TAJNE SVEMIRA

Znanstvenici zapanjeni: Ovo je najsporija neutronska zvijezda koju smo ikad otkrili

14.06.2024 u 13:57

Istraživači sa Sveučilišta u Manchesteru i Sveučilišta u Sydneyju otkrili su najsporiju rotirajuću neutronsku zvijezdu dosad zabilježenu. One su jezgre mrtvih zvijezda i obično se brzo vrte

Svemir je prepun tajnovitih objekata, a jedan od najneobičnijih su neutronske zvijezde, jezgre mrtvih sunaca koje nastavljaju gorjeti nakon što im se vanjski slojevi nasilno rasprše u eksploziji supernove.

Većina neutronskih zvijezda rotira se iznimno brzo: između 1,4 milisekunde i 30 sekundi po krugu. U svibnju 2022. znanstvenici su naletjeli na neutronsku zvijezdu s periodom rotacije od 76 sekundi, što je bilo neobično dugo. No ništa ih nije pripremilo za nedavno otkrivenog rekordera s periodom rotacije od čak 54 minute.

Ovo je najsporije rotirajuća neutronska zvijezda s radioemisijom dosad snimljena. One se, objašnjava Science News, sastoje od trilijuna neutrona, upakiranih u gustu kuglu mase 1,4 Sunca te zbijenih u polumjer od deset kilometara, otprilike veličine malog grada.

Novootkriveni objekt nalazi se na udaljenosti od 16.000 svjetlosnih godina, a radioemisije i vrtnja pokazuju da se radi o neutronskoj zvijezdi. Izvor naglašava da bi se također moglo raditi o visoko magnetiziranom bijelom patuljku, drugoj vrsti mrtve zvijezde.

Neutronska zvijezda ili bijeli patuljak?

Teorija neutronske zvijezde čini se puno objektivnijom, s obzirom na to da su visoko magnetizirani bijeli patuljci u blizini novootkrivene letargične neutronske zvijezde vrlo rijetki. Ovo bi otkriće moglo natjerati znanstvenike da preispitaju svoje razumijevanje i neutronskih zvijezda i bijelih patuljaka, načina na koje emitiraju radiovalove te procjene njihova broja unutar Mliječnog puta. Bilo da je objekt neutronska zvijezda, bijeli patuljak ili nešto sasvim drugo, otkriće će produbiti naše razumijevanje najegzotičnijih objekata u svemiru.

Rad koji opisuje otkriće objavljen je u časopisu Nature Astronomy. Glavna autorica Manisha Caleb kaže: 'Ono što je intrigantno jest to da ovaj objekt prikazuje tri stanja emisije, od kojih svako ima svojstva potpuno različita od drugih. Radioteleskop MeerKAT u Južnoafričkoj Republici odigrao je ključnu ulogu u razlikovanju ova tri stanja. Da signali ne dolaze iz iste točke na nebu, mislili bismo da ga emitiraju tri različita objekta.'