NIKŠA KUŠELJ:

'Modrobradi' nam poručuje da niti zle stiže kazna, niti dobri bivaju nagrađeni

13.11.2015 u 07:00

  • +4

Proba baletne predstave 'Modrobradi'

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Mara Bratoš

Bionic
Reading

Balet 'Modrobradi', temeljen na legendi o okrutnom francuskom serijskom ženoubojici plave brade, bit će praizveden u petak u zagrebačkom HNK-u u režiji i koreografiji Staše Zurovca, jednog od najboljih i najoriginalnijih hrvatskih koreografa modernog izričaja i urbanog senzibiliteta, a u njemu zapaženu ulogu naratora igra glumac Nikša Kušelj

Staša Zurovac, nekadašnji prvak zagrebačkog HNK-a, a potom ravnatelj riječkog Baleta te autor baleta kao što su 'Cirkus primitif baleta' koji ga je lansirao u prvu ligu hrvatskih pa čak i europskih koreografa, zatim 'Sprovoda u Theresienburgu' po Krleži i 'Sluškinja', ovim se baletom nakon sedam godina vraća u najveću nacionalnu kazališnu kuću.

Radeći taj balet, bio je inspiriran srednjovjekovnom legendom o plemiću koji je ubijao svoje supruge, zatim dvjema pripovijetkama – 'Modrobradom' Charlesa Perraulta iz 1697., i pričom 'Modrobradi i njegovih sedam žena' francuskoga nobelovca Anatolea Francea koji je pokušao dokazati kako Modrobradi nije bio serijski ubojica nego pozitivan i nesretan lik, bez sreće u ljubavi. Dijelom je bio nadahnut i libretom Béle Balásza za operu Béle Bartóka 'Dvorac Modrobradog'.

Osim koreografije i režije, za balet 'Modrobradi' Zurovac je napisao i libreto, u kojem je legendu o ubojici žena interpretirao na svoj način. Pošao je od sedam svadbi i sedam sprovoda, između kojih se nižu događaji, a Modrobradog je pretvorio u pozitivan lik koji nije uspio pronaći istinsku ljubav. U središtu je priče mlada žena očarana tajanstvenim strancem koji živi u svom čudesnom i strašnom svijetu, okružen krvavim tajnama. Muziku je napisao suvremeni makedonski skladatelj Marjan Nećak, poznat otprije hrvatskoj publici, a predstavu izvode solisti i ansambl Baleta Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

S obzirom na to da je Nikša Kušelj glumac, zanimalo nas je kako je došlo do suradnje s koreografom Stašom Zurovcem te kako ga se dojmio njegov rad i posebno koreografija u 'Modrobradome'. Kušelj je odgovorio da je prošlog ljeta na Dubrovačkim ljetnim igrama radio sa Zurovcem 'Dubrovačku trilogiju' te se njihova suradnja nekako logično nastavila na baletu 'Modrobradi', a sada 'jedva čeka što će biti sljedeće'.

Na pitanje kakva je njegova uloga, Nikša Kušelj odgovorio je da se radi o velikom izazovu, a budući da snaga leži u izazovu, to je nešto čemu jednostavno nije mogao odoljeti.

'Ja sam u predstavi glas, majstor ceremonije. Meni je namijenjeno pričanje priče, ja povezujem izvedbu, ja sam glas Modrobradog, njegov alter ego i ponekad on sam. Glazba u 'Modrobradom' je neodoljiva, ima širok spektar različitih glazbenih stilova – od opere do rocka. Ali s obzirom da je to nešto što jako volim, a imam raspon glasa od četiri oktave, to me izuzetno veseli', objasnio je Kušelj.

Zanimalo nas je i kako se uklopio u balet, na što nam je Kušeljl rekao: 'Mislim da sam se savršeno uklopio, u Hrvatskom narodnom kazalištu drama, opera i balet funkcioniraju kao tri sestrinske umjetnosti, a ja se jako dobro slažem sa svima njima. Naravno, ono čime se ja bavim je gluma, no scenski pokret i glas su sastavni dio glume'.

O Modrobradome postoje čak dvije srednjovjekovnom legende koje dijeli gotovo deset stoljeća. U prvoj iz 6. stoljeća riječ je o okrutnom bretonskom kralju koji je ubio svoje tri žene, za kojeg se vjerovalo da je podrijetlom vukodlak. Protagonist druge legende iznimno je bogati plemić iz 16. stoljeća koji se kao mladić borio uz Ivanu Orleansku, a zatim se vratio u svoj raskošni dvorac u Bretanju gdje se okrenuo alkemiji i sotonizmu u nadi da će povećati svoje bogatstvo. Nije ubijao žene nego je optužen za mučenje i ubojstvo 120 djece, a završio je na lomači.

Upitan što publika može očekivati od tog baleta – spektakl, koreodramu ili nešto treće, Kušelj je tajnovito odgovorio da će 'vidjeti veličanstvene plesače i njihove vještine, jedan savršen glas, genijalne koreografske poteze i zastrašujuće zavodljivu glazbu, i ništa više'.

Legendom o Modrobradom bavili su se brojni umjetnici u raznim medijima, od književnosti, glazbe i kazališta do stripa što govori o intrigantnosti te priče i njezina protagonista. Priču o Modrobradome objavila su i braća Grimm u svojoj poznatoj zbirci 'Dječje i obiteljske priče' što je pridonijelo njezinoj popularizaciji i širenju po Europi. Znameniti koreograf i baletni pedagog Marius Petipa proslavio je 50. obljetnicu svog umjetničkog rada upravo baletom 'Modrobradi' u Marijinskom kazalištu u Sankt Peterburgu, a jednu od baletnih verzija 'Modrobradog' koreografirala je i slavna koreografkinja Pina Bausch koja je s tom predstavom godinama, s velikim uspjehom, obilazila pozornice širom svijeta. Bela Bartok skladao je operu prema toj legendi, napisano je i nekoliko dramskih verzija te priče, a snimljeno je barem 20-ak filmova o Modrobradom, a među njima i ona Charlija Chaplina.

Na pitanje što nam poručuje balet 'Modrobradi' u današnje vrijeme, Nikša Kušelj odgovorio je da nam govori da volimo žene i njihove nesavršenosti.

'Taj nam balet govori da je ironija licemjerje sa stilom i da zle ne stiže kazna, niti dobri primaju zasluženu nagradu', ističe Kušelj.