accenture

Toksičan sadržaj i posao od 500 milijuna dolara: Tko za Facebook potiho čisti platformu od mržnje i zašto je ta cijena puno veća

03.09.2021 u 14:10

Bionic
Reading

Godinama je kompanija pod palicom Marka Zuckerberga bila napadana zbog nasilnog sadržaja koji prolazi platformom, a sam Zuckerberg često je govorio o zapošljavanju ljudi koji će čistiti ono što algoritmi ne uspiju. Osim vlastitih, posla je bilo za vanjske suradnike...

Tijekom 2019. godine šefica globalne konzultantske tvrtke Accenturea Julie Sweet na sastanku sa svojim menadžerima postavila je važno pitanje: Trebamo li izaći iz posla s Facebookom?

Godinama su se naime gomilali problemi zbog zadaća koje je ova tvrtka obavljala za najveću društvenu mrežu na svijetu; u osmosatnim smjenama tisuće njihovih zaposlenika prolazile su kroz najužasniji sadržaj, uključujući slike i videa o samoubojstvima, ubojstvima i seksualnim prijestupima, pokušavajući spriječiti njihovo širenje.

Neki od zaposlenika zapali su u depresiju i paranoju, a neki su se zbog toga aktivirali oko boljih plaća i povlastica te, unatoč strogim ugovorima, popričali i s medijima.

Facebook i Accenture rijetko su govorili o poslu, čak ni ne potvrdivši da rade zajedno, no kako piše NY Times, u pozadini ove tajne veze Facebookova je misija da se udalji od toksičnog sadržaja.

Godinama je naime kompanija pod palicom Marka Zuckerberga bila napadana zbog nasilnog sadržaja koji prolazi platformom, a sam Zuckerberg često je govorio o zapošljavanju ljudi koji će čistiti ono što algoritmi ne uspiju.

Iza kulisa zaposleno je više od 10 konzultantskih tvrtki koje također rade taj posao, a nitko nije bio važniji od Accenturea s godišnjim ugovorom vrijednim 500 milijuna dolara i trećinom moderatora koji rade na Facebooku.

'Facebook kakav poznajemo ne bi postojao bez Accenturea', rekla je Cori Crider, suosnivačica Foxglovea, odvjetničke tvrtke koja zastupa moderatore sadržaja.

Times je razgovarao s 40-ak trenutnih i bivših zaposlenika Facebooka i Accenturea, većinom anonimnih zbog ugovora koje su potpisali, dok iz tih tvrtki nisu bili raspoloženi za službene izjave s vrha.

Facebookov glasnogovornik tek je poručio: 'Posao može biti težak i upravo zato blisko surađujemo s partnerima kako bismo pružili najbolju moguću potporu.'

Accentureova glasnogovornica na posao se osvrnula kao na 'javnu uslugu koja štiti društvo održavajući internet sigurnim', a nijedna kompanija nije spomenula onu drugu.

Kako je sve krenulo

A sve je započelo golotinjom. Godine 2007. milijuni su mjesečno pristizali na Facebook i mnogo njih s neprikladnim fotografijama. Prema dogovoru s tadašnjim glavnim tužiteljem New Yorka Andrewom Cuomom, Facebook je imao 24 sata da makne pornografske postove s platforme.

Facebookovi zaposlenici vrlo brzo bili su preplavljeni poslom i on se okrenuo vanjskim suradnicima, a posao s Accentureom s godinama je samo rastao. Ova tvrtka danas posluje i s YouTubeom, Twitterom, Pinteresom...

Nakon što je 2016. godine otkriveno da su ruski hakeri iskoristili Facebook za utjecaj na američke birače, broj moderatora porastao je za još 3000, a Facebook je imao posla i za druge tvrtke, poput Cognizanta i TaskUsa.

Nastup nakon umjetne inteligencije

Sam posao zahtjevan je na nekoliko razina; iako umjetna inteligencija ukloni više od 90 posto problematičnog sadržaja, suradnici moraju odlučiti o ostalom te dobivaju ocjene na temelju ispravnosti svojih odluka - ako pogriješe u više od pet posto slučajeva, mogu dobiti otkaz, kazao je anonimni Accentureov zaposlenik.

To se negativno odrazilo na psihološko stanje zaposlenika pa su dobili i savjetnike kao pomoć - jedan zaposlenik ostavio je oproštajnu poruku na svom radnom stolu dok je drugi ispričao da tijekom dana vidi i 700 fotografija žrtava automobilskih nesreća ili pak mučenja životinja.

Nekoliko je Accentureovih glavešina propitivalo posao s Facebookom, a 2017. tadašnji šef Pierre Nanterme pod upitnik je stavio i njegovu etičnost. Nakon što je umro od raka dvije godine poslije Sweet je naslijedila ovaj unosan i vruć krumpir te naredila reviziju posla o čijim mračnim stranama govori sve više zaposlenika.