Američki proizvođač električnih automobila Tesla suočava se s ozbiljnom krizom na europskom tržištu. U travnju je broj novoregistriranih Teslinih vozila u Europskoj uniji pao za više od polovice. Prema podacima udruženja proizvođača ACEA, registrirano je tek 5475 novih vozila – što je pad od čak 52,6 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine
Ni podaci za dosadašnji dio godine nisu ohrabrujući: u prva četiri mjeseca 2025. Tesla je prodala ukupno 41.677 vozila, što predstavlja pad od 46,1 posto.
Za Teslu, koja je godinama predvodila sektor električne mobilnosti i agresivno osvajala europsko tržište – primjerice otvaranjem Gigafabrike u Grünheideu u njemačkoj saveznoj pokrajini Brandenburg – ovo je snažan udarac. No čini se da pionir električne mobilnosti sve više zaostaje za konkurencijom, piše tagesschau.
Prema analizi konzultantske kuće Jato Dynamics, Tesla je u travnju prvi put u Europi pala ispod deset konkurenata, među kojima su VW, BMW, Renault i posebno kineski BYD.
Prema podacima Jato Dynamicsa – koji pokrivaju 28 zemalja, a ne samo članice EU – BYD je u travnju prodao 7231 vozilo, što je tek neznatno više od Teslinih 7165. Analitičar Jato Dynamicsa Felipe Munoz to je nazvao ‘prekretnicom’ za europsko tržište automobila, posebno s obzirom na to da je Tesla godinama dominirala, dok je BYD u utrku ušao tek nedavno.
BYD se strateški usmjerio na tržišta poput Velike Britanije, Španjolske i Italije. U Njemačkoj su kineski proizvođači još uvijek prisutni u manjoj mjeri, no taj udio stalno raste.
BYD svoju prisutnost na njemačkom tržištu širi ponajprije kroz prodaju rent-a-car tvrtkama i tzv. samoregistracije, dok udio među privatnim kupcima zasad ostaje vrlo nizak – ispod 12 posto. Kod njemačkih proizvođača situacija je drukčija: iako se najveći dio prodaje i dalje odnosi na poslovne kupce, Mercedes primjerice ostvaruje udio privatnih kupaca od gotovo 37 posto, dok marka VW ima udio od oko 26 posto.
Njemački proizvođači jačaju pozicije, Tesla gubi povjerenje
Volkswagen Grupa nastavlja jačati svoju poziciju s električnim modelima. U prvom kvartalu ove godine tvrtka iz Wolfsburga više nego udvostručila je isporuke potpuno električnih vozila u Europi. U travnju su ukupno prodali gotovo 260.000 vozila – što je porast od 2,9 posto u odnosu na prethodnu godinu.
BMW je zabilježio rast od gotovo deset posto, a Mercedes od 0,7 posto. Za razliku od njih, Tesla ne gubi samo tržišni udio, već i povjerenje potencijalnih kupaca, pokazala su najnovija istraživanja.
Pozitivan imidž njemačkih marki, posebno kad je riječ o kvaliteti i dostupnosti servisa, pokazao se kao velika konkurentska prednost – čak i na međunarodnoj razini. Prema nedavnom istraživanju koje je po narudžbi konzultantske tvrtke Bearingpoint provedeno u SAD-u, Kini, Francuskoj i Njemačkoj, njemačke marke zauzele su prvo mjesto u sve četiri zemlje kad je riječ o povjerenju u kvalitetu.
‘Pozitivan imidž daje njemačkim proizvođačima određeno vremensko olakšanje u natjecanju s izazivačima, osobito onima iz Kine’, rekao je Manuel Schuler, globalni voditelj automobilskog sektora u Bearingpointu.
Električni automobili rastu, hibridi preuzimaju tržište
Tržište električnih automobila u Europi posljednjih mjeseci bilježi opći rast. Potražnja za potpuno električnim vozilima posebno je snažna – prema podacima ACEA-e, prodaja je porasla za više od trećine. Električna vozila ove godine čine 15,3 posto svih novih registracija – što je porast od tri postotna boda u odnosu na godinu ranije.
Snažno raste i broj hibrida: svaki treći novi automobil u EU sada je hibridni model. Kada se zbroje hibridi i plug-in hibridi, oni ukupno zauzimaju tržišni udio od 43 posto, što je prvi put da su pretekli automobile s isključivo motorima s unutarnjim izgaranjem, koji sada drže 38 posto.
Ukupno je tržište automobila u EU u travnju prvi put u 2025. godini zabilježilo blagi rast – od 1,3 posto.
Tesla gubi i globalno, kineski modeli sve jeftiniji
Slabljenje Tesline pozicije nije ograničeno samo na Europu – kompanija je pod pritiskom i globalno. U prvom kvartalu 2025. godine globalna prodaja pala je za 13 posto. Rezultat: pad prihoda, smanjenje dobiti – i promjena strategije Elona Muska.
Musk je nedavno najavio kako će se povući iz rada u Američkoj agenciji za učinkovitost (Doge), koju je pokrenuo Donald Trump, kako bi se mogao posvetiti upravljanju Teslom.
Dio problema leži i u cijeni. Kineski proizvođači, poput BYD-a, nude znatno povoljnije modele – primjerice, nedavno predstavljeni model Dolphin Surf prodaje se po cijeni od 19.990 eura. Tesla trenutačno nema nijedan model u tom cjenovnom razredu.
VW također zasad nema odgovor u nižem segmentu – njihov pristupačni električni automobil ID.Every1 neće stići na tržište prije 2027. godine. Do tada, niži cjenovni razred u Europi ostaje pod dominacijom kineskih marki – pod uvjetom da ih ne zaustave europske carine.
EU carine i kineski planovi
Bruxelles je već uveo kaznene carine na kineske električne automobile zbog sumnji na subvencionirani damping. Mnogi proizvođači zaobilaze mjere tako što izvoze plug-in hibride umjesto potpuno električnih vozila – na njih se carine ne odnose.
Istodobno, kineske tvrtke strateški šire svoju prisutnost u Europi. BYD, primjerice, ulaže u proizvodne pogone u Mađarskoj i Turskoj. Uprava te tvrtke ne isključuje ni otvaranje tvornice u Njemačkoj, kako je nedavno najavila članica uprave Stella Li u intervjuu za ZDF – no konkretnih planova još nema.