Problem koji raste

Automobili su sve širi, postali su toliko napuhani da ih je polovica preširoka za parking

22.01.2024 u 18:54

Bionic
Reading

Novi automobili u Europskoj uniji postaju širi za centimetar svake dvije godine. Trend su pokrenuli veliki luksuzni SUV-ovi čija prodaja ne pokazuje znakove usporavanja.

'Potaknuta prodajom najvećih SUV-ova, vozila svake godine postaju sve šira', rekao je James Nix, analitičar u kampanji Transport and Environment (T&E) i autor izvješća za The Guardian.

Novi automobili postali su toliko napuhani da ih je polovica preširoka da bi stali na parkirna mjesta dizajnirana prema minimalnim standardima na ulicama u mnogim zemljama, pokazalo je izvješće. Prosječna širina novog automobila u EU i Ujedinjenom Kraljevstvu prešla je 180 cm u prvoj polovici 2023., nakon što je rasla u prosjeku za pola centimetra svake godine od 2001. godine.

'To možda ne zvuči kao velika brojka, ali stvarnost je da će – ako ne dođe do reforme – kohorta velikih luksuznih SUV-ova i kamioneta postati široka poput kamiona i autobusa', rekao je Nix.

Veća je vjerojatnost da će veliki automobili ubiti ljude u sudaru nego mali automobili jer su teži i imaju visoke prednje krajeve koji zarobe žrtve ispod sebe umjesto da ih obore na stranu. Također pumpaju više otrovnih plinova u zrak i zauzimaju više prostora na cestama i pločnicima.

Za neke automobile koji su izvorno dizajnirani prije nekoliko desetljeća, potreba za ugradnjom sigurnosnih značajki poput zračnih jastuka dio je razloga zašto su noviji modeli postali veći. No nedavni trend potaknut je potrošačima koji kupuju daleko veće automobile koji ceste čine opasnijima.

Sredinom 1990-ih EU je zabranila vozila šira od 2,55 metara kako bi spriječila prevelike kamione i autobuse. Ali zakon nije stvorio posebna ograničenja za automobile, za koje analitičari kažu da su počeli prelaziti ključne pragove za koje ceste i gradovi nisu bili dizajnirani.

Uoči planirane revizije pravila o vozilima EU-a, aktivisti su pozvali zakonodavce da podrže klauzulu koja bi natjerala Europsku komisiju da preispita ograničenje širine. Tvrde da je trend prema većim automobilima smanjio prostor za druge sudionike u prometu i povećao opasnost.