LHC U KUĆI

Želite li i vi tražiti Higgsov bozon?

11.08.2011 u 15:27

Tim znanstvenika koji rade na Velikom hadronskom sudaraču (LHC) pokreće projekt u koji se svojim računalom može uključiti tko god to želi

Ideja je da se povezivanjem računala pomogne u kreiranju simulacija eksperimenata fizike čestica. Među ostalim sudionici bi trebali pomoći i u traženju Higgsova bozona, misteriozne čestice koja, prema teoriji, drugim česticama daje masu.

Projekt, nazvan LHC@home 2.0, jako je unaprijeđena verzija programa iz 2004. u kojem su privatna računala korištena za simuliranje zraka protona. Razvoj računala od tada do danas trebao bi omogućiti puno složenije simulacije sudara čestica.

LHC je najmoćniji sudarač čestica na svijetu dug 27 km koji se nalazi pod zemljom na švicarsko francuskoj granici.

'Stavljanjem na raspolaganje dijela moći svojih osobnih računala i laptopa dobrovoljci sada mogu aktivno pomagati fizičarima u potrazi za novim fundamentalnim česticama koja bi trebala dati nove uvide u izvore svemira', stoji u objavi Europske organizacije za nuklearna istraživanja (CERN), koja vodi LHC.

U Cernu je uređena golema računalna infrastruktura koja mora obraditi oko 15 milijuna gigabajta podataka što ih svake godine stvara LHC. Worldwide Large Hadron Collider Computing Grid, mreža vrijedna oko 100 milijuna eura, dizajnirana je tako da prima bujicu podataka i dijeli je znanstvenicima širom svijeta.

LHC

Projekt LHC@home trebao bi pridonijeti ovoj mreži tako što će podijeliti golemi zadatak simulacije sudara i potom ih slati znanstvenicima na analize i usporedbe.

'Studiranjem razlika između simulacija i podataka mi tragamo za mogućim znacima neslaganja postojećih teorija s fizikalnim svemirom', piše na stranici LHC@home 2.0.

'U konačnici takva bi nas neslaganja mogla dovesti do otkrića novih pojava koje bi mogle biti povezane s novim temeljnim načelima prirode.'

Ovaj je projekt posljednji u nizu sve brojnijih projekata 'građanske znanosti' u kojima se privatna računala koriste za rješavanje znanstvenih problema kao što je primjerice potraga za inteligentnima vanzemaljcima.

Svatko tko se želi uključiti u potragu za temeljnim znanstvenim odgovorima, može istražiti projekt na njegovoj službenoj stranici LHC@home (LHC at home – odnosno LHC u kući).