ZAŠTITITE SE

Buja crno tržište privatnim podacima

31.10.2012 u 21:23

Bionic
Reading

Ukradeni korisnički podaci pojedinačno ne vrijede mnogo, ali očito je da ponuda i potražnja ipak postoje. Koliko je veliko crno tržište? Vjerojatno vidimo tek vrh sante leda

Uglavnom je svima poznata činjenica da korištenje Facebooka ukida gotovo svaku privatnost. Ono što sami eventualno ne otkrijete o sebi, otkrit će oni sami prateći vaše uzorke ponašanja te sve prikupljene podatke upotrijebiti shodno vlastitim interesima.

Na to ste sami pristali, potvrđujući prilikom registracije da se slažete s uvjetima korištenja. Međutim, ono na što sigurno niste pristali jest da vaši podaci nekontrolirano završe u rukama trećih osoba te da budu (zlo)upotrijebljeni u tko zna koje svrhe.

Ukradeni korisnički podaci pojedinačno ne vrijede mnogo. Prodaju se u bescijenje, što se može vidjeti iz prošlotjedne objave bugarskog blogera Bogomila Shopova o tome kako je na Gigbucksu (servis za kupnju i prodaju usluga) za pet dolara (oko 30 kuna) kupio podatke o 1,1 milijun Facebookovih korisnika.

Facebook je pokrenuo istragu te kontaktirao Shopova, tražeći da im pošalje te uništi kupljene korisničke podatke, a usput su pokušali i zataškati cijelu priču moleći ga da izbriše svoj post u kojem opisuje kupovinu (na što se on oglušio).

Facebookovci su se prvo pokušali oprati od svake odgovornosti, krivicu prebacuju na aplikacije koje koriste njihov API te na korisnike koji tim aplikacijama - zbog nepostavljanja ispravnih postavki privatnosti - omogućavaju krađu podataka.

Ipak, u svom kasnijem priopćenju dopuštaju mogućnost da su informacije izvučene 'pročešljavanjem' samog Facebookova sajta.

Nije samo Facebook pogođen krađom korisničkih podataka. Zapravo se u oglasima na inače potpuno legalnim stranicama može naći i kupiti tisuće lažnih sljedbenika, lajkova i korisničkih računa za svaki imalo popularniji servis poput Twittera, Gmaila ili YouTubea.

Na Gigbucksu, u rubrici Social Marketing korisnik 'palash1987' nudi 40 milijuna poslovnih email adresa za 20 dolara (oko 120 kuna), lijepo kategoriziranih prema zemlji iz koje dolaze, Facebook profila s mailovima, poslovnih mailing lista, marketinških lista. Sve što vam je potrebno da postanete instant marketinški čarobnjak.

Ponuda ukradenih podataka je velika, a očito postoji i potražnja. No, to je izgleda samo vrh ledene sante, pa je teško reći koliki je stvarni opseg ilegalnog tržišta podacima jer postoji i ono skriveno crno tržište koje funkcionira daleko od očiju javnosti.

Otklanjanje sigurnosnih propusta sigurno nije jača strana socijalnih mreža, podaci cure na sve strane pa je najbolje da o sigurnosti osobnih podataka brinete sami.

Nemojte instalirati baš svaku zabavnu aplikaciju na koju naiđete, a ako baš ne možete odoljeti porivu barem podesite postavke privatnosti i onemogućite im pristup vašim osobnim podacima.