analiza tportala

Što nakon dolaska Elona Muska? 'U SAD-u je Twitter značajan medij koji može utjecati na javno mišljenje i Musk to koristi. Ali to nije najveći problem...'

10.04.2022 u 20:20

Bionic
Reading

Nakon što je krajem prošlog mjeseca objavio da je nezadovoljan i da bi najradije napravio novu verziju društvenih mreža, Elon Musk napokon je razotkrio svoj plan - izravno se uplesti u politiku jedne od najutjecajnijih društvenih mreža u SAD-u. Sve to za tportal analizira stručnjak za digitalni marketing Ilija Brajković

Elon Musk oduvijek je poznat kao jedan od najvećih ljubitelja Twittera, što je dosta zanimljiva okolnost, s obzirom na to da se iz više razloga sam proklamira kao jedan od njegovih najvećih kritičara. Najbogatiji tehno mogul na svijetu već godinama sakuplja milijune pratitelja te koristi svoju moć da bi utjecao na svijet financija i tehnologije, odbacujući komentare regulatora koji smatraju da iskorištava popularnost za povećanje dobiti i manipulaciju tržištem.

Primjerice, nakon što je 2018. objavio da će učiniti Teslu privatnom i postaviti cijenu dionice na 420 dolara, Musk je uzrokovao rast cijene dionice, kao i sudsku tužbu u kojoj je s Teslom morao platiti kaznu od 40 milijuna dolara te ubuduće tražiti potvrdu kompanije prije sličnih objava.

Muskov plan, kojim je na koncu iznevjerio dioničare jer su povjerovali njegovoj objavi, s vremenom je propao. Vlasnik Tesle i SpaceX-a ocijenio je to kao ugrozu slobode govora, u što može povjerovati malo koji ozbiljniji financijski stručnjak.

Za razliku od prosječnog čovjeka koji bi nezadovoljstvo izrazio komentarom ili odlaskom s mreže, Musk je sve do 2022. nastavio naricati zbog nepravde koja je zadesila njega i Teslu, samo da bi sredinom ožujka povukao skoro nezamisliv potez - kupio je udjel u Twitteru i postao najveći pojedinačni dioničar.

'Moramo razdvojiti Twitter kakav poznajemo u Hrvatskoj od Twittera kakav je primjerice u SAD-u. U Hrvatskoj Twitter nema značajan medijski utjecaj ni kritičnu masu korisnika koja bi bila zanimljiva oglašivačima. U SAD-u je Twitter značajan medij na kojem se može utjecati na javno mišljenje i to Elon Musk jako dobro zna i koristi', kaže Ilija Brajković, izvršni direktor digitalne agencije Kontra.

Razlog zbog kojeg je Musk ugrabio najveći udio u Twitteru leži u upravnoj politici kompanije. Za razliku od mnogih drugih društvenih mreža, Twitter se nalazi pod iznimnim pritiskom dioničara koji sjede i u izvršnom odboru. Ne zaboravimo također to da je Jack Dorsey, suosnivač i donedavni direktor kompanije, morao otići zbog inzistiranja istaknutih dioničara. Ako su dioničari uspjeli iz kompanije izbaciti njezina osnivača, Muskov utjecaj na čelu te skupine definitivno donosi beneficije, među kojima je 'sloboda govora' samo mali segment.

Musk je sredinom travnja kupio 9,2 posto dionica kompanije te je sve donedavno investiciju držao tajnom, potiho najavljujući promjene objavom u kojoj 'kontemplira o osnivanju svoje društvene mreže'.

Također je neposredno nakon što je kupnja postala javnom izjavio da ne želi sudjelovati u operativnom dijelu kompanije, samo da bi dan kasnije završio u njezinom upravnom odboru.

'Bit će zanimljivo pratiti koliko će se Elon Musk imati vremena baviti Twitterom', komentirao je Brajković i nastavio: 'Prvo je rekao da će mu Twitter biti samo pasivno ulaganje, pa je onda ipak odlučio ući u upravu. S obzirom na broj projekata koje vodi, teško da će imati više vremena posvetiti mu se, a sumnjam da će mu biti veći prioritet u odnosu na Teslu.'

  • +3
Elon Musk u Berlinu Izvor: Profimedia / Autor: Action Press / Shutterstock Editorial / Profimedia

Još jedan dokaz za to da Musk dobro zna što radi leži i u iskorištavanju upravnog mjesta kako bi nastavio sa svojim poznatim diskursom u kojem pita korisnike za mišljenje prije nego što to napravi sama kompanija. Tako je ideju o uvođenju kontroverzne tipke za uređivanje objava iznio javnosti prije nego što je to učinio Twitter.

'Već sada se priča da će Twitter uvesti opciju Edit, s time da ta opcija neće napraviti neku dramatičnu razliku. Twitter cilja svoju nišu i tu se na globalnoj razini dobro drži (ne treba gledati Hrvatsku kao relevantnu), npr. za kripto i svijet Weba 3 Twitter je glavna društvena mreža', kaže Brajković.

Muskov dolazak, kako god ga gledali, predstavlja početak velikih promjena na poznatoj društvenoj mreži. Njegova novostečena pozicija omogućava mu da pokreće rasprave o dovođenju izabranih stručnjaka, mijenja politike kompanije i adaptira platforme za vlastitu viziju Twittera, što mu pruža daleko veću razinu manipulacije - što utjecajem na tržište kriptovaluta, što pravilima o poslovanju i etičkim odredbama po kojima je Twitter već dugo poznat.

Uostalom, Muskov dolazak, koliko god dramatičan, nije najveći problem Twittera.

'Najveći problem Twittera druge su društvene mreže, više okrenute foto i videosadržaju koji očito zanima veći broj korisnika od pisanja statusa s ograničenim brojem znakova. Samim time, nema smisla da se Twitter natječe u popularnosti s Instagramom i TikTokom, čak ni s Facebookom', zaključuje Brajković.