razotkriven misterij

[FOTO] Znanstvenici su iznenađeni: Najnovije slike kostolikog asteroida tek su dio priče o njegovoj neobičnoj prirodi

19.09.2021 u 18:51

Astronomi su uz pomoć najnovijeg seta fotografija asteroida Kleopatra uspjeli razotkriti misterij njegova neobičnog oblika

Nevjerojatno detaljne snimke uhvaćene teleskopom prikazuju bizarni oblik asteroida Kleopatra koji je dobio ime po drevnoj egipatskoj kraljici.

Riječ je o stijeni u obliku kosti koja, kažu astronomi, otkriva detalje o našem planetarnom sustavu.

Najnovije promatranje asteroida koji putuje svemirom na udaljenosti od 125 milijuna kilometara od Zemlje, otprilike između Marsa i Jupitera, znanstvenicima je omogućilo pomnije mjerenje Kleopatrina neobičnog oblika i mase. Kako stvari stoje, riječ je o za trećinu lakšem objektu od očekivanog, što je stručnjake potaknulo da razmisle o njegovu obliku i sastavu.

'Asteroidi nisu inertna tijela, već kompleksni mini geološki svjetovi', rekao je Franck Marchis, stariji planetarni astronom u SETI-ju u Kaliforniji i glavni autor znanstvenog rada o Kleopatri, koji je ovog mjeseca izašao u časopisu Astronomy and Astrophysics. 'Kleopatra i drugi bizarni asteroidi su prirodni laboratoriji koji izazivaju naše poznavanje Sunčeva sustava te nas potiču da razmišljamo izvan okvira.'

svemirska čarolija

Prekrasan pogled u svemir: Ovo su neke od najljepših fotografija dubokog svemira koje je snimio Hubble

Otkriven je 1880., a riječ je o relativno velikom asteroidu koji su zemaljski teleskopi godinama promatrali kako bi definirali njegovu putanju oko našeg sunca. Kleopatrin oblik je, doduše, potvrđen radarskim putem prije tek deset godina, piše NBC News.

Najnovije fotografije koje stižu iz ESA-inog Južnog opservatorija, odnosno Vrlo velikog teleskopa u sjevernom dijelu Čilea, pružaju dodatne detalje o njegovu obliku - dvije povećane polutke spojene su debelim 'vratom' koji mu daje oblik masivne kosti.

Što se dimenzija tiče, Kleopatrina dužina je oko 267 kilometara dok mu je težina 3300 bilijuna tona. Rotira se oko svoje osi svakih pet sati, a znanstvenici tvrde da bi se uslijed brže rotacije vjerojatno raspolovio.

Marchis kaže da je Kleopatrin oblik uzrokovan njenim sastavom. 'Vjerojatno je dijelom sastavljena od željeza', komentirao je.

Znanstvenici su uvjereni da je nastala sudarom dva veća asteroida prije nekoliko milijardi godina, no Marchisov tim je 2008. zaključio da također ima dva mala mjeseca promjera nekoliko kilometara pod imenom AlexHelios i CleoSelene.

Mnogi asteroidi imaju mjesece, odnosno formiraju binarne sustave u kojima dva asteroida kruže jedan oko drugog. Barem 15 asteroida u glavnom asteroidnom pojasu ima svoje mjesece, a znanstvenici su do danas pronašli više od 400 parova asteroida koji kruže jedan oko drugog.

Najnovije promatranje znanstvenicima je pružilo detaljniji uvid u orbite mjeseca oko Kleopatre. Oni su, tvrdi tim, konglomerat krhotina koje su se odvojile od Kleopatre i sad jednostavno kruže oko nje.