ARIGATO PIKACHU

Zašto je svijet poludio za igrom Pokemon Go?

11.07.2016 u 16:52

Bionic
Reading

Pokemonomanija se širi svijetom brzinom šumskog požara. Navala je bila tolika da su tvorci igre morali odgoditi globalno lansiranje jer im serveri nisu mogli podnijeti potražnju. Što je iza tog munjevitog uspjeha?

Nintendova tržišna kapitalizacija porasla je 7,5 milijardi dolara nakon što je manija za Pokemonom Go počela. Aplikacija je na vrhu top-lista po broju preuzimanja u Australiji, Sjedinjenim Državama, Novom Zelandu i drugim zemljama.

Po pojedinim istraživanjima već se sad nalazi na pet posto svim smartfona u SAD-u. Prestigla je Tinder, uskoro bi mogla i Twitter. Možda već i bi da tvrtka Niantic nije bila prisiljena obustaviti globalno lansiranje igre zbog toga što su igračice i igrači zahtjevima preopteretili poslužitelje.

Iako je trenutno dostupna u tek nekoliko zemalja poput Sjedinjenih Država, igrači se domišljaju i snalaze na svakojake načine. Ne sjećam se kad sam zadnji put vidio da je neka igra za mobitele tako poharala Hrvatsku kao što je to slučaj s Pokemonom Go. I to usprkos tome što nije još službeno dostupna u ovom dijelu svijeta.


Kako već biva kad u nečemu sudjeluje ogroman broj ljudi, događaju se i bizarne situacije. Jedan je stanovnik SAD-a tako otkrio kako je njegova kuća pretvorena u vježbaonicu za pokemone. Isto se dogodilo i baptističkoj crkvi u Westborou koju je preuzeo ružičasti pokemon Clefairy.

Tražeći riječnog pokemona, tinejdžerica je u rijeci u Wyomingu našla - leš, a pljačkaši su već počeli koristiti igru kako bi namamili samotne igrače i orobili ih. Stoga - oprez!

Neočekivano munjevit uspjeh Pokemona Go moguće je objasniti djelovanjem nekoliko čimbenika.

Osnovni je preduvjet raširenost dovoljno moćnih pametnih telefona. Ključna tržišta poput sjevernoameričkih i europskih već neko vrijeme pokazuju znakove zasićenja, prilično su rašireni i u zemljama poput Hrvatske, što znači kako postoji veliki broj potencijalnih igrača, čak i kad se uzme u obzir softversko ograničenje (za igru je potrebno imati minimalno iOS 8 ili Android 4.4).

Besplatna je, što je čini gotovo univerzalno pristupačnom. Prihode ostvaruje kupnjama u okviru aplikacije. Procjenjuje se kako je tijekom prvih dana donijela između tri i pet milijuna dolara prihoda.

Ogromnu ulogu svakako su odigrali su podrobna priprema i testiranje. Niantic je prije Pokemona Go razvio Ingress, geolokacijsku igru proširene stvarnosti s oko sedam milijuna igračica i igrača na globalnoj razini. Nema sumnje kako su na Ingresu i te kako ispekli zanat te usavršili znanja i vještine za razvoj Pokemona Go, a vjerujem kako je i nemali broj igrača Ingressa među early adopterimaPokemona Go.

Inače, Niantic je do listopada prošle godine bio pod okriljem Googlea.


Kao i za Ingress, odabrana je platforma proširene stvarnosti (augmented reality, AR), nemjerljivo manje zahtjevna za izradu, implementaciju i korištenje od (pomalo razvikane) virtualne stvarnosti.

Riječ o igri s vrlo niskim ulaznim barijerama i visokim potencijalom za angažman, kako samostalno tako u društvu s drugim igračicama i igračima. Istodobno je kooperativna i kompetitivna, nudi priliku za istraživanje i otkrivanje, ne diskriminira po dobi, spolu...

Konačno, odabran je globalno prepoznatljiv, više od 20 godina prisutan i omiljen brend, čije su igre prodane u par stotina milijuna prodanih primjeraka, a temeljem njih nastale su i animirane serije te niz drugih multimedijalnih sadržaja. Mogućnost igranja takve igre uživo fantastičan je mamac za veliki broj ljudi. Društvene mreže su, naravno, također odlično poslužile za širenje vijesti o Pokemonu Go i aktivnostima vezanim uz igru.

Problem s VR-om, kako su dobro primijetili u Forbesu, nije samo u tome što je skup već i u tome što je trenutačno na razini puke modifikacije postojećih igara.

Naravno, tu fazu virtualna stvarnost mora proći, ali ljudima će biti lakše izdvojiti nešto sitno kako bi mogli ganjati Pokemone po ulicama, parkovima i tko zna gdje još sve nego istresti par stotina eura za VR konzolu.

Taj će jaz još neko vrijeme davati prednost igrama proširene stvarnosti, što bi autori istih (i igara općenito) svakako trebali dobro iskoristiti. Stoga treba očekivati kako će Pokemon Go biti tek prvom u nizu uspješnica koje ćemo imati prilike vidjeti tijekom nadolazećih godina, ali i da igre na mobitelima nakon ove pošasti više neće biti iste.