AMBASADORI ZNANJA

Najveći hrvatski znanstveni uspjesi u 2011.

25.12.2011 u 08:03

U godini koja je za nama nastojali smo vas informirati o svim važnijim uspjesima naših znanstvenika u domovini i svijetu

Sasvim je izvjesno da na svojim stranicama nismo uspjeli pokriti baš sve relevantne radove, no nadamo se da dobar dio ipak jesmo. U kratkom novogodišnjem pregledu predstavljamo vam 10 najzanimljivijih priča koje ste u 2011. najviše čitali, lajkali i dijelili na tportalu. Otkrića nisu predstavljena po značaju, već kronološki. Za više informacija kliknite na naslove.

Tomislav Domazet Lošo promijenio shvaćanje evolucije

U posljednja tri desetljeća u genetici je prevladavalo mišljenje da su kopiranje i modificiranje već postojećih gena glavni načini nastanka novih. Međutim, mladi, ali uspješni genetičar dr. Tomislav Domazet Lošo s Instituta Ruđer Bošković i njegov kolega prof. Diethard Tautz s Instituta za evolucijsku biologiju Max Planck u svom su novom istraživanju pokazali da geni mogu nastati i spontano te značajno utjecati na tijek evolucije.

Tragovi misteriozne čestice Higgsova bozona, koja, prema postojećim fizikalnim teorijama, drugim česticama daje masu, zabilježeni su u dva ključna eksperimenta Velikog hadronskog sudarača – u ATLAS-u i CMS-u. Iako se ovaj važan rezultat ne može pripisati hrvatskim znanstvenicima, ipak treba podsjetiti da u CERN-u radi i poveća skupina naših vrsnih znanstvenika.

Petar Mimica, hrvatski astrofizičar na Sveučilištu u Valenciji, u renomiranom časopisu Nature objavio je zanimljivu studiju koja otkriva izuzetno dinamičan proces u kojem umiru neke od masivnijih zvijezda u svemiru.

Hrvatski znanstvenik Nenad Ban sa svojim je timom u časopisu Science objavio iznimno važan rad o strukturi ribosoma koji bi trebao omogućiti razvoj novih antibiotika, ali i lijekova za tretiranje tumora i genetskih oboljenja.
Hrvati na tragu lijeka protiv tumora, kapi i srčanog udara

Hrvatski znanstvenici dr. sc. Dea Slade i dr. sc. Ivan Ahel sa svojim su timom objavili važan rad u prestižnom časopisu Nature koji bi kroz nekoliko godina mogao rezultirati terapijama za liječenje nekih oblika tumora, ali i infarkta i moždanog udara.

Domagoj Vučić otkrio lijek protiv raka gušterače, pluća, kože...

Skupina znanstvenika iz poznate američke biotehnološke tvrtke Genentech, u kojoj radi i Hrvat Domagoj Vučić, otkrila je spoj SMAC kojim bi se za koju godinu mogle liječiti neke od najopasnijih vrsta tumora.

Hrvatski znanstvenici dr. Darko Orešković i dr. Marijan Klarica oborili su 100 godina staru hipotezu o zaštitnoj tekućini u kojoj pliva mozak, a koja se nalazi u svim medicinskim udžbenicima.

Neki ugledni američki mediji, među kojima New York Times i Wall Street Journal, objavili su vijest koja je potvrdila dugogodišnje tvrdnje hrvatskih stručnjaka, osobito dr. Tomislava Smoljanovića, da su istraživači američke tvrtke Medtronic sustavno prikrivali neželjene nuspojave Medtronicova uređaja za spajanje kralježnice, koštanog morfogenetskog proteina rhBMP-2, poznatog kao infuse.

U najprestižnijem znanstvenom časopisu Nature međunarodna grupa stručnjaka predvođena hrvatskim profesorom Ivanom Đikićem objavila je otkriće koje razjašnjava način nastanka kroničnog dermatitisa.