neobičan prizor

[FOTO] Einsteinov prsten: Hubble je najnovijom snimkom ulovio još jednu tajnu dubokog svemira

26.08.2021 u 13:07

Neobičan fenomen uzrokovan savijanjem svjetla pomoću vrlo velike gravitacije pruža nam bolji uvid u nevjerojatnu dubinu svemira

Najnovija slika koju je pomoću Hubblea snimila ESA prikazuje Einsteinov prsten koji je od Zemlje udaljen milijardama svjetlosnih godina. Fenomen je ime dobio po poznatom fizičaru Albertu Einsteinu koji je, među ostalim, pretpostavio da gravitacija može savijati svjetlost.

Okrugli svjetli predmet na samoj sredini fotografije prikazuje tri galaksije koje zbog efekta leće izgledaju kao da ih ima sedam. Najudaljenija od njih, kvazar, nalazi se 15 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje. Taj kvazar se, u uobičajenim uvjetima, jednostavno ne bi mogao vidjeti ni s najboljim teleskopima kojima raspolažemo, no trik leži u dvije galaksije koje su od nas udaljene oko 3 milijarde svjetlosnih godina te koje zbog gravitacije stvaraju iluziju kvazara na pet različitih mjesta - četiri puta na prstenu i jednom na samoj sredini prstena, piše NBC News.

Ovaj rijetki kozmički fenomen dobio je ime po Albertu Einsteinu koji je 1911. predvidio da gravitacija može utjecati na svjetlo jednako kako utječe na fizičku tvar. Einstein je ovu ideju predložio kao test teorije relativnosti 1915., a 1919. je britanski astronom Arthur Eddington taj efekt potvrdio tijekom pomrčine Sunca zapisavši da se zvijezde blizu ruba diska nalaze na neobičnim mjestima zato jer je svjetlo savinuto Sunčevom gravitacijom.

Astronomi su do danas otkrili stotine Einsteinovih prstena, no valja uzeti u obzir da poravnanje udaljenih galaksija mora biti savršeno te da se ovi prizori uglavnom snimaju velikim teleskopima. Vrlo česta formacija je Einsteinov križ u kojem udaljene galaksije izgledaju kao četiri odvojene slike oko galaksije koja je bliža Zemlji te čije je svjetlo preslabo da bi ga se lako vidjelo.

Einsteinovi prsteni su više od pojava - oni znanstvenicima omogućuju da pogledaju puno dublje u svemir te otkriju skrivene detalje o galaksijama koje uzrokuju efekt.

Ovi fenomeni, također poznati kao gravitacijske leće pomogli su pri otkrivanju najudaljenijih patuljastih galaksija u svemiru koje, pored toga da su najstarije za koje znamo, astronomima mogu reći više o nastanku galaksije, dok gravitacijske mikroleće, odnosno varijacije u svjetlu određenih zvijezda, mogu pomoći pri otkrivanju vrlo udaljenih egzoplaneta.