NOVe spoznaje

Znanstvenici otkrivaju: Dio Sunčevog sustava mogao bi preživjeti smrt Sunca

14.10.2021 u 12:21

Bijeli patuljak i planet koji kruži oko njega udaljeni su približno 6.500 svjetlosnih godina od našeg Sunčanog sustava i nude uvid kako bi on mogao izgledati za nekih pet milijardi godina

Znanstvenici su otkrili egzoplanet planet nalik Jupiteru u orbiti oko mrtve zvijezde koja je nekad bila poput našeg Sunca.

Bijeli patuljak i planet koji kruži oko nje udaljeni su približno 6.500 svjetlosnih godina od našeg Sunčanog sustava i nude uvid kako bi on mogao izgledati za nekih pet milijardi godina.

Kad žutom patuljku poput našeg Sunca ponestane helija, počne se širiti u crvenog diva i pritom uništava planete koje su u blizini (u našem slučaju to su Merkur, Venera, Zemlja i Mars).

Potom se pod pritiskom vlastite gravitacije sažme u bijelog patuljka, blijedu zvijezdu veličine Zemlje koja ima otprilike pola svoje prvotne mase. Znanstvenici nisu sigurni što se u takvom scenariju događa s udaljenim planetima kao što su Jupiter i Uran.

Koristeći teleskop Keck II u zvjezdarnici W. M. Keck, smještenoj na Havajima, tim znanstvenika uočio je planet veličine 1,4 Jupitera kako kruži u orbiti sličnoj Jupiterovoj oko zvijezde bijelog patuljka čija je veličina oko 60 posto Sunčeve.

Do otkrića je došlo zahvaljujući tehnici gravitacijskog mikrolensinga , dostupnoj kad se objekt promatranja i zvijezda u blizini poravnaju sa Zemljom. Obližnja zvijezda savija svjetlost s objekta promatranja, što je moguće detektirati teleskopom.

ČUDA svemira

[FOTO] Fascinantni Saturn: Provjerite kakve tajne krije drugi najveći planet našeg sustava

Iako su pronašli planet, znanstvenici nisu mogli uočiti i samu zvijezdu pa su zaključili kako je riječ o bijelom patuljku previše blijedom kako bi ga se moglo opaziti.

Ovo otkriće daje naslutiti kako su planeti sa širom orbitom vjerojatno češće zastupljeni nego oni s užom, ali i kako bi dijelovi Sunčevog sustava mogli preživjeti smrt samog Sunca, piše Engadget.