hrvatske željeznice

Putovanje za one s čeličnim živcima: Kupila kartu za vlak, a morala putovati autobusom

20.07.2018 u 21:02

Bionic
Reading

Svoje iskustvo putovanja vlakom, odnosno autobusom, od Zagreba do Splita na svom je profilu na Facebooku podijelila putnica Asja Zaninović Horbec

Putovanje vlakom može biti vrlo zanimljivo, ali zahtijeva puno strpljenja, pa se preporučuje samo onima s čeličnim živcima. Svoje iskustvo putovanja vlakom podijelila je i Asja Zaninović Horbec na Facebooku. Da je putovanje HŽ-om prava avantura, dokaz je priča ove putnice koja je u petak putovala od Zagreba do Splita.

Zaninović Horbec je kupila jednosmjerne karte za brzi vlak Zagreb-Split s polaskom u 7.35 na ljetnoj akciji za 120 kuna, ali ubrzo je požalila svoju odluku da putuje vlakom. Put do Splita traje oko šest sati, pa se putnica nadala da će tako imati priliku i razgledati Hrvatsku iz druge perspektive.

S obzirom na to da se, kako kaže, od HŽ-a svašta može očekivati, bila je vrlo skeptična te se poučena dosadašnjim događajima na šalteru raspitivala ima li radova na tom dijelu i postoji li mogućnost da vlak neće voziti normalno te kvare li se često vlakovi.

Na to joj je djelatnica HŽ-a sama odgovorila kako se vlakovi kvare i da onda ljudi moraju putovati autobusima te nadodala kako je autobus bolji nego vlak. Također je objasnila kako ti vlakovi nisu predviđeni za tako duga putovanja te da svaki četvrti ili peti dan prebacuju putnike u autobus koji vozi direktno za Split.

'Gospođa na šalteru mi je rekla da je sve ok, da vlakovi voze normalno i da nema radova na tom dijelu. Ali svejedno sam išla pitati još jednu ženu na informacijama kakva je situacija.

Ona: Ne, sve je ok. Vlakovi voze i sve je ok.

Ja: I niste imali problema u zadnje vrijeme?

Ona: Ne, vozi sve ok.

Ja: I vlakovi se ne kvare i ne prebacuju se ljudi u busove?

Ona: Ah to, da, kad se pokvare, onda da, al' bus vam je suuuuuper, bolje nego vlak.

Ja: Ali ja želim putovati vlakom, ali ne busom. (Šokirana time što mi žena iz HŽ-a nudi bus kao bolju vrstu prijevoza.) Dobro, a koliko često se kvario u zadnjih šest mjeseci?

Ona: Ah, recimo, svaki četvrti ili peti dan prebacuju putnike u bus koji vozi direktno za Split. Ali ne brinite, bus je super, ima i WC koji radi. Ti vlakovi nisu predviđeni za tako duga (?) putovanja i bolje vam je putovati noćnim vlakom, ovi se jako često kvare.

Ja u šoku i nevjerici, al' odlučim kupiti karte jer ako slučajno neće voziti, prebacit će putnike u bus koji vozi direktno.'

Na dan putovanja ponovno je nazvala informacije kako bi provjerila stanje vlaka za Split. Na iznenađenje ili ne, rekli su joj da umjesto vlaka voze autobusi, od kojih je jedan direktan. Putnica je pitala koji je direktan, na što je dobila odgovor kako oni to ne znaju, nakon čega je provjerila na internetu i vidjela da vlak nije vozio ni u četvrtak, a neće ni u subotu.

'Danas, dan putovanja

Zovem informacije da pitam je l' sve ok, a poznajući HŽ, vrlo sam skeptična.

Informacije: (nakon nekoliko minuta provjeravanja, što me košta 3 kn/min.) Da, da danas idu busovi. Jedan direktno, a drugi staje na svakom kolodvoru.

Ja: (duboko dišem) Koji od busova ide direktno?

Informacije: Otkud bih ja to trebala znati?

Ja u šoku i nevjerici.'

Kada je stigla na kolodvor, također je otišla do informacija, gdje su joj rekli da autobusi voze umjesto vlaka te dodali kako je autobus super jer vozi direktno i ima WC. Zanimljiva je činjenica da je odabir autobusa lutrija, tko prvi - njegova djevojka, kako je odgovorio vozač na upit tko će ući u koji bus. A na pitanje vezano za stanje WC-a odgovorio je kako ne radi, da je to laž.

'Danas, na kolodvoru

Na informacijama: A da, danas (kao da i jučer nije bilo tako) putnici idu busom. Bus je super, vozi direktno, ima WC.

Danas, kod vozača

Dva su busa. Jedan ide direktno, drugi staje na više perona. Kako se bira tko će ući u koji - tko prvi, njegova djevojka. Pitam šofera radi li WC, rekla mi žena na informacijama pet puta da radi.

Šofer: Naravno da ne radi WC. Normalno da vam lažu, lažu cijelo vrijeme.'

Na kraju je dodala kako nitko nakon sat i pol vožnje nije pitao za kartu, što znači da se svatko može ukrcati na ovaj autobus i otići do Splita besplatno.

'Btw, nakon sat i pol vožnje još nas nitko nije pitao za kartu tako da ako želite besplatno na more, samo se ukrcajte na bus 'Vlakom do Splita za 120 kn' (😭). Sutra u 7.35 imate novu priliku.'

  • +5
Vlakovi HŽ-a Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec/PIXSELL

Osim ove zanimljive priče, Zaninović Horbec je na svom profilu objavila i nekoliko zanimljivih činjenica vezanih za Hrvatske željeznice.

'Malo o HŽ-u inače:

Željeznička poduzeća zadnjih deset godina uglavnom završavaju s gubitkom, nekad i većim od milijarde kuna. Ciljevi restrukturiranja od 2012. do 2016. godine nisu ostvareni, a likvidnost poduzeća je slabija nego prije početka restrukturiranja.

Ukupne obveze željezničkih poduzeća u 2015. iznose šest milijardi kuna, od čega je trećina kratkoročnih obveza.

Željeznice su, pored brodogradilišta i cesta, treći najveći korisnik državnih potpora, jamstava i subvencija. Obveze i dugovi željezničkih poduzeća u vlasništvu države utječu i na rast javnog duga i proračunskog deficita. Od 2006. do 2015. sektoru željeznica dodijeljene su potpore od 8,7 milijardi kuna, a ukupne državne potpore redovito su godišnje nadmašivale 700 milijuna kuna. U razdoblju od 2000. do 2015. odobreno je 12,64 milijarde kuna državnih jamstava.

Obveze i dugovi željezničkih poduzeća u vlasništvu države povećali su javni dug za otprilike 1,3 posto BDP-a. (Anto Bajo i Marko Primorac iz IJF-a, publikacija 'Restrukturiranje željezničkih poduzeća u vlasništvu RH')

Djelatnici HŽ-a dobivaju božićnice, uskrsnice i ogromne otpremnine. Kupuju se novi auti direktorima i jede na račun države. Više od pola linija je neprofitabilno. Relacija Zagreb-Split skoro nikad ne vozi brzim vlakom. Što znači da HŽ otkupljuje autobuse i kao posrednik prodaje karte.

Koliko je HŽ platio nagibne vlakove da se putnici voze busom: 34 milijuna eura, odnosno 255 milijuna kuna. Dobra investicija, nema što!'