astrofizika

Udar meteorita o površinu Mjeseca trajao je samo 28 stotinki. Posljedice će biti puno dugotrajnije

02.05.2019 u 12:25

Svemirski kamenčić koji je za vrijeme pomrčine udario o površinu Mjeseca i ostavio ogroman krater na njegovoj površini, učinio je to u najboljem trenutku, kažu znanstvenici. Rezultati njihovih istraživanja trebali bi pomoći sigurnosti astronauta koji se spremaju za nova osvajanja Zemljinog satelita

Snimak meteorita koji je Zemljin satelit pogodio usred nedavne pomrčine Mjeseca, omogućuje znanstvenicima i amaterima da dobiju najbolji pogled na stijene koje se sudaraju s njegovom površinom. Tijekom potpune pomrčine Mjeseca koja se dogodila u siječnju čak su i amaterski promatrači uočili vrlo kratak bljesak na njegovoj površini.

Znanstvenici su se odmah primili posla kako bi shvatili uzrok ove pojave i otkrili što nam može reći o našem najbližem susjedu. Rezultati prvih istraživanja sada su objavljeni u novom članku Kraljevskog astronomskog društva u Velikoj Britaniji.

Znanstvenici su zaključili da je meteorit mase 45 kg i promjera između 30 i 60 cm Mjesečevu površinu pogodio brzinom 61.000 kilometara na sat te da je za sobom ostavio krater promjera deset do 15 metara. Meteorit je u Mjesec udario silom jednakoj eksploziji 1,5 tone TNT-a, izbacujući pritom ostatke koji su bili vrući kao 5400 stupnjeva Celzija; ta temperatura odgovara onoj na površini Sunca.

Kamera španjolskog astrofizičara Josea Marije Madieda snimila je trenutak kad meteorit udara u površinu Mjeseca Izvor: Društvene mreže / Autor: Jm Madiedo

A sve to trajalo je samo 28 stotinki sekunde.

Mjesec nema atmosferu koja bi za zaštitila od takvih udara, što znači da i sitni komadići mogu udariti o njegovu površinu. Meteoriti putuju velikim brzinama, vaporiziraju i za sobom ostavljaju oblak koji se često može vidjeti i sa Zemlje. Takav je bljesak prvi put snimljen tijekom pomrčine Mjeseca.

Pomrčina superkrvavog vučjeg mjeseca Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

'Nešto mi je govorilo da je ovo pravi trenutak', rekao je Jose Maria Madiedo, astrofizičar sa sveučilišta u španjolskoj Huelvi koji je uspio ovjekovječiti ovaj udar meteorita.

Znastvenici će nastaviti pratiti takva događanja. Prikupljene informacije trebale bi pomoći da se poveća sigurnost astronauta koji bi se u sljedećim godina ponovno trebali spuštati na površinu Mjeseca.