Jeste li se ikad zapitali zašto telefoni moraju biti u zrakoplovnom načinu rada tijekom leta i bi li se to napretkom tehnologije u budućnosti moglo promijeniti?
Još 1991. godine korištenje mobitela u avionima je zabranjeno, a sve to zbog straha od interferencije sa zrakoplovnim navigacijskim sustavima. Prema Upravi za civilno zrakoplovstvo, 'znanstveno istraživanje pokazalo je da mobilni telefoni mogu ometati rad zrakoplovne opreme i također mogu uzrokovati smetnje u slušalicama pilota'.
Radiovalovi koje emitiraju određeni elektronički uređaji mogu značajno utjecati na pilotove navigacijske i radarske alate, povezanost s kontrolom na zemlji, pa čak i tehnologiju za izbjegavanje sudara. 'Dok većina mobilnih telefona ne emitira jake radiovalove, uređaji - uključujući Kindle, iPod, prijenosna računala, pa čak i ručne konzole za igranje - emitiraju radiovalove, posebno u kompaktnom prostoru', objašnjava za CNtraveller Laura Lindsay, Skyscannerova stručnjakinja za putovanja.
Tamara Vallois, voditeljica komunikacija u Wizz Airu, slaže se s njom. 'U zraku su naši mobilni telefoni izvan dosega telefonskih tornjeva, ali će nastaviti slati električne signale u potrazi za vezom. Uključivanjem zrakoplovnog načina, mobilni (i u nekim slučajevima bežični signali) su onemogućeni. Time se izbjegava odašiljanje radijskih frekvencija tijekom leta, čime se smanjuje mogućnost interferencije s kritičnim zrakoplovnim instrumentima poput navigacijskih sustava ili komunikacijskih uređaja', objasnila je.
'Ako putnik zaboravi prebaciti svoj uređaj na zrakoplovni način rada, to neće nužno predstavljati opasnost. Dakle nije nužno za rad aviona da je uključen zrakoplovni način letenja; to je jednostavno mjera opreza koju je poduzela posada da bi izbjegla takve smetnje za navigaciju, radare i komunikaciju s kontrolom leta te omogućila punu koncentraciju tijekom leta', dodaje Vallois.
'Osoblje bi najvjerojatnije moglo odmah utvrditi jesu li putnici zaboravili prebaciti svoje telefone na zrakoplovni način rada zbog razine povratne buke električnih signala koji se šalju s uređaja. Sve u svemu, to ne bi nužno predstavljalo sigurnosni problem za zrakoplov ili javnost', pojasnila je. No zasad ostaje preporuka da bi svi mobilni uređaji tijekom leta trebali biti ili isključeni ili u zrakoplovnom načinu. A nekima je to i neka vrsta odmora, kad se mogu opustiti i isključiti.
No tehnologija se ubrzano razvija, pa bi li zrakoplovni način rada mogao postati povijest?
Korištenje mobitela u avionu
Države članice SAD-a i EU-a žele omogućiti korištenje mobitela u avionu; Europska komisija još je prošle godine donijela odluku da će odrediti posebne frekvencije 5G mreže, uz koje će putnici u zrakoplovima moći telefonirati i tijekom leta. To znači da bismo mogli telefonirati, surfati i streamati.
'Putnici u EU uskoro će moći koristiti svoje telefone u zrakoplovima. Prema novim pravilima, zračne tvrtke mogu koristiti novu tehnologiju u zrakoplovima za povezivanje s mobilnom mrežom, uz sporije mobilne podatke. To znači da će ljudi moći koristiti sve značajke svog telefona tijekom leta', kaže Vallois.
'Novi napredak u tehnologiji značio je da putnici mogu pristupiti svojim podacima tijekom leta bez izazivanja smetnji za posadu. Budući da se ova tehnologija nastavlja razvijati, ne bi bilo veliko iznenađenje da druge zrakoplovne tvrtke i zemlje slijede taj primjer', ustvrdila je.