150 MILIJUNA KORISNIKA

U čemu je tajna popularnosti Snapchata?

29.10.2016 u 08:41

Bionic
Reading

Snapchat se u razmjerno kratkom vremenu vinuo među zvijezde društvenih mreža i ne pokazuje znakove posustajanja. Što se krije iza uspjeha aplikacije najpoznatije po porukama koje nestaju?

Pet godina stara aplikacija dnevno ima 150 milijuna aktivnih korisnika, više nego Twitter, a za manje od godinu dana privukla je 40 milijuna novih. Broj korisnika impresivan je već sam po sebi, ali treba dodati i to da velik udio u njemu čine oni između 12 i 24 godine. Dovoljno da se počnu brinuti ne samo u Instagramu, već i u Facebooku.

S poslovne strane situacija izgleda dobro. Aplikacija je dosad privukla i više rundi ulaganja, prihodi joj rastu iz godine u godinu (iako možda ne brzinom koju investitori priželjkuju). U svibnju ove godine su prikupili 1,81 milijardu dolara, što je procijenjenu vrijednost tvrtke podiglo na 17,8 milijardi dolara. Šuška se i o javnoj inicijalnoj ponudi dionica koja bi je mogla podići i do 25 milijardi dolara.

Snapchat ne spava na lovorikama i stalno je u potrazi za novim značajkama i idejama koje će privući i zadržati korisnike. Tako su, recimo, nedavno promijenili ime i predstavili svoje prve naočale, kupili mobilnu tražilicu, osmislili oglase koji će vas moći prepoznati...

U čemu je tajna uspjeha? Zašto je Snapchat toliko popularan? Pitate li suosnivača i direktora Snapchata, 26-godišnjeg Evana Spiegela, u pitanju je spoj sveprisutnosti i svedostupnosti interneta, lakoće stvaranja i dijeljenja multimedijalnih sadržaja te kratkotrajnosti.

U eri osobnijeg računalstva, kako vrijeme u kojem živimo naziva Spiegel, granica između online i offline svijeta više nije važna. Naš se društveni život odvija u obje domene, a zahvaljujući sveprisutnosti interneta možemo odmah podijeliti online trenutak koji smo kamerom zabilježili offline.


Nekad prije gledali smo fotke s ljetovanja nakon što bismo se vratili kući, razvili film i izradili fotografije. Danas izazivamo zavist kolega još na plaži. Živimo i komuniciramo istodobno.

Slično tome, portreti i autoportreti nekad su tražili vrsnog majstora i sate strpljenja. Čak i kad je analogna fotografija zavladala svijetom, nije bila ni približno toliko rasprostranjena kao selfieji danas.

Na njih se često gleda kao na izraze taštine ili samodopadnosti generacije okrenute samoj sebi. No, upozorava Spiegel, oni služe i za to da bismo drugima pokazali i izrazili kako se osjećamo. Na Snapchatu je ta komunikacija usmjerena na sadržaj i poruku ljudima koji su nam bliski, ne toliko na izgled.

Kratkotrajnost poruka pak nudi mogućnost izbjegavanja nesmiljenog pravila prema kojem će sve što podijelimo online tamo i ostati, trajno povezano s našim identitetom.

Uz to, u svijetu u kojem je sve privremeno puno je više toga dozvoljeno i prihvatljivo. Poruka koju šaljemo obično će nestati nakon najviše deset sekundi pa možemo riskirati ispasti glupi, šašavi, razvratni, politički nekorektni i što god nam još padne na pamet bez straha od trajnih posljedica. To otvara prostor za istraživanje, eksperimentiranje, pa i zaigranost.

Pomaže i to što Snapchat nema jako stroga pravila korištenja, niti prikuplja puno podataka o svojim korisnicima.


Uz Spiegelovo, postoje druga objašnjenja fenomena zvanog Snapchat.

Svakako je važno bilo to što su na vrijeme prepoznali potencijal potražnje za porukama koje ne ostaju zauvijek prisutne. Ali to ne bi bilo dovoljno da nisu unaprijedili značajke koje su već bile popularne na drugim društvenim mrežama, poput videosadržaja.

Kako je svojedobno objasnio youtuberCasey Neistat, trik je u tome što su ponudili jednostavan način pričanja priče koja djeluje neposredno, iskreno i autentično.

Tako je nastao privlačan sadržaj koji se ne oslanja na algoritme, već na žive ljude, kako u procesu stvaranja, tako i u naknadnoj montaži, kao što je slučaj sa značajkom Live Stories.

Što se oglašivača tiče, Snapchat je među rijetkima u svijetu društvenih mreža koji im može ponuditi isto što i televizija: da korisnici vide, umjesto hrpe na jednoj stranici, samo jedan oglas u dano vrijeme uživo. I to u vrijeme kad mlađe generacije okreću leđa TV-u u sve većem broju.

Za vas koji ne znate što je Snapchat pripremili smo mali vodič: Što je Snapchat i kako ga koristiti?