zajedno protiv IT divova

BMW s Daimlerom, Volkswagen s Fordom...: Što to ljutite konkurente tjera na suradnju i na čemu rade?

18.02.2019 u 13:20

Bionic
Reading

Povezivanje svijeta kakav danas poznajemo briše granice na mnogim područjima, pa nije čudo da smo svjedoci sve češćih suradnji među proizvođačima automobila u svijetu. Ono što je do jučer bilo nezamislivo danas je ne samo realnost, već i nužda

Jeste li se i sami iznenadili kad ste prije koju godinu pročitali da Renault, primjerice, surađuje s Volvom, Smart s Mercedesom, Subaru s Toyotom, Fiat s Chryslerom ili, nedavno, BMW s Daimlerom, Volkswagen s Fordom, a Honda s General Motorsom? Sve češći je to slučaj danas i mnogi se veliki svjetski proizvođači automobila suradnjom nastoje lakše nositi s izazovima koje donosi budućnost. Zašto je to tako?

Odgovor je: teški uvjeti na tržištu, rastuća složenost tehnologija, potreba za ubrzanim izbacivanjem novih proizvoda na tržište, tržište usmjereno na kupce, globalizacija, izazovi budućnosti, potreba za smanjivanjem troškova proizvodnje, financijska stabilnost tržišta, nesmiljena potreba za ostvarivanjem profita i drugi problemi. Stručnjaci smatraju kako takve suradnje imaju smisla prije svega kad su manje potaknute financijskim razlozima, a više onim tehničkim. Primjerice, kad dva konkurentska proizvođača automobila zajedno razvijaju platformu baziranu na modelima iz više brendova, kao što su BMW i Toyota na Z4 i Supri ili Daimler i Renault na Smartu i Twingu. Ali čak i s dvije glavne buduće tehnologije u autoindustriji, elektrifikaciji i autonomnoj vožnji, sve više konkurenata ulazi u zajedničke projekte ili nastoje surađivati.

Uostalom, oni se natječu protiv posve novih konkurenata iz tehnološkog i IT sektora koji, uz svoju visoku tehničku stručnost, imaju gotovo neiscrpne financijske resurse. Da bi se potvrdili, proizvođači automobila moraju raditi zajedno. No ovdje nećemo spominjati uobičajene načine suradnje po pitanju pojedinih komponenti vozila, kao što je to nedavni slučaj suradnje Aston Martina (karoserija), Coswortha (motor) i Rimac Automobila (električna baterija) na modelu hiperautomobila Valkyrie.

Pogledajmo najnovije primjere suradnji velikih automobilskih proizvođača:

BMW i Daimler - razvoj platformi vozila

Prema medijskim napisima, ove dvije premium marke žele surađivati na nekoliko tehničkih područja. Moguća je suradnja na komponentama kao što su to mjenjači, baterije za električne automobile i tehnologije za autonomnu vožnju, pri čemu se patenti mogu međusobno otkrivati, a cjeloviti proizvodi se razvijaju zajedno. Moguće su i zajedničke platforme. Stoga bi komponente koje su razvile ujedinjene snage trebale biti one koje ne karakteriziraju samo pojedinog proizvođača ili marku. Iako je takva suradnja sasvim izvjesna, iz oba tabora ona se zasad negira. Ipak, oba proizvođača naglašavaju da su otvoreni za tu ideju.

BMW i Fiat-Chrysler (FCA) - autonomna vožnja

U ljeto 2016. BMW je najavio partnerstvo s proizvođačem čipova Intelom i stručnjacima za tehnologiju fotoaparata Mobileyeom. Ubrzo nakon toga još jedan proizvođač automobila pridružio se ovom savezu: Fiat-Chrysler (FCA), a tu su i tri dobavljača: Magna, Delphi i Continental. U osnovi, partneri se bave stvaranjem sinergija u razvoju autonomnih vozila. I konačno, 2021. u serijsku proizvodnju i na tržište ulazi BMW iNext, koji će moći samostalno voziti na razini pet, čak i ako je BMW na početku razmišljao samo o razini četiri. Koliko će FCA imati koristi od suradnje, još nije jasno. U svakom slučaju, koncern želi donijeti svoju razvojnu stručnost i detaljno poznavanje sjevernoameričkog tržišta.

BMW, Daimler i Volkswagen - autonomna vožnja

Postoji li veliki 'njemački savez' koji radi na autonomnoj vožnji? Nekoliko medija izvješćuje da BMW, Daimler i VW pregovaraju s dobavljačima Continentalom i Boschom kako bi se to i ostvarilo. Cilj je razviti najbolje sustave za pomoć vozaču i autonomna vozila kako bi se postavili globalni standardi i spriječilo to da tehnološki i IT divovi preuzmu primat na tom području. Razgovori između dviju tvrtki traju već nekoliko mjeseci - ali što će se točno dogoditi, još nije posve jasno.

Ford i Volkswagen - autonomna vožnja, laka dostavna vozila

Dva automobilska diva iz SAD-a i Europe sve više se približavaju. Kao što izvještava Bloomberg, Ford i VW zajedno rade na razvoju autonomnih automobila. Prema navodima insajdera, u Argo AI - startup kompaniju koju Ford potpomaže u cilju razvoja svojih autonomnih vozila, Ford će s Volkswagenom uložiti četiri milijarde dolara. Glasnogovornici obiju tvrtki, naravno, ne komentiraju te napise. Osnova za dubinsko partnerstvo dogovorena je u siječnju, a fokusira se na laka gospodarska vozila. Buduće arhitekture vozila za pick-up i kombi zajednički će razviti Ford i Volkswagen kako bi podijelili troškove s jedne strane i minimizirali rizike s obzirom na nove tehnologije (elektromobilnost, autonomna vožnja) s druge strane. Prvi vidljiv rezultat suradnje bit će pick-up (kamionet, prema hrvatski prihvaćenom terminu) srednje veličine, za koji se očekuje da će doći na tržište 2022. godine. Suradnja bi se mogla odnositi i na električne automobile i usluge mobilnosti.

Honda i General Motors - baterije za električne automobile i autonomna vožnja

Već dulje vrijeme traje suradnja Honde i Waymoa (Aplhabetov ogranak matične tvrtke Google). No u jesen 2018. iznenada je najavljen sporazum između japanskog proizvođača automobila i General Motorsa. I prije toga su te dvije tvrtke surađivale po pitanju električnih akumulatora: polja na kojima je GM stekao iznimnu stručnost. Ovim sporazumom obje tvrtke žele proširiti svoju suradnju na autonomnu vožnju.

Fiat-Chrysler (FCA) i Jaguar Land Rover - autonomna vožnja

Waymo surađuje i s drugim partnerima, primjerice s Fiat-Chrysler grupom, koja će im u početku osigurati 62.000 primjeraka američkog monovolumena Chrysler Pacifica kako bi na cesti testirali samohodne tehnologije. U kasnijem koraku FCA očito želi licencirati tehnologiju kako bi je inkorporirali u buduća autonomna vozila. Sličan je i pristup u suradnji Waymoa i Jaguar Land Rovera (JLR). U ugovoru potpisanom u ožujku 2018. tvrtke su se složile da će JLR do 2020. isporučiti 20.000 jedinica električnog SUV-a I-Pace, koji će se koristiti u Waymoovoj taksi službi bez vozača.

BMW i Daimler - carsharing (dijeljenje automobila) i usluge mobilnosti

Dijeljenje automobila (carsharing), vožnja u hodu (ride hailing), rješenja za punjenje baterija: upravo su ta i slična područja ona u kojima se čini da trenutno njemački proizvođači automobila nisu dobro pozicionirani. Da bi imali veće šanse sustići konkurenciju, BMW i Daimler žele udružiti svoje resurse u tim područjima. Robne marke dviju tvrtki, DriveNow i Car2go, uskoro će se spojiti u zajednički pothvat koji bi se, prema medijskim izvješćima, trebao zvati Jurbey. To ne samo da promovira dijeljenje automobila, nego i elektromobilnost, među ostalim uslugama mobilnosti. Nadležna tijela u Europi i SAD-a pristala su na planove za predstavljanje prvih koraka nove tvrtke u prvom tromjesečju.

Audi, BMW i Daimler - digitalno mapiranje

U kolovozu 2015. tri su njemačka automobilska premium proizvođača prvi put zajednički djelovala: kupili su od Nokia grupe za 2,8 milijardi eura uslugu mapiranja Here. Na temelju te tehnologije žele razviti platformu za precizne geografske karte i usluge temeljene na lokaciji. Na taj način će izgraditi digitalni svijet kao osnovu za autonomnu vožnju. Američki tehnološki i IT divovi imaju slične planove. Zajedno se proizvođači mogu bolje natjecati protiv ove jake konkurencije. Kako bi ti podaci bili uredno ažurirani, više automobila i njihovih senzora pružat će nužne informacije.

BMW, Daimler, Ford i Volkswagen - punionice baterija za e-automobile

Kako bi se poboljšala loše razvijena infrastruktura stanica za punjenje električnih automobila u Europi, četiri proizvođača automobila osnovala su jedinstveni joint venture s ciljem da do 2020. bude spremno oko 400 postaja duž glavnih europskih prometnih osi. Njihova mreža treba biti tako isprepletena da duge ture u električnim automobilima više ne predstavljaju problem. Vrijeme punjenja treba svesti na najmanju moguću mjeru na način da se do 350 kilovata električne energije 'upumpaju' u električni automobil pod uvjetom da on uopće može apsorbirati takvu količinu električne energije. Kako bi zadržao atraktivne lokacije, Ionity je sada sklopio ugovore o suradnji s OMV-om, Shellom i Tank & Rastom.

  • +6
Suradnja automobilskih proizvođača Izvor: Promo fotografije / Autor: Enes Kucevic/BMW Group