Jedan od najvećih CDN-ova CloudFlare (Content Delivery Network) koji poslužuje 20 posto cijeloga interneta najavio je kako će prema zadanim postavkama sprječavati AI botove da bez dopuštenja ili naknade koriste sadržaj, piše Tin Đudajek, suosnivač Canonical SEO agencije i Croatia Marketing Summita
Cloudflare će prema zadanim postavkama sprječavati AI botove da bez dopuštenja ili naknade kopiraju sadržaj sa svojih stranica. Tako su prije nekoliko dana najavili iz CloudFlarea. Ovo je poprilično odjeknulo internetom budući da je CloudFlare jedan od najvećih CDN-ova, CloudFlare poslužuje 20 posto cjelokupnog interneta i posljedice ovoga mogu biti značajne.
Za LLM-ove to znači da neće moći doći do velikog dijela sadržaja pa tako neće moći na čemu trenirati LLM-ove niti dobivati nove informacije, a za vlasnike sadržaja ovo bi značilo da se neće moći pojavljivati niti biti preporučeni u LLM-ovima poput ChatGPT-ja, Perplexityja, Claudea, Groka i drugih. Pat pozicija.
Do sada je zaštita postojala, ali korisnici su je morali ručno uključiti. Sada, Cloudflare mijenja pristup – automatski blokira AI botove dok vlasnik stranice ne odluči drugačije. Svi novi CloudFlareovi klijenti odmah vide pitanje žele li dopustiti pristup LLM botovima i pod kojim uvjetima im mogu dopustiti pristup svojem sadržaju.
Što ova promjena donosi?
Puna kontrola sadržaja: Vlasnici web stranica mogu točno odrediti tko smije pristupiti sadržaju i u koje svrhe – treniranje, generiranje odgovora ili pretraživanje.
Pay‑Per‑Crawl model: Cloudflare uvodi model u kojem izdavači mogu naplatiti AI kompanijama pristup svojem sadržaju. Trenutačno je u beta fazi s ograničenim brojem partnera, no još se ne zna kako bi točno ovo trebalo funkcionirati.
Povećana transparentnost: AI tvrtke sada moraju pri zahtjevu navesti razlog posjećivanja – korisno za vlasnike stranica pri donošenju odluke.
Zašto je ovo važno?
AI alati poput ChatGPT-a i Google AI-ja pretražuju web i odgovaraju korisnicima na pitanja bez upućivanja na izvor. To rezultira padom posjećenosti kod originalnih izvora i web stranica, utječući pritom i na prihode od oglašavanja. Ovo se naziva zero-click internet.
Cloudflareova ideja je stvoriti održiviji internetski ekosustav na čemu im nitko ne može zamjeriti: 'Ako internet želi preživjeti doba AI‑a, moramo izdavačima dati kontrolu i izgraditi novi ekonomski model koji funkcionira za sve – kreatore, korisnike i LLM-ove' - Matthew Prince, osnivač i izvršni direktor Cloudflarea.
Reakcije industrije
Mnoge istaknute medijske kuće i organizacije – Associated Press, Condé Nast, Fortune, Sky News i Time – pohvalile su ovu inicijativu. Universal Music Group (UMG) također podržava inicijativu, naglašavajući važnost licenciranja sadržaja za sprječavanje neautoriziranog korištenja. Reddit je nazvao ovaj potez 'korakom u pravom smjeru' radi transparentnosti prilikom pristupa sadržaju.
Stranice s Cloudflareom sada masovno automatski odbijaju nepoznate AI botove. Iz CloudeFlarea su podijelili da su dosad odbili više od milijun web zahtjeva AI botova za pristup stranicama koje koriste CloudFlare.
Trenutne reakcije vlasnika sadržaja su veoma pozitivne, no ostaje vidjeti u kojem će se smjeru situacija razvijati. Hoće li i drugi CDN-ovi slijediti CloudFlare-ov primjer, na koji način će se i koliko naplaćivati pojedini crawl sadržaja i hoće li, naposljetku, ovo biti spas za izdavače?