Američka ratna mornarica zaključila je novi veliki posao s korporacijom General Dynamics, naručivši dva broda za opskrbu flote gorivom u vrijednosti od oko 1,7 milijardi dolara. Riječ je o tankerima T-AO 215 i T-AO 216 iz klase John Lewis – trenutno najvažnijeg programa logističkih brodova američke mornarice. Ugovor je dio šireg aranžmana koji omogućuje izgradnju do osam jedinica ove klase, čime se jača dugoročan plan modernizacije flote
Radove izvodi General Dynamics NASSCO, tvrtka koja već godinama gradi ovu vrstu brodova i koja je od 2016. godine dobila više proširenih ugovora. Najnovije financiranje, prema riječima vodstva NASSCO-a, dolazi u ključnom trenutku jer im osigurava stabilnost radne snage i sprječava otpuštanja.
Gigantski brodovi s ključnom ulogom u operacijama
Iako logistički brodovi rijetko dobivaju pozornost kakvu imaju nosači aviona ili razarači, neupitna je njihova važnost u operacijama. Brodovi klase John Lewis dugi su 742 stope (više od 220 metara), imaju deplasman od gotovo 50.000 tona i mogu prevoziti 162.000 barela nafte te značajne količine suhog tereta. Mornarica ih koristi za opskrbu borbenih brodova gorivom, opremom i streljivom na otvorenom moru, što je presudno za djelovanje flote daleko od baza, piše National Interest.
Tankeri omogućuju da nosači aviona i razarači ostanu u operativnom području bez povratka u luku. Primjerice, prevoze zrakoplovno gorivo za borbene avione na nosačima ili streljivo za razarače klase Arleigh Burke. U ekspedicijskim misijama, u kojima su brodovi tisućama kilometara udaljeni od matičnih obala, ovakva vrsta podrške jedini je način održavanja borbene spremnosti.
Povijesna paralela: Od ugljenara do modernih tankera
Prije nego što je nafta postala glavno gorivo ratni brodovi plovili su na ugljen, a opsluživala su ih posebna plovila. Opskrba se odvijala u lukama ili čak na otvorenom moru, a tijekom ratova često su otimali ugljen s neprijateljskih trgovačkih brodova da bi nastavili s operacijama.
Ta je praksa osobito obilježila njemačke krstarice - napadače u Prvom svjetskom ratu. Zbog nedostatka prijateljskih luka i britanske kontrole nad oceanima njemački su se brodovi morali snalaziti tisućama kilometara daleko od kuće, često koristeći zaplijenjeni ugljen da bi preživjeli na moru. No razvoj zrakoplovstva, raketnih sustava i modernih senzora učinio je takve manevre praktično nemogućima. Danas bi borbeni brod izložen u opskrbnoj operaciji postao laka meta.