INTERVJU: SAŠA KRAMAR

Širokopojasni internet u svaki dom i ured!

12.09.2015 u 11:57

Bionic
Reading

Trenutno je najvažnije povećati penetraciju interneta. Kada to bude postignuto, svjedočit ćemo eksploziji svih mogućih uređaja koji se priključuju na internet, uz konstantnu kvalitetu i rast brzina, uvjeren je šef Iskona

Saša Kramar na čelu je Iskon Interneta od 2007. godine, kada ga je preuzeo od osnivača Damira Sabola. U pružatelju usluga širokopojasnog interneta koji ove godine obilježava 18 godina postojanja je od 2000. godine.

Samozatajni 47-godišnji Čakovčanin kao da je oličenje poslovice 'Tiha voda brege dere.' Nećete ga često vidjeti kako istupa u javnosti, no mandat predsjednika uprave dosad mu je produžen dva puta.

Razgovarali smo s njime o počecima i budućnosti Iskona.

Kakav je osjećaj doživjeti punoljetnost tvrtke koja je krenula krajem '90-ih godina prošlog stoljeća kao startup?

Rođendani i introspekcija idu u paru. Živiš i radiš iz dana u dan, pa te okrugli datumi pozovu da sjedneš, pogledaš unatrag i postaneš svjestan svega što se promijenilo: tvrtka, tehnologija, svijet oko nas. Postaneš svjestan količine odrađenih projekata koji su trajno promijenili tržište i korisničke navike. Osjećaj punoljetnosti tvrtke koja je krenula od nule u tom je smislu - nevjerojatan.


Kada biste izdvojili pet najznačajnijih trenutaka iz povijesti Iskona, koji bi to bili?

Među pet najznačajnijih trenutaka svakako je prvi uspostavljeni međunarodni alternativni internetski link, u doba kada nije bilo moguće napraviti fizički vod preko granice.

Prva faza dokapitalizacije nam je također bila od velike važnosti. Omogućila je daljnji razvoj Iskona, ulazak u rezidencijalni segment, osvajanje udjela na tržištu. Hrvatski telekom je 2006. godine preuzeo Iskon, što je bila win-win situacija za nas, za HT Grupu i za korisnike. Omogućila nam je daljnji tehnološki razvoj i rast korisničke baze.

Iskon je prvi u Hrvatskoj uveo radno vrijeme korisničke podrške 0-24 h, što bih volio naglasiti kao simbol naše orijentiranosti prema korisniku.

Kao zadnji najznačajniji trenutak izdvojio bih prvi hrvatski tripple play i prvu multiscreen uslugu, koju smo ponudili korisnicima nedugo nakon Comcasta. Obje usluge su odraz naše tržišne inovativnosti i agilnosti.

Osobno se rado prisjećam i prvog međunarodnog VPN-a za jednu od najvećih hrvatskih tvrtki. Projekt je pokrivao potrebe međusobnog povezivanja sjedišta s uredima u Europi i Americi.

Tada je bilo nezamislivo da jedan startup odradi nešto toliko kompleksno, no prvi put smo dokazali da korisnicima možemo izraditi najzahtjevnija i najsofisticiranija rješenja. Sigurno je bilo i trenutaka koji su se privremeno činili nepremostivima, no isti iz današnje perspektive izgledaju simpatično.

Kako ocjenjujete poziciju Iskona na telekom tržištu danas?

Ako uzmemo u obzir činjenice da je Iskon od početka 100 posto broadband kompanija i da je danas broadband jedan od najbrže rastućih telekom segmenata, tada nije teško potkrijepiti moju ocjenu da je Iskonova pozicija odlična i da će u budućnosti biti još značajnija. U posljednjih 7-8 godina Iskon konstantno bilježi rast, u prihodima i u broju korisnika.

Ima li ambicija za širenje u regiju?

Trenutno ne. U prošlosti je bilo takvih razmišljanja, no danas smo dio većeg sustava i potpuno koncentrirani na hrvatsko tržište. Ako se ukaže prilika da u budućnosti pomognemo Grupi u regionalnom širenju, naravno da ćemo biti spremni.


Što je s programom Iskon.Startup? Je li to stalo potpisivanjem suradnje sa Zagrebačkim inkubatorom poduzetništva ili se ipak nešto kuha?

Pridružili smo se opsežnijem programu hub:raum na nivou Grupe. I dalje smo prisutni, konstantno zainteresirani za prilike i suradnje s partnerima te startupima čiji se servisi naslanjaju na broadband pristup internetu i(li) mogu biti dodatna vrijednost korisnicima. Konstantno surađujemo sa ZIP-om, s kolegama iz HT-a i hub:rauma. I ove godine smo obnovili partnerstvo.

Kako ocjenjujete stanje na hrvatskom telekom tržištu? Što smatrate najvećim preprekama, a što izazovima i prilikama?

Broj broadband priključaka u Hrvatskoj, na žalost, još uvijek nije na razini razvijenijih zemalja. Zajedničkim snagama moramo raditi kako bismo internet doveli do svakog kućanstva i svake tvrtke.

Brzine interneta su druga važna tema. Interes je velik, korisnici žele veće brzine interneta u downloadu i uploadu. U Iskonu smo počeli koristiti hibridnu tehnologiju, kojom optikom dolazimo do zgrada, a potom u njima koristimo postojeću infrastrukturu. Zahvaljujući toj tehnologiji nedavno smo predstavili i pakete do 80/40 Mbps, trenutno najbrže u Iskonovoj ponudi. Hibridne tehnologije nam nude još više, to ćemo maksimalno iskoristiti.


Zajedno s povećanjem broja broadband priključaka, u Hrvatskoj će u budućnosti rasti i vezane ili usluge koje nisu povezane s osnovnim poslovanjem. Nove usluge su prilika za prihode, diferencijaciju i zadržavanje korisnika. Na nama je da preuzmemo i ulogu edukatora tržišta, koje nije uvijek dovoljno spremno za prihvat naprednih usluga i proizvoda.

Kako vidite budućnost Iskona? Koji će trendovi najviše utjecati na kompaniju u idućih pet godina?

U razdoblju pred nama je najbitnije povećati penetraciju interneta, s ciljem ulaska u svako kućanstvo i u svaku tvrtku. Kada to bude postignuto, u Hrvatskoj ćemo također svjedočiti eksploziji svih mogućih uređaja koji se priključuju na internet, uz konstantnu kvalitetu i rast brzina.

U medijskom dijelu već se događaju promjene - kada, gdje i kako konzumiramo razne medijske sadržaje. Iskon je i tu na domaćem terenu – analiziramo, razumijemo promjene, prilagođavamo se potrebama korisnika. U poslovnom segmentu, internet prestaje biti samo alat pomoću kojeg se zadaci obavljaju brže, bolje i jednostavnije. Postaje srce i jezgra novih biznisa koji bez interneta ne bi ni postojali.

Budućnost interneta je svijetla.