UN Global Compact mreža Hrvatske dio je najveće svjetske inicijative za korporativnu održivost koja potiče tvrtke na odgovorno, etično i dugoročno održivo poslovanje te je u četvrtak organizirala predavanja i panele o etičnom poslovanju. Na tom događaju je svoje predavanje o Hrvatskom Telekomu održao i compliance officer Vinko Berković, istaknuvši dobre prakse zbog kojih je HT dvaput prepoznat kao jedna od najetičnijih tvrtki na svijetu
Tamo gdje zakon prestaje, etika počinje – ova rečenica mogla bi se izvući kao glavni zaključak predavanja i panela na temu integriteta u poslovanju, a njih je u četvrtak u prostorijama Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) organizirala UN Global Compact mreža Hrvatska.
UN Global Compact je najveća svjetska inicijativa za korporativnu održivost koja potiče tvrtke na odgovorno, etično i dugoročno održivo poslovanje. Hrvatska podružnica ove inicijative osnovana je 2007. godine, a od 2024. godine djeluje kao samostalna mreža u ovoj širokoj organizaciji.
Integritet se ne nameće nego gradi
Polaznicima je na samom početku predavanje održala savjetnica, trenerica i autorica u području usklađenosti, etike, antikorupcije i integriteta, dr.sc. Silvija Vig, naglasivši da treba razlikovati dva pojma koja se često isprepliću u korporativnoj komunikaciji: etiku i integritet. Dok je etika skup pravila koja navode što se smije, a što ne raditi, to hoće li netko poštivati taj 'etički statut', ovisi o situacijskim čimbenicima, ali i integritetu, ponašanju osobe koja je voljna pratiti pravila. Etika nije baš privlačna riječ, rekla je Vig, ali zato je u guranju etičnog poslovanja, bez korupcije, prijevare i manipulacija, ključni faktor procjena reputacijskog rizika. Čak i ako se s nekom nepoštenom praksom možemo izvući bez pravnih posljedica jer je, barem formalno, sve legalno, reputacijska šteta može dovesti do velikih dugoročnih gubitaka u poslovanju.
'Integritet ne možemo nametnuti ljudima, ali ga možemo izgraditi', ustvrdila je Vig.
S time su se složili poduzetnici i poslovnjaci koji su sudjelovali na završnom panelu konferencije. Konkretno, dr. Kristijan Cinotti, managing partner u Forvis Mazarsu, Vanja Vlak, član Uprave Bosqara, Ana Luketin, izvršna direktorica za pravne poslove AD-a Plastik, te Janja Skamlić, partnerica za forenzične usluge i usklađenost poslovanja u EY-u Hrvatska i Slovenija. Kako je više sudionika istaknulo u raspravi, koju je moderirala Vig, u međunarodnim kontaktima sve se jasnije vidi da Hrvatska više ne nosi reputaciju 'posebno korumpirane zemlje', već da su korupcijski rizici danas globalno rasprostranjeni i u usporedivoj mjeri prisutni u mnogim državama Još važnije je to da su se svi na vlastitom primjeru uvjerili da se etično poslovanje s integritetom znatno više isplati od nepoštenih praksi, kako zaposlenika, tako i menadžera i direktora.
'Istaknula bih i da su se svi panelisti složili da taj integritet ide od vrha kompanije i onda se načinom rada, procedurama, vrijednostima koje kompanija živi, zapravo disperzira kroz sve njezine strukture', istaknula je u razgovoru za tportal na kraju konferencije Ana Pašiček, izvršna direktorica UN Global Compact mreže Hrvatska.
HT-ov compliance menadžer: 'Korisnici jako prate kakva je kompanija'
No uz rasprave i teorijske analize svjetski poznatih primjera neetičnog poslovanja, poput afere Ford Screw (kada je poznati proizvođač automobila plasirao vozila znajući da prednje sjedalo u njima nije dobro napravljeno, što je dovelo do brojnih ozljeda i smrti u vožnji), okupljeni su sa zanimanjem pratili i predavanje HT-ova compliance menadžera Vinka Berkovića.
Istaknuvši da je na toj poziciji od 2017. godine, okupljenima je poručio da mu je jako drago što je Uprava uvažila njegov rad te što se u tvrtki vide znatne promjene nabolje u odgovornom poslovanju. Upravo je Hrvatski Telekom dvaput, 2022. i 2024. godine, proglašen jednom od najetičnijih tvrtki na svijetu prema evaluaciji svjetski priznate liste World's Most Ethical Companies. U 2024. godini na prestižnom popisu su se uz Hrvatski Telekom našle i druge tvrtke iz ukupno samo 20 zemalja, a HT je k tome jedna od samo tri takve kompanije iz telekomunikacijske industrije. Ipak, iako je ovo priznanje već samo po sebi laskavo, etično poslovanje donosi puno veće koristi.
'Najveća je korist to što zaposlenici razumiju naše vrijednosti i poistovjećuju se s njima, čime prirodno prihvaćaju kompaniju kao svoju. To je izravno povezano sa zadovoljstvom naših korisnika jer bez zadovoljnog zaposlenika nema ni zadovoljnog korisnika. Istodobno, korisnici sve pažljivije prate reputaciju kompanija. Hrvatski Telekom pokazao se kao kompanija koja dugoročno investira u tržište, ne zbog kratkoročnih ciljeva, nego zato što želi održivo i odgovorno poslovati i u budućnosti. Time potvrđuje poslovne i društvene vrijednosti poslovanja s integritetom', istaknuo je Berković.
'Moramo promišljati o dugoročnim posljedicama'
Takvo poslovanje ima dva aspekta te ih je Berković istaknuo u svom predavanju. Jedno je ono 'prema van', u sklopu kojeg Hrvatski Telekom provodi brojne kampanje što nastoje pomoći u borbi protiv aktualnih društvenih problema. Primjerice, kampanju protiv vulgarne i agresivne online komunikacije 'PA-PA govoru mržnje', kampanju 'Tvoji podaci, tvoja pravila', kojom se educira mlade kako izbjeći digitalne prijetnje i krađu identiteta, ili najnoviju kampanju 'AI ti to možeš', koja nastoji educirati javnost o kvalitetnom i praktičnom korištenju umjetne inteligencije.
No uz te i druge kampanje bitno je poslovanje iznutra. Berković je ukratko predstavio okupljenima HT-ov 'sustav upravljanjem poslovanja'.
'Mislim da svaka kompanija, svaka osoba, može prepoznati što je dobro i što je dugoročno dobro. Danas smo više puta spomenuli to da kratkoročni ciljevi možda mogu odmah izgledati interesantno, ali treba uvijek promišljati što bi bila prava posljedica dugoročno. Želimo li biti povezani s nečim što je ostalo dobro na tržištu i u društvu u kojem radimo ili s nečim što je možda kratkoročno ispunilo cilj, ali nije baš u potpunosti idealno', istaknuo je Berković.
Korupcija prijeti i globalnoj ekonomiji: Pogledajte ovaj video do kraja studenog
U uvodnom govoru konferencije Ana Pašiček pozvala je sve okupljene da se pridruže izazovu @United Nations Global Compacta, Business Integrity Action Challenge, a on traje do kraja studenog i tvrtke mu se mogu pridružiti putem web stranice www.globalcompact.hr. Izazov se temelji na e-learning tečaju koji kroz poslovne dileme i stvarne scenarije uči zaposlenike kako prepoznati korupciju i donositi etičke odluke, pružajući im praktične alate za upravljanje integritetom.
Podsjetila je i na to da je 9. prosinca Međunarodni dan borbe protiv korupcije te najavila pokretanje Private Sector Platforme tijekom Private Sector Foruma, a on će se 15. i 16. prosinca održati u Dohi. Cilj platforme je uključiti poslovni sektor u globalnu borbu protiv korupcije kroz dijalog, suradnju i jačanje odgovornog upravljanja.
Inače, Hrvatski Telekom je član hrvatske podružnice UN-ove mreže Global Compact od samih njezinih začetaka 2007. godine, a upravo je HT-ov compliance menadžer Vinko Berković izabran da sudjeluje u radu Private Sector Platforme. Našem sugovorniku je iznimno drago zbog toga što će pozitivne prakse iz HT-a moći predstaviti na svjetskoj razini i dati svoj doprinos u globalnim promjenama na ovu temu.
'Global Compact mreža Hrvatske pozvala je Hrvatski Telekom da se kandidira, a i Ured Ujedinjenih naroda za droge i kriminal odabrao nas je za prisustvovanje radu ove platforme. Privatne tvrtke radit će na tome i ponuditi državama prijedloge kako učiniti poslovanje s integritetom prisutnijim te kako inkorporirati borbu protiv korupcije u svaki segment društva', zaključio je Berković ususret poslovnom putovanju s naglašenim aspektom društvene koristi.