Ima li u novoj ljetnoj shemi HRT-a doista manje repriza?

25.06.2017 u 15:01

Od ponedjeljka 19. lipnja na HRT-u vlada ljetna shema. Prisavci su je hrabro najavili kao ljetni program u kojemu će biti manje repriza nego dosad, što vjerojatno znači da ove godine neće biti 'Velog mista', 'Mućki' i 'Gruntovčana'. No zato će nam, dok su na školskim praznicima, reprizirati podosta svojih emisija iz prethodne godine. I 'Seks i grad'. I 'Bitange i princeze'. Tko zna, možda do 17. rujna na red IPAK dođu 'Velo misto' i 'Mućke'.

Eto, baš sad neki dan nam je, s grmljavinom i pljuskovima, stiglo ljeto i sad bi tu u nastavku mogla doći neka paralelka kako je isto tako eksplozivno izbila i ljetna shema na Hrvatskoj televiziji. No nije bilo baš tako. Prvo i prvo, ljetna shema na HRT-u počela je od ponedjeljka, 19. lipnja, dakle par dana prije gromovitog ljeta, a drugo, taj prijelaz iz regularne u ljetnu shemu na javnoj televiziji i nije bio baš tako strašno dramatičan. Tako i onako se jedan dio emisija prestao emitirati već prije. A što se ostatka tiče, program je uglavnom takav da samo rijetki luđaci poput TV kritičara primjećuju neku razliku između ljeta, zime, jeseni, proljeća, petka, svetka i Groundhog Daya.

No Hrvatska radiotelevizija ove je godine svoju ljetnu shemu najavila kao program u kojem će biti MANJE REPRIZA nego inače, što bi otprilike bila objava koja se već može pomalo mjeriti s onim gromovima i munjama s kalendarskog početka ovogodišnjeg ljeta. Manje repriza? Stvarno? Pokušavaju li oni to nama reći da će jedne godine prestati čitava tri ljetna mjeseca tretirati kao školske praznike i da će ljeti snimati neku pristojnu količinu originalnog programa? Hoćemo li osim Dnevnika, Otvorenog, Dobro jutro Hrvatska, turističkog magazina i još jedne mozaične emisije kojom se ljeti zamjenjuje pet regularnih dobiti još nešto što je proizvedeno na Prisavlju?

Sudeći po najavama koje su poslali novinarima o svojoj ljetnoj shemi, hrtovci su očito odlučili javno priznati da su svjesni manjkavosti svojeg ljetnog programa, odnosno da su svjesni svojeg dosadašnjeg pretjeranog oslanjanja na reprize. Zato su se i tim manjim brojem repriza tako ponosno pohvalili kao središnjom točkom svoje ovogodišnje ljetne sheme. Dat će nam, rekli su, više premijernih sadržaja. Ludnica. Odmah sam zacupkala na kauču pred televerzumom. No onda sam nastavila s čitanjem najave.

Sudeći po najavi, ove godine zbilja neće biti onih istih repriza s kojim nas je HTV klistirala zadnjih deset godina. Ako ste, dakle, zadnjih deset godina bili u komi ili na tretmanu pomlađivanja kod vanzemaljaca iz druge galaksije, žao mi je, ali nećete moći odraditi šesto gledanje 'Velog mista' i 'Mućki'. Ustvari, možda i hoćete, ali vas HTV-ovci sa svojom najavom nisu pripremili na to. Moći ćete zato, svaki radni dan u udarnom terminu oko devet navečer gledati reprize dokumentarnih serijala kao što su 'Lijepa vaša' ili 'Moj Dubrovnik'. A nakon toga ožeži s najnovijim filmovima, kao što su 'Kum' i 'Intervju s vampirom'. Sve novitet do noviteta! A ako vam svih tih premijernih sadržaja nije dosta, možete pričekati prime time nedjeljom navečer, kada ćete moći pogledati reprizu 'Hrvatskih velikana' i 'Crno-bijelog svijeta'. A da vam ne bi previše usfalile reprize, na drugom programu će se prikazivati 'Seks i grad' i 'Bitange i princeze'

'Bitange i princeze' - još jedna stalna točka HTV-ova repriznog programa, ljeti i tijekom ostatka godine Autor: Youtube

No dobro, hajde, nisam baš sasvim pravedna. Imat će oni i stvarnih premijernih sadržaja. Prvo i prvo, svaki radni dan će se nakon Dnevnika emitirati ljetna mozaična emisija 'Ritam ljeta', koja je, koliko vidim po ekipi, neka mješavina 'Hrvatske uživo', 'Žena povjerljivo', 'Šušura', 'Nedjeljnog popodneva', 'Zvijezde pjevaju', 'Škole kuhanja', 'Glamour cafea', Dnevnika, reklame za tablete protiv nervoze i noćnog glazbenog programa. Drugim riječima, to je ona ljetna emisija kojom se zamjenjuje pet regularnih i koju proizvodi ekipa koja taj dan nije na godišnjem. Imaju i dvije nove glazbene emisije - 'Poprock.hr i HR TOP 20, što je nevjerojatna inovacija kada se uzme u obzir da se gotovo svugdje u svijetu takvi programi ukidaju i uvode se eventualno autorske kombinacije talk showova i glazbenih nastupa uživo, a od originalnih, nerepriznih sadržaja, tu je i emisija o turizmu, turizam.hrt (to je sad očito popularni format naslova).

Bit će i nešto premijernih stranih serija, kao što je švedski noir krimić 'Klica zla' na drugom programu ili peta sezona 'Kuće od karata' petkom navečer, a posebno mi je zabavno što će se dosad neprikazane sezone serija 'Dobra žena' i 'Igre moći' prikazivati na prvom programu u kasnopopodnevnom terminu, od 18h do Dnevnika. Jer ipak udarne termine treba sačuvati za reprize dokumentarnih serijala iz HRT-ove prošlogodišnje proizvodnje.

U ljetnoj shemi HTV-a prikazivat će se i na HTV-u dosad neprikazane epizode serije 'Dobra žena' Autor: Youtube

Sve u svemu, ne znam što bih rekla. S jedne strane, vjerojatno je to što HTV-ovci tvrde točno. Ove godine imaju manje repriza nego prošle. Ne bi to isticali u naslovima najava da nisu brojali. Barem pretpostavljam. No taj njihov manji broj repriza nije zapravo tako revolucionarno zamjetan, posebice ako vam još uza sve nabrojano kažem da u prijepodnevnim terminima misle reprizirati domaće serijske katastrofe kao što je, primjerice, bila serija 'Glas naroda', vjerojatno jedno od najgorih ikada prikazanih TV-serijskih smeća na HTV-u. No čak i ako zanemarimo činjenicu da se razlika u repriznom programu više primjećuje kvalitativno nego kvantitativno (a i pritom je kvaliteta upitna), po ostatku se programa baš i ne vidi da su Prisavljani mnogo drugačije pristupili ljetnom programu nego inače.

Sve je i dalje u điru trpanja satnice jeftinim otkupljenim, repriznim domaćim i zamjenskim originalnim programom, turističkim magazinima i generalnom popunjavanju rupa. I dalje je program sastavljen tako da se jako dobro vidi da HTV čitava tri ljetna mjeseca smatra svojim školskim praznicima. Dobro je, kažem, što su očito svjesni jednog dijela prigovora svojem programu, ali nije dobro što se i dalje baš ne pomiču iz prastarih shvaćanja programskih shema, bile one ljetne ili univerzalne. Ponovila sam već mnogo puta, ponovit ću i sada - nema ništa loše u tome da ljetni program bude nešto manje intenzivan. Tako je na svim svjetskim televizijama, bogatijima i siromašnijima, javnijima i komercijalnijima od HTV-a. No shvaćanje ljetnog programa kao jedne velike rupe u koju se može utrpati baš svašta, uključujući i gluposti kao što je 'Glas naroda' - u kojem se god terminu reprizirao - nije okej. I tri puna mjeseca programa koji izgleda kao da je pola HTV-ove ekipe otišlo na godišnji - nije okej. Barem ne dok nam se pretplata i u ta tri mjeseca naplaćuje isto kao i tijekom ostatka godine.