ISTRAŽIVANJE SVEMIRA

Nova misija kreće prema Suncu, a cilj joj je otkriti jednu od njegovih najstarijih tajni

11.02.2020 u 07:40

Solar Orbiter će znanstvenicima diljem svijeta pomoći otkriti tajne prevrtljive prirode naše matične zvijezde

Europska 1,3 milijuna eura vrijedna misija kreće se prema Suncu kojeg će pomno promatrati uz pomoć deset specijaliziranih alata, a cilj joj je otkriti tajne Sunca. Konkretno, znanstvenicima je prvi cilj saznati uzrok njegovog dinamičkog ponašanja. Sunce, naime, svakih 11 godina zamjenjuje pozicije polova i dramatično mijenja ponašanje, prebacujući se iz pasivnog u aktivno stanje i obratno.

Letjelica je prema svemiru krenula uz pomoć rakete Atlas lansirane iz baze Cape Canaveral u Floridi.

Spremni za najgore

Sunce povremeno izbacuje tone tvari i elektromagnetskog zračenja koji mogu uzrokovati kaos na Zemlji. Najgori scenarij uključuje elektromagnetske oluje koje uništavaju elektroniku i satelite, remete radio komunikaciju i devastiraju energetsku infrastrukturu. Uz pomoć znanja sakupljenog Solar Orbiterom (SolO) moći ćemo predvidjeti solarne udare boljim uvidom u samu prirodu iza njihove pojave.

Solar Orbiter je sonda zaštićena posebnim štitom od titanija koji osjetljive instrumente štiti od ekstremnih vrućina koje na 42 milijuna kilometara od Sunca dosežu 600 celzijevih stupnjeva. Svi instrumenti kojima će SolO snimati sunce imat će posebna okna koja će ih za vrijeme mirovanja štititi od ekstremnog zračenja i temperature. 'Morali smo razviti velik broj novih tehnologija kako bismo letjelici omogućili minimalnu šansu za preživljavanje' komentirala je profesorica Michelle Sprake, sistemska inženjerka zaposlena u europskom proizvođaču svemirskih letjelica Airbus.

'Jedan od premaza koji spriječavaju topljenje unutarnjih komponenti letjelice napravljen je od pečenih životinjskih kostiju.'

Instrumenti koji život znače

SolO je opremljen sa šest kamera i četiri interna instrumenta. Potonji će uzimati uzorke plazme i mjeriti magnetsko polje koji će obavijati letjelicu tijekom njezinog kruženja oko zvijezde. 'Solarni Orbiter otkriva povezanost između onog što se dešava na Suncu i onog što se dešava u svemiru' obhasnio je profesor Tim Horbury s Imperial College of Londona.

'Morat ćemo se približiti Suncu kako bismo pažljivije promortirli područje koje je izvor zračenja te pratiti čestice i magnetsko polje koje iz njega izlazi. Upravo ova kombinacija utjecaja, kao i jedinstvena orbita Solar Orbitera daju uvid u način na koji Sunce funkcionira i utječe na Sunčev sustav'.

SolO će koristiti posebnu orbitu koja, za razliku od svih ostalih dosadašnjih letjelica, oko Sunca kruži u okomitoj osi, prelijećući preko njegovih tajnovitih polova. 'Do danas nitko nije otkrio zašto sunce ima ciklus koji traje 11 godina tijekom kojeg aktivnost raste i pada' rekla je profesorica Lucie Green s University Collegea u Londonu. 'Jednostavno nemamo dovoljno dokumentiranih promatranja koja bi nam mogla pružiti uvid u naše pretpostavke, a ta promatranja vezana su uz polove'.

Što ćemo vidjeti?

Odgovor na ovo pitanje trenutno nema nitko, no pretpostavlja se da će SolO prepoznati znakove promjene sunčeve aktivnosti. 'Vjerujemo da ćemo moći prepoznati kada počinje novi ciklus' komentirao je ESA-in Dr. Daniel Müller. 'Riječ je o vrlo malim koncentracijama magnetskih polja'.

SolO-vo lansiranje slijedi sličnu američku misiju sonde Parker koja je lansirana u sklopu slične misije te čak ima nekoliko istih instrumenata. 'SolO pripada obitelji misija koje proučavaju unutarnji dio našeg sustava - zamislite ih kao neku vrstu orkestra. Svaki instument svira drukčiju skladbu, no zajedno sviraju sunčevu simfoniju' rekao je profesor Günther Hasinger, voditelj znanstvenih istraživanja u ESA-i, zaključuje BBC.