NOGOMET I PREDRASUDE

Brazilci igraju seksi, Grci se valjaju po podu, a Hrvati prolaze nakon teške muke: Rađa li se iz napetih penal-završnica novi stereotip o naciji?

06.12.2022 u 13:31

Bionic
Reading

Podatak da je nogometna reprezentacija Hrvatske svojih sedam od osam posljednjih utakmica u eliminacijskoj fazi na velikim natjecanjima odvela do produžetaka - ili produžetaka s penalima - zvuči kao kuriozitet. I premda se ne radi o sociološkoj temi, on može dovesti do stvaranja drugačije kolektivne predodžbe o naciji, pa i do stereotipa - smatra sociolog Sven Marcelić

'Ovakvi nogometni i općenito sportski momenti često se preslikavaju na kolektivnu predodžbu o državama i narodima. Nakon nekog vremena, sjećamo se, stvorile su se uzrečice da 'Nijemci igraju do zadnje sekunde', da je Brazilce 'uvijek oku ugodno gledati' ili da se Grci 'valjaju po podu'. Sada smo na rubu stvaranja stereotipa da Hrvati mogu sve odvući do krajnje granice i da su dobri u krizi, kada je najteže', kaže Marcelić za tportal.

'Sport je vrlo često izvor stereotipizacije i preslikava se na općeniti imidž nacije, premda to ne mora uvijek biti tako: o Talijanima vlada predodžba da igraju nogometni bunker i teže pragmi, da najčešće pobjeđuju rezultatom 1:0, dok je sama Italija na glasu kao zemlja estetike, dobre hrane i slično. Pitanje je kako će ovi rezultati utjecati na imidž Hrvatske - no ja bih rekao da će se, uzevši u obzir realno velike uspjehe koji se ostvaruju u nogometu, jedan stereotip početi provlačiti', dodaje Marcelić.

'A on glasi: Hrvati uporno i teško dolaze do uspjeha. Ništa nam nije dano na pladnju, za sve smo se morali sami izboriti', kaže ovaj sociolog.

  • +26
Slavlje nakon utakmice na trgovima Izvor: Cropix / Autor: Ronald Gorsic

Ovaj stereotip, objašnjava, zapravo se idealno uklapa u 'guslarsku viziju povijesti' kojoj smo kao nacija često skloni vjerovati.

'Dakle on se vrlo lako može povezati s našom prošlošću, s činjenicom da smo stoljećima čekali vlastitu državu i slično', smatra Marcelić.

  • +42
Navijači na trgovima Izvor: Cropix / Autor: Vojko Basic

Općenito, uspjesi u sportu dokazano imaju barem kratkoročan pozitivan učinak na optimizam u društvu, a povećanjem potrošnje svakako donose i dobre stvari za gospodarstvo. Činjenica jest i da oni pridonose pozitivnom imidžu zemlje, njenom brendiranju i stvaranju prepoznatljivosti, a time barem indirektno na turizam kao vrlo važnu gospodarsku granu. No Hrvati su talentirani za to i da sve uprskaju, upozorava Marcelić.

'Naši rukometaši su prije petnaestak godina postali svjetski prvaci i kao rezultat toga imamo hrpu sportskih dvorana koje uglavnom ne služe ničemu i stvaraju gubitke. Imali smo najbolju skijašicu svijeta pa sada imamo skupu skijašku utrku na kojoj snijega ima svakih nekoliko godina. Dakle puno je pozitivnih efekata ovakvog uspjeha - ali i puno opasnosti da nas euforija navede na ekstremno neracionalne poteze. I to ne bi bilo prvi put', upozorava Marcelić.