Ministar turizma Tonči Glavina obznanio je turističke rezultate, rekavši da je prvi put u povijesti postignuta sezonalnost, odnosno da su rezultati generirani cijele godine, a ne samo u srpnju i kolovozu. Tako je zabilježeno dva posto više dolazaka i pola posto više noćenja nego lani
Ministar turizma i sporta Tonči Glavina i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić na konferenciji za medije predstavili su rezultate turističkog prometa za srpanj i kolovoz te za prvih osam mjeseci ove godine, stanje smještajnih kapaciteta i predstojeće promotivne aktivnosti.
'Bitno je naglasiti da rezultati koje ćemo prikazati čvrsto dokazuju da turizam usmjeravamo temeljem Strategije razvoja održivog turizma. Želim zahvaliti svim turističkim djelatnicima, svim zaposlenima u turizmu te posebno onima koji su poslušali tržište i ponudili nešto uz okvirnu cijenu.
Danas hrvatski turizam bilježi rekordne rezultate po turističkom prometu i potrošnji, što se odnosi i na broj izdanih fiskaliziranih računa. Rast nije generiran u dva ljetna mjeseca, nego kroz cijelu godinu, prvi put u povijesti', rekao je Glavina.
Nikad veća potrošnja u turizmu
Prema prvim podacima, ostvarujemo dva posto više turističkih dolazaka (17,2 milijuna) i 0,5 posto više noćenja (89,8 milijuna). U predsezoni smo imali pet posto više dolazaka i četiri posto više noćenja. U kolovozu smo imali isti broj dolazaka kao i prošle godine, a u glavnom dijelu imali smo blagi pad, naveo je ministar.
'Na našim najvažnijim emitivnim tržištima imamo nešto lošiju situaciju, pogotovo u Njemačkoj, ali ne treba zaboraviti i to da su bile formirane veće cijene. Očekujemo već sad formiranje cijena za sljedeću turističku sezonu', rekao je.
Promet autocestama rastao je četiri posto, zrakoplovni promet šest posto, pomorski dva posto, a nautički turizam jedan posto na razini godine.
'Osim rekordnog turističkog prometa, imamo nikad veću potrošnju u turizmu, generiranu kroz cijelu godinu. Imamo 3,6 posto više računa nego lani, odnosno 9,9 posto veće vrijednosti, tj. šest milijardi eura na 310 milijuna računa.
Podaci za srpanj i kolovoz kazuju da je izdano 111 milijuna računa u vrijednosti tri milijuna eura, što je sedam posto više.
Procjene rasta prihoda od stranih gostiju iznose 3,8 posto te da će doseći 15,5 milijardi eura. Od 2016. godine do danas prihodi stranih turista u prvom tromjesečju su se udvostručili.
Cjelogodišnja destinacija
'Imamo smanjenje broja kreveta u domaćinstvu, ali se istodobno povećava smještaj u hotelima i kampovima', naglasio je Glavina, dodavši da je i to poruka što turisti žele i kako bi se tržište trebalo orijentirati.
'Imamo napredak u 2025. godini u svim segmentima i očekujem daljnje pomake. Imali smo cilj pretvoriti Hrvatsku u cjelogodišnju destinaciju. Taj cilj je ostvaren i prvi put imamo rezultate koji su ostvareni tijekom cijele godine, a ne samo u dva ljetna mjeseca. Ne želimo imati preopterećene destinacije. Turizam mora biti suplement i mora postojati kontrola broja ljudi na glavnim destinacijama.
Vrlo sam optimističan što se tiče turističke posezone, iako je lani ona bila rekordna. Sljedeća turistička godina, za koju se sad počinjemo pripremati, isključivo će ovisiti o cjenovnoj konkurentnosti i svemu što tu napravimo. Vrlo je lako moguće da sljedeće godine ove rezultate koje sad imamo nećemo moći ponoviti, s obzirom na stanje na emitivnim tržištima', naglasio je ministar Glavina.
'Imamo rast u predsezoni i imamo stabilan turistički promet u glavnoj sezoni. To potvrđuje stabilnost turističkog prometa i dobru poziciju na ključnim tržištima. Ovo su prvi preliminarni podaci jer se u jednom dijelu još obrađuju. Službeni će rezultati biti sljedeći tjedan', naglasio je predsjednik HTZ-a Staničić.
Sve regije u plusu, kao i vodeće destinacije
'Sve naše turističke regije su u plusu, osim središnje Hrvatske, koja ima blagi minus. Što se tiče strukture turističkog prometa prema smještaju, svi oblici smještaja ostvaruju plus ili su na razini prošle godine. Taj plus je naglašeniji u višim kategorijama, s četiri i pet zvjezdica. Oni postižu puno veću popunjenost i bolje rezultate', rekao je šef HTZ-a.
Dubrovnik, Poreč, Umag, Novalja, Split, Zadar, Vir, Rovinj, Mali Lošinj i Makarska naše su najposjećenije destinacije i sve su rasle osim Umaga.
'Hrvatska ima stabilnu poziciju na svim emitivnim tržištima te je između prvog i šestog mjesta po popularnosti, ovisno o tržištu, i to smo zadržali i ove godine. Na pojedinim tržištima ove godine bilježimo blagi minus, za to postoje razlozi, ali ima tržišta na kojima bilježimo dvoznamenkasti rast.
U Njemačkoj postoje strukturni problemi, što se sigurno reflektira na putovanja Nijemaca u inozemstvo. Oni manje putuju unutar Europe i biraju sebi susjedne zemlje. No Hrvatska je svejedno ostala među pet-šest omiljenih destinacija. Sve je manje putnika s djecom', rekao je Staničić i dodao da je minus zabilježen i na tržištima Češke, Francuske, Mađarske i Nizozemske.
Analiza stranih i domaćeg tržišta
'To su nam signali da kroz kontinuiranu i intenzivnu promociju na tim i ostalim tržištima nastojimo osigurati svoju poziciju', dodao je.
'Kad govorimo o SAD-u, Velikoj Britaniji i Poljskoj, imali smo iznimne promotivne aktivnosti. Imamo kontinuirani rast putovanja prema Hrvatskoj. U koroni smo bili jedina europska zemlja otvorena za Amerikance, oni to honoriraju. Imamo više letova iz tih zemalja.
Kad govorimo o Srbiji, BiH i Sloveniji, uočili smo trend rasta prometa zbog blizine i diverzifikacije turističke ponude u cjenovnom i kvalitativnom smislu. Turisti iz susjednih zemalja dobro poznaju našu zemlju.
Prvi put u povijesti zabilježili smo najveći rast domaćih gostiju i to nam je cilj, da nam dolaze domaći. Nastavlja se trend putovanja unutar zemlje, ljudi žele otkrivati nove i manje poznate destinacije. Posebno veseli to da imamo jačanje selektivnih oblika turizma, ponajprije kongresni turizam', naglasio je Staničić.
Nastavak kampanja
HTZ će pokrenuti kampanju usmjerenu na posezonu te će mjeriti učinkovitost te kampanje. Bit će angažirana i posebna kampanja na Booking.comu koja će se ticati domaćina, a bit će razvijena i posebno za njemačko, austrijsko i švicarsko tržište.
'Uzet ćemo sedam hrvatskih influencera i promovirati domaćine koji imaju oznaku tako da promoviramo i kontinent i naše domaćine. Kampanjama 'Posjeti me' bit će promovirana manje poznata mjesta, poput Korčule, zaleđa Like, Podravine... Iskoristit ćemo i EXPO u Japanu te napraviti prezentaciju i u tom dijelu svijeta kako bismo potaknuli ta tržišta da posjećuju Hrvatsku cijele godine', dodao je.
'Imamo neke prednosti pred drugim državama, a one nam omogućuju da formiramo cijene koje nisu najniže. To nam je i cilj – da ne budemo destinacija za masovni turizam, ali da budemo i dalje privlačni. Svi trebaju tražiti svoje prihode kroz cijelu godinu većom prodajom smještaja ili proizvoda, a ne po starom modelu, gdje se sve zarađuje u dva ili tri mjeseca.
Ako imamo rekordne dolaske i noćenja, onda to upućuje da Hrvatska ima konkurentan turistički proizvod. Kad bismo bili cjenovno konkurentniji u odnosu na neke druge zemlje, mogli bismo imati rast. Nama ne treba rast, pogotovo ne u sedmom i osmom mjesecu, ali očekujemo rast u predsezoni i posezoni', rekao je ministar Glavina.