ZNANOST I TEHNOLOGIJA

Umjetna inteligencija pomogla otkriti tisuće nepoznatih virusa, a to je tek početak...

23.03.2018 u 15:37

Zahvaljujući nesmiljenoj moći obrade velike količine podataka, znanstvenici su iz uzoraka uspjeli prepoznati viruse koje do danas nisu poznavali

Zahvaljujući umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju, znanstvenici su uspjeli otkriti učinkoviti način pretraživanja i kategoriziranja virusa koje je polučilo otkrivanjem preko 6000 skrivenih mikroorganizama, izvještava Nature.

Neotkriveni svijet

Virusi su vrlo važan dio prirode, a nama su još zanimljiviji jer utječu na naše zdravlje i svakodnevni život na brojne, mnogima nepoznate načine. Znanstvenici su do nedavno viruse otkrivali traženjem određenog genoma u uzorku, no velik broj pothvata bio je neuspješan. Za početak, viruse je nemoguće uzgajati u laboratoriju, a pretraga za određenim uzorkom dodatno je otežana njihovom veličinom i velikom brzinom mutiranja.

Moć umjetne inteligencije

Nove metode lova na nepoznete viruse uključuju sekvenciranje uzoraka DNA uzetih iz različitih okružja. Kako bi prepoznali prisutne mikroorganizme, znanstvenici pretražuju određene genetske uzorke poznatih virusa i bakterija na sličan način kao što vi pretražujete neku riječ unutar dokumenta u Wordu.

Ova metoda se, doduše, pokazala vrlo neučinkovitom, s obzirom da je nemoguće tražiti uzorak za kojeg niti sami ne znate. Nova vrsta umjetne inteligencije, strojno učenje, obilazi ovaj problem pronalaženjem neobičnih uzoraka u planinama informacija. Algoritmi pretražuju baze podataka, uče iz njih te sve informacije potom autonomno klasificiraju.

BLISKA BUDUĆNOST

Evo kako bi nam umjetna inteligencija uskoro mogla promijeniti živote

Lakše do otkrića

Zahvaljujući ovom otkriću bit će moguće puno lakše prepoznati određene mikroorganizme te odrediti njihovu povezanost sa različitim zdravstvenim stanjima. U dvije odvojene studije mašinsko učenje je otkrilo nekoliko tisuća različitih, do danas nepoznatih, obitelji mikroorganizama te uvelike olakšala njihovo sabiranje i razaznavanje.

Derya Unutmaz, imunologinja je u Laboratoriju za genomsku medicinu Jackson u Farmingtonu te je specijalist za viruse koji uzrokuju destruktivne upalne relakcije. Zahvaljujući strojnom učenju Unutmaz tvrdi da će znanstvenici moći prepoznati brojne viruse skrivene u tijelima pacijenata. Zahvaljujući moći brze analizira velikih baza podataka, ovaj pristup bi mogao povezati otkrivene viruse s promjenama u bakterijama te nakon toga i u proteinima' rekla je Unutmaz te nadodala 'Strojno učenje razotkrit će tajne o kojima do danas nismo niti razmišljali'.