Testovi emisija

Nastavlja se pravna bitka oko dopuštenih emisija dušikovih oksida

  • Autor: Z.M.
  • Zadnja izmjena 17.06.2019 16:09
  • Objavljeno 17.06.2019 u 16:09
Ovako se mjere stvarne vrijednosti ispušnih plinova

Ovako se mjere stvarne vrijednosti ispušnih plinova

Izvor: Promo fotografije / Autor: Daimler AG

Ispunjavaju li vozila norme Euro 6 graničnu vrijednost za dušikove okside od 80 miligrama po kilometru?

Europska komisija i gradovi koji su posebno pogođeni zagađenjem zraka nastavljaju pravnu bitku oko toga koliko zapravo vozila mogu ispuštati dušikovih oksida. Riječ je o nizu spojeva dušika i kisika opće formule NOx (x = 0,5 do 2). Prije nekoliko mjeseci Europski sud je presudio u korist gradova Pariza, Bruxellesa i Madrida, a protiv promjene pravila EU o emisijama vozila. Ova tri grada su rekla da je nakon primjene tih EU pravila došlo do povećanog onečišćenja.

PEMS, prijenosni sustav mjerenja emisija, na automobilima Mercedes-Benz

PEMS, prijenosni sustav mjerenja emisija, na automobilima Mercedes-Benz

Izvor: Promo fotografije / Autor: Daimler AG

Europski sud naveo je kako je regulatorna izmjena Europske komisije iz 2016. kojom se povećavaju ograničenja emisija dušikovih oksida iz automobila i lakih dostavnih vozila prekoračila ovlasti izvršne vlasti EU-a i prekršila zakone o ljudskim pravima i drugim zakonima EU-a. U odluci Europskog suda stoji: 'Europska komisija nije imala ovlasti izmijeniti granice emisije Euro 6 za nova stvarna ispitivanja emisije iz vozila.'

Što je test emisija RDE?

Test stvarnih emisija u vožnji (Real Driving Emissions ili RDE) mjeri onečišćujuće tvari, kao što je NOx, što ih emitiraju automobili dok se voze cestom. Ovaj test se primjenjuje od 1. rujna 2017., u fazi 1, a druga faza slijedi od siječnja 2020. godine. RDE ne zamjenjuje laboratorijsko ispitivanje WLTP, već ga nadopunjuje. RDE osigurava to da vozila isporučuju niske emisije na cestama. Europa je prva u svijetu koja je uvela takva ispitivanja na cesti, što je velik skok u testiranju emisija automobila.

Za RDE gotovo sva dizelska vozila moraju biti opremljena sustavima selektivne katalitičke redukcije (SCR), a neki i lean-Nox sustavima (uređaj koji se koristi za smanjenje emisije dušikovih oksida, NO i NO2, iz motora s unutarnjim izgaranjem s mršavim sagorijevanjem pomoću adsorpcije). To podrazumijeva dodatne troškove za proizvođače automobila, a manji automobili možda neće biti u mogućnosti prilagoditi opremu SCR-a, dok će budući vlasnici moći odbiti dodatne troškove.

Ovako Mercedes-Benz mjeri vrijednosti ispušnih plinova (WLTP i RDE)

Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz

U osnovi, riječ je o tome ispunjavaju li vozila Euro 6 Norme graničnu vrijednost za dušikove okside od 80 miligrama po kilometru. Nakon skandala s ispušnim plinova 2017., pored laboratorijskih testova i mjerenja u normalnoj vožnji, uvedeni su RDE testovi. Kod pretvorbe, prema Europskoj komisiji, primjenjuju se faktori konverzije, tako da izmjerena vrijednost može biti i iznad definirane granice od 80 miligrama po kilometru. I upravo taj dio je sporan, jer zbog tih faktora pretvaranja dopušta se količina više nego dvostruko veća - 168 miligrama po kilometru. A to onda doista i dovodi do toga da su gradovi više zagađeniji, od onoga što je bila prvotno postavljena gornja granica. EU komisija je takvu primjenu pravila opravdala nadoknadom zbog statističkih i tehničkih netočnosti očitavanja mjerenih vrijednosti.

Razvojna vozila opremljena su prijenosnim sustavom mjerenja emisija PEMS. Mjerni sustav je na spojnici prikolice ili u prtljažniku

Razvojna vozila opremljena su prijenosnim sustavom mjerenja emisija PEMS. Mjerni sustav je na spojnici prikolice ili u prtljažniku

Izvor: Promo fotografije / Autor: Daimler AG

Ove tri europske prijestolnice nametnule su svoja lokalna stroža ograničenja za suzbijanje onečišćenja zraka, kazao je Sud, a osobito se to odnosi na emisije NOx-a koje jako emitiraju stariji dizelski motori, odnosno vozila starije godine proizvodnje, a time i nižih normim o emisijama.

  • +6
  • +3

PEMS - prijenosni sustavi mjerenja emisija

Izvor: Promo fotografije / Autor: Daimler AG

No, Europska komisija sada je ipak odlučila uložiti žalbu na negativno rješenje Europskog suda, jer smatra da je testiranje u realnim uvjetima zapravo prilično netočno i rezultati nisu precizni. Stoga sada predlaže odgovarajući zakonodavni postupak. Međutim, faktori pretvorbe trebali bi ostati isti 'kako bi se stvorili stabilni uvjeti za lokalne vlasti i automobilsku industriju', navodi Komisija.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!