svjetlima.
Na svakom boku, odmah iza prednjeg luka kotača, par debelih otvora za ventilaciju pomaže u usmjeravanju protoka zraka, vizualno razbija masu karoserije i pruža grafički zanimljiv izgled. Prema stražnjem dijelu, tanja svjetla uokviruju veliku površinu 'Prestigious Shield' i izbočuju se radi aerodinamičke prednosti, a istovremeno otkrivaju ugodnu 3D dubinu i još jednu zamršenu interpretaciju dijamantnog uzorka. Daljnji aerodinamički elementi uključuju dvostruke aktivne spojlere koji se otvaraju s kraja stražnje nagnute linije krova automobila i aktivni aero difuzor na donjoj stražnjoj rubu automobila.
Unutrašnjost
Unutar kabine, dizajnerski pristup je jednako napredan. Izrađen korištenjem softvera za virtualnu stvarnost (VR) kako bi kupcima omogućio da vide i iskuse širi raspon mogućih konfiguracija, kombinira poznate suvremene fizičke značajke unutrašnjosti automobila poput luksuznih sjedala, instrumentne ploče u obliku krila, upravljača, brojčanika i prekidača s očaravajuće futurističkim digitalnim elementima koji se mogu istaknuti ili nestati u pozadini prema raspoloženju vozača ili funkcionalnim potrebama.
Paket je neobičan jer sadrži tri sjedala i troja vrata - umjesto četiri ili pet - kako bi se pružio veći luksuz u prijevozu za posebne publike, a uključuje i inovativan prostor za pohranu u kabini za dragocjene kućne ljubimce i/ili ručnu prtljagu. Kada je vozilo zaustavljeno, čak i prtljažnik može imati dvostruku ulogu kao luksuzno mjesto za piknik.
Odabir materijala je pedantan i predstavlja mješavinu tradicionalnog, zanatskog i održivog, u kombinaciji s ultramodernim, tehničkim i futurističkim. Na primjer, tekstil od 100 posto vune tvrtke Fox Brothers – izumitelja tkanine otporne na trnje i engleskih tkalaca s oko 250 godina iskustva – korišten je u efektu ombre uzorka u unutrašnjosti EXP 15 i može se pronaći u skladu s raznim laganim 3D printanim titanijskim završnim obradama.
Korisničko iskustvo (UX) također je ključno za EXP 15, a automobil je dizajniran da djeluje kao inteligentna i promišljena mješavina 'fantastičnog dirigenta i proslavljenog kuhara', sve u jednom.
Dizajneri futurističke kabine EXP-a 15 također su dobili utjecaj iz unutrašnjosti coupea Speed Six Gurney Nutting Sportsman iz 1930., u broju i funkciji sjedala, ako ne i rasporedu i obliku.
Darren Day, voditelj dizajna interijera, rasvijetlio je priču i razmišljanje koje je njegov tim koristio za paket EXP 15: 'Tadašnji predsjednik Bentleyja, Woolf Barnato, imao je četverovratnu tkaninsku limuzinu Speed Six Weymann proizvođača H. J. Mullinera, koju je koristio za utrku Plavog vlaka 1930. U međuvremenu, imao je u izgradnji jedinstveni Speed Six coupé, s karoserijom koju je dizajnirao Gurney Nutting. Iako coupé nije bio dovršen kada se utrka održala, upravo se taj automobil povezao s njim i od tada je postao kultni Bentley. Ono što je na nas utjecalo jest ideja automobila s tri sjedala, jedinstvenom linijom prozora i super elegantnim proporcijama koje se koriste za Grand Tourere.'
U skladu s tim duhom, EXP 15 također nudi raspored s tri sjedala. Jedna vrata na vozačevoj strani otvaraju se prema vozačevom sjedalu, plus udobna stražnja sjedala iza, dok se dvostruka bočna vrata i dio panoramskog krova otvaraju prema gore na suvozačevoj strani kako bi se omogućio glatkiji ulazak i izlazak putem luksuznijeg i fleksibilnijeg suvozačevog sjedala koje se može zakrenuti za 45 stupnjeva prema van.
'Sjedalo se može rotirati i vi izlazite, potpuno nesmetano, ne pokušavajući se popeti iz automobila kao što vidite kod nekih superautomobila', nastavio je Day. 'Samo izađete dostojanstveno, a Instagram fotografija je savršena. Ako pogledate automobil koji smo izradili za Njezino Veličanstvo Kraljicu, uvijek je bio dizajniran oko otvora vrata i 'umjetnosti dolaska'. Bilo nam je jako važno stvoriti taj osjećaj i ovdje.'
To suvozačevo sjedalo također se može pomicati u različite položaje prema raspoloženju ili potrebi kupca: naprijed uz vozača u načinu rada 'Kopilot', kliznuti unatrag na stražnje sjedalo u postavci 'Standard' ili naslon za način rada 'Opuštanje'. U posljednje dvije konfiguracije stvara se ogroman prostor za noge, a sustav Concertina Floor Storage omogućuje preklapanje oslonaca za noge prema dolje u pod kako bi se stvorio plitki prostor za pričvršćivanje kućnog ljubimca ili osobne ručne prtljage – i što je ključno, oboje je dostupno bez potrebe za zaustavljanjem i otvaranjem prtljažnika.
Čak i prtljažnik ima više potencijalnih funkcija od pukog nosača prtljage. Otvorite veliki stražnji poklopac i dva mala sjedala mogu se postaviti uz atmosfersku fizičku lampu i hladnjak opskrbljen hladnim pićima, koji se mogu izvući sa stražnjih sjedala, kako bi luksuzne zabave na stražnjim vratima vozila zaista postale ugodna i praktična stvarnost.
Miješanje prirodnog i fizičkog s tehničkim i digitalnim
Instrumentna ploča 'Wing Gesture' dugo je bila osnovni sastojak Bentleyjevih kabina i prvi je od pet principa dizajna interijera marke, referirajući se na oblik pernatog amblema marke. Drugi princip - 'Bold Gravitas' - odnosi se na korištenje luksuznih materijala u dovoljno velikim prostorima da ih kupci doista vide i osjete. Kao što je Darren Day rekao: 'Navikli smo na prirodne materijale poput drva, metala - a sada i kamena - u našim automobilima i ljudski um može reći je li nešto stvarno ili ne jer su navikli vidjeti drveće, životinje i prirodne oblike. Stoga ne pokušavamo previše stilizirati te oblike, već ih dizajniramo u skladu s oblikom materijala. 'Bold Gravitas' se odnosi na samopouzdanje da se ima velikodušna količina bilo kojeg površinskog materijala, tako da zaista možete uživati u drvenom furniru ili ljepoti metala.'
Ideja 'Cocooning Haven' treći je princip dizajna interijera marke i odnosi se na važnost ugađanja Bentleyjevim kupcima. Bilo sprijeda ili straga, luksuzno suvozačko sjedalo ima obavijajući baldahin s lijeve strane koji se omotava preko naslona sjedala kako bi stvorio privatnost kada je to potrebno. Četvrti element – 'Ikonski detalji' – opisuje sada već poznate elemente povezane s Bentleyevim interijerima, od ventilacijskih otvora u obliku 'bullseye' i nazubljenih prekidača do sjedala s dijamantnim prošivom.
Korisničko iskustvo predstavlja tehnologiju 'na zahtjev' ili 'topivu' koja može unaprijed predvidjeti potrebe kupaca.
Peti princip dizajna interijera je novi – nazvan 'Čarobna fuzija' – i odnosi se na Bentleyevu namjeru da ponudi mješavinu fizičkih i digitalnih značajki, a u nekim slučajevima i da ih spoji. Poput ažuriranja Bentleyeve postojeće 'Rotirajuće nadzorne ploče' koja u jednom trenutku može otkriti zaslon za infotainment, a zatim se zarotirati natrag u čvrstu površinu nadzorne ploče kada zaslon više nije potreban, nadzorna ploča pune širine EXP 15 može djelovati kao digitalno sučelje za sve vrste infotainmenta ili se isključiti kako bi otkrila furniranu drvenu površinu vidljivu ispod stakla.
Također, središnje iza ekrana nalazi se uređaj nalik satu s više pomičnih i osvijetljenih kazaljki – koji su dizajneri nazvali 'Mehaničko čudo' – koji može pokazivati smjer kretanja automobila, stanje njegovog električnog naboja i još mnogo toga – ili jednostavno biti ugodan središnji ukras za promatranje.
Kao što je Robin Page rekao: 'Mislimo da će se ljudi zasititi potpuno digitalnog iskustva i da će žudjeti i za fizičkim mehaničkim elementima. Kombiniranjem ta dva možete dobiti najbolje od oba svijeta. Gotovo je kao da nosite prekrasan mehanički sat na jednom zapešću, a digitalni sat na drugom. Zamislite čarobno iskustvo koje biste dobili kada bi se mehaničko i digitalno preklapali.'
Inovacija materijala i boja korištenjem tradicionalnih britanskih dobavljača
Vanjski dio EXP-a 15 krasi upečatljiva tekuća metalna satenska završna obrada pod nazivom Pallas Gold, koja, ako se bolje pogleda, ima zlatno-bijele naglaske i inspirirana je raznim niklanim elementima na povijesnom Bentleyu Speed Six, uključujući njegovu rešetku i ručke na vratima. No ono što ovu boju čini modernom jest novi, ultra tanki aluminijski pigment na tržištu koji omogućuje njezinu upotrebu na karoseriji ispred sigurnosnih radarskih uređaja koji i dalje mogu prenositi signal 'kroz' nju bez smanjenja kvalitete signala. Nadalje, visoka reflektivnost premaza olakšava detekciju Lidar sustavima i stoga je prikladan u prometu u kojem se koriste drugi autonomni sustavi vožnje.
U virtualnoj stvarnosti unutar EXP 15, tim za boje, obloge i završnu obradu stvorio je četiri teme, s mješavinom tradicionalnih i modernih materijala. Unutar stražnjeg dijela kabine dizajneri su zamislili upotrebu fine svilene žakard tkanine za promicanje dobrobiti. Tkan u jednoj od najstarijih tvornica u Velikoj Britaniji od strane britanske tvrtke Gainsborough osnovane 1903. – i dobavljača tkanina kraljici od 1980. – povijesni prirodni materijal savršeno se skladno slaže u istoj unutrašnjosti kao i nova fino tkana metalna mreža nazvana ‘Acrylic Couture’ koja je u akrilu i kada se osvijetli, može stvoriti blistave 3D efekte unutar armaturne ploče.
Slično tome, materijali s pozadinskim osvjetljenjem nalaze se iza izrezanih furnira Bentleyjevog prepoznatljivog prošivanja na vratima i drugdje, kako bi se dodao još futurističkiji ugođaj. Kao što je rekla Andrea Jensen, voditeljica odjela za boje, materijale, završnu obradu i izradu po mjeri: 'Kada iz furnira izrežete dijamantni uzorak i na njega stavite žakard svilu ili hibridnu mrežu te osvijetlite, možete stvoriti ono što nazivamo aktivnim 3D prošivom.'
Drugdje se u damson ombre efektu u unutrašnjosti EXP 15 s temom izvršnog paketa opreme koristi 100-postotni vuneni tekstil tvrtke Fox Brothers – izumitelja tkanine otporne na trnje i engleskih tkalaca s oko 250 godina iskustva – uz prave 3D printane titanske završne obrade. A zahvaljujući odabiru materijala i preciznoj 3D printanoj izradi, ovi metalni detalji smanjuju i težinu automobila i otpad u proizvodnji.
Zaključak: sve performanse i tehnologija potrebne za sofisticirani i održivi Grand Tourer 21. stoljeća
Iako je prije svega dramatičan dizajnerski koncept, tvorci EXP 15 naravno su razmotrili pogonski sklop koji će omogućiti Grand Toureru 21. stoljeća s održivom lakoćom i bezbrižnim performansama. U tu svrhu, EXP 15 je zamišljen kao potpuno električni pogon na sve kotače s dugim dometom i brzinama punjenja sukladnim praktičnosti koju kupci očekuju od Bentleyja. No, kao dizajnerski koncept, ne daju se daljnji detalji o njegovim tehničkim specifikacijama niti mogućoj platformi.
Iako je coupé Speed Six Gurney Nutting Sportsman iz 1930. zasigurno potaknuo kreativnost trenutnog dizajnerskog tima, EXP 15 je daleko od vježbe u 'retro' ili gledanja unatrag, a automobili očito nimalo ne sliče jedan drugome. EXP 15 nije ni pregled manjeg, potpuno električnog serijskog Bentley vozila koje se očekuje 2026. godine. No suptilni dizajnerski elementi koji se odnose na taj prvi automobil istaknuti su unutar vanjskog oblika ovog koncepta, kao i prikaz digitalnih i tehničkih ideja u unutrašnjosti koje bi dugoročno mogle postati stvarnost.