milijarder o ekološkoj katastrofi

Bill Gates ima nekoliko upozorenja: 'Električni zrakoplovi ne mogu spasiti planet'

  • Autor: Damir Rukavina
  • Zadnja izmjena 22.03.2021 14:11
  • Objavljeno 22.03.2021 u 13:16
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: James Gourley / Shutterstock Editorial / Profimedia

Gates je u najnovijoj knjizi opisao niz ključnih stvari na koje se čovječanstvo mora usredotočiti ne bi li izbjeglo neminovnu ekološku katastrofu

Milijarder i filantrop Bill Gates ne samo da voli čitati knjige, već ih je nekoliko i napisao. U nedavno izašlom uratku pod imenom 'How to Avoid a Climate Disaster: The Solutions We Have and the Breakthroughs We Need' bivši direktor Microsofta govori o obnovljivim izvorima energije, tehnologiji koju koristimo i opcijama koje su nam raspoložive.

Premda prva ideja potpunog prelaska na električni pogon zvuči dobro, valja naglasiti da je ona skupa i trenutno neiskoristiva na masovnom transportu. Gates kao primjere ističe električne zrakoplove i električne brodove. U razgovoru s Warrenom Buffetom spomenuo je učinkovitost goriva - gorivo zauzima 30 do 40 posto sveukupne mase suvremenih zrakoplova, s time da za jednaku količinu energije treba oko 35 puta više baterija.

Učinkovitost električnih brodova je, makar obzirnija prema okolišu, i dalje puno manja od standardnih transportera čije energetski učinkovito gorivo spada među neka od najjeftinijih na svijetu.

Spasonosne metode

Na sreću, piše Gates, 'postoji četiri načina na koje je moguće smanjiti emisije koje stvara prijevoz'. On predlaže da je dobar početak redukcija vožnje, leta i transporta te poticanje alternativnih metoda poput hodanja, biciklizma i grupne vožnje do posla. Neki gradovi to već rade, komentirao je Gates.

Druga metoda je smanjenje korištenja nekih materijala čija izrada šteti okolišu, makar to ne bi smanjilo emisije goriva. Svaki automobil napravljen je od plastike i čelika koji se ne mogu proizvesti bez ispuštanja stakleničkih plinova - što manje takvih materijala stavimo u automobile, manje ćemo zagaditi prirodu.

Treća opcija je, nastavlja Gates, 'smanjenje emisija učinkovitijim korištenjem goriva. Ova tema je dobila jako puno pažnje zakonodavaca i medija s obzirom na to da je usko vezana uz kamione i automobile; velika gospodarstva imaju regulacije za standarde učinkovitosti vozila te su prisilile proizvođače na ulaganje u naprednije motore i inženjering.

Standardi, nažalost, ne čine dovoljno zato što nitko ne može provoditi strogu regulaciju, primjerice, transportera koji u ovom trenutku plovi sredinom Atlantskog oceana. Uostalom, naglasio je, premda izrada učinkovitijih vozila predstavlja korak u pravom smjeru, ona nas i dalje ne spuštaju na nulu. Čak i ako trošite manje goriva - i dalje trošite gorivo.

Konačni cilj: Nulta stopa emisija

Četvrta i najučinkovitija opcija je, tvrdi autor, dramatičan pomak - smanjenje emisija pri transportu na nulu prebacivanjem na električna vozila i alternativna goriva. Ključ se nalazi u električnim vozilima, odnosno sustavnim olakšavanjem njihova korištenja uz postupnu redukciju broja klasičnih automobila - što subvencijama za kupnju vozila, što javnim prijevozom koji ne troši fosilna goriva. Nakon što dovoljno zemalja stvori infrastrukturu za povećan broj električnih automobila morat ćemo se koncentrirati na čistu energiju - radom na obnovljivim izvorima i razvoju novih tehnologija koje će te izvore napraviti učinkovitijima.

Za kraj nam, zaključuje Gates, treba masivno nastojanje pri istraživanju svih mogućih načina proizvodnje naprednih biogoriva i jeftinih elektrogoriva. Kompanije i znanstvenici trenutno istražuju nekoliko smjerova, poput novog načina proizvodnje vodika pomoću struje i solarnih izvora ili korištenjem mikroorganizama koji sami stvaraju vodik kao nusproizvod.

'Što više istražujemo, imat ćemo više opcija', napisao je Gates.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!