CAMPUS MREŽE

Zašto je 5G ključ industrijskog napretka? Pravi primjer krije se u Rijeci

09.05.2025 u 14:39

Bionic
Reading

Na Zagrebačkoj obali riječke luke ove godine s radom kreće jedan od najsuvremenijih kontejnerskih terminala u ovom dijelu Europe – Rijeka Gateway, zajednička investicija kompanija APM Terminals i ENNA. Taj strateški infrastrukturni projekt, vrijedan 380 milijuna eura, predstavlja najopsežniju transformaciju riječkog obalnog prostora od osnutka Hrvatske, u kojem je Hrvatski Telekom implementirao hibridnu privatnu 5G mrežu na čak 240.000 četvornih metara terminala

Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković prilikom obilaska terminala izjavio je da se radi o impresivnom projektu. Istaknuo je da će terminal biti potpuno automatiziran i digitaliziran, uz poštivanje najviših ekoloških standarda. 'Bit će to jedan od najsuvremenijih terminala u ovom dijelu Europe', naglasio je Butković.

Rijeka Gateway je najmoderniji kontejnerski terminal u regiji te će narednih 50 godina djelovati pod koncesijom, a pozicionira se kao glavni ulaz za kontejnerski promet prema tržištima srednje i jugoistočne Europe. Osim što donosi tehnološki iskorak daljinskim upravljanjem i digitalnom logistikom, projekt ima ključnu ulogu u gospodarskom razvoju cijele zemlje. Otvaranje luke za komercijalni rad predviđeno je za drugu polovicu ove godine.

Prva faza, u vrijednosti 200 milijuna eura, završava do kraja 2025. i uključuje izgradnju osnovne infrastrukture, nabavu 'superpostpanamax' generacije dizalica te uspostavu logističke podrške. Druga faza donosi dodatna ulaganja od 180 milijuna eura u sljedećih deset godina.

Terminal će se prostirati na 20 hektara površine, s operativnom obalom dugom 680 metara i dubinom mora od 20 metara, što omogućuje prihvat najvećih kontejnerskih brodova. Dizalice visoke 138 metara, mase 1700 tona, moći će rukovati teretima težine do 100 tona i brodovima širine 25 kontejnerskih redova.

Trenutno je na terminalu zaposleno oko 130 ljudi, a po početku punog rada taj će broj narasti na 300. Uz njega se obnavlja i stara zgrada skladišta pod konzervatorskom zaštitom, u kojoj će biti smješteni uredi carine, inspektorata i uprave.

Privatna 5G kampus mreža

Ono što Rijeka Gateway čini doista posebnim nije samo fizička infrastruktura, već i tehnološka nadogradnja: bit će to prvi daljinski upravljani kontejnerski terminal na Jadranu koji koristi privatnu 5G kampus mrežu zahvaljujući suradnji s Hrvatskim Telekomom.

Privatna 5G kampus mreža omogućava pouzdanu 24/7 komunikaciju za sve operacije terminala. Kako ističe Marijana Bačić, članica Uprave HT-a: 'Ovaj projekt pokazuje povjerenje Rijeka Gatewaya u našu sposobnost da osiguramo uslugu visoke dostupnosti za besprijekorne lučke operacije. Usto potvrđuje našu strategiju u pružanju poslovno kritične komunikacije putem naše javne mobilne mreže.'

Primjena 5G tehnologije omogućit će autonomno upravljanje strojevima, pametnu logistiku, digitalizaciju carinskih procedura, prediktivno održavanje i povezivanje s pametnim skladištima. Sigurnost će biti pojačana praćenjem opreme u stvarnom vremenu, brzom detekcijom rizika i poboljšanom kibernetičkom zaštitom. Time Luka Rijeka postaje atraktivnija za globalne logističke partnere i strane investicije.

Riječ je o prvoj telekomunikacijskoj tehnologiji čiji je standard od samog početka razvijen za industrijsku primjenu. 5G kampus mreže nisu rezervirane samo za velikane – upravo se u malom i srednjem poduzetništvu očekuje najveći rast. Kako tehnologija sazrijeva, pojavljuju se i nova tržišta: od industrijske automatizacije do medicine na daljinu.

Rijeka Gateway
  • Rijeka Gateway
  • Rijeka Gateway
  • Rijeka Gateway
  • Rijeka Gateway
Rijeka Gateway Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Hrvatski Telekom

Novo poglavlje u primjeni 5G tehnologije, HAKOM otkriva ključne regulatorne poteze

Primjena privatnih 5G kampus mreža u industrijskim i logističkim sektorima, dakle, više nije budućnost – a Luka Rijeka to i potvrđuje. Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) za tportal je potvrdila da projekt Rijeka Gateway označava važan iskorak prema pametnoj logistici, digitalnoj transformaciji i povećanju konkurentnosti hrvatskog gospodarstva.

'Rijeka je prometno najveća luka u Hrvatskoj te je kao čvorište međunarodne trgovine kompleksni logistički sustav. Uvođenje 5G tehnologije omogućit će autonomno upravljanje strojevima i vozilima, pametno upravljanje prometom i teretom, prediktivno održavanje opreme, digitalizaciju administracije i carinskih procedura te povezivanje s pametnim skladištima i željezničkom infrastrukturom', ističu iz HAKOM-a.

Dodaju da će se 5G u luci koristiti i za povećanje sigurnosti – od praćenja opreme u stvarnom vremenu, preko detekcije rizika i incidenata, do bržeg reagiranja u hitnim situacijama i unapređenja kibernetičke sigurnosti.

'Uvođenje 5G tehnologije učinit će Luku Rijeka privlačnijom za globalne logističke partnere i strane investitore, što će ubrzati digitalnu tranziciju i povećati izvoz, produktivnost, kapacitet i smanjiti troškove rada', kažu iz HAKOM-a, dodajući da bi Rijeka mogla postati čvorište pametne logistike jugoistočne Europe.

Regulativa iza inovacije

No za ovakav iskorak bilo je potrebno temeljito pripremiti regulatorni okvir. HAKOM je početkom 2024. izdao dozvolu za uporabu radiofrekvencijskog spektra u pojasu 2500 – 2690 MHz, što je omogućilo uspostavu privatne 5G mreže za vlastite potrebe za Rijeka Gateway.

'Da bi to bilo moguće, bilo je potrebno izmijeniti namjenu frekvencijskog pojasa, donijeti Plan dodjele spektra, uvesti novu vrstu dozvole i omogućiti naplatu. HAKOM je sve ove promjene inicirao ili proveo u prethodnim godinama', pojašnjava Agencija.

HAKOM ističe i alternativni put – korištenje 5G rasloja (slicing) unutar mreža javnih operatora. Riječ je o virtualnim, izoliranim mrežnim instancama optimiziranima za specifične potrebe korisnika. Za ovakve opcije bilo je potrebno omogućiti spektar kroz dražbu 2021., a na samim operatorima ostaje odluka hoće li i kako koristiti slicing u praksi.

Model za druge sektore i jačanje domaće ICT scene

Na pitanje može li Rijeka Gateway poslužiti kao model za širu implementaciju privatnih 5G mreža, HAKOM odgovara – da, uz određene uvjete.

'Model pametne vertikale poput luke može se primijeniti i na zračne luke, logističke centre, industrijske zone, energetska postrojenja i slične sustave', navode. Međutim ističu da svaka tvrtka mora razmotriti svoje specifične potrebe u pogledu kontrole, sigurnosti, financijskih mogućnosti i dostupnog kadra.

Hibridna rješenja uz javne operatore nude bržu implementaciju uz manji ulazni trošak – ali uz ograničenja u pogledu kontrole nad mrežom.

Izdavanje dozvola za privatne 5G mreže traje do 42 dana, a naknade su niske kako bi se omogućio tehnološki iskorak i malim poduzetnicima. 'U slučaju hibridnih rješenja, svi uvjeti se dogovaraju izravno s operatorom. HAKOM može izdati dozvolu za određeno zemljopisno područje ako se tvrtka odluči na vlastitu mrežu', pojašnjavaju.

Značajan aspekt projekta Rijeka Gateway leži i u njegovom potencijalu za jačanje domaće ICT scene. 'Slični projekti potiču razvoj domaćih 5G integratora i rješenja jer zahtijevaju lokalnu integraciju. Time se jačaju kompetencije naših stručnjaka, smanjuje ovisnost o inozemstvu i stvara potencijal za izvoz i međunarodnu konkurentnost', zaključuju iz HAKOM-a.