TAJNE SVEMIRA

Zemaljske promatračnice zabilježile su tragove masivne kozmičke kataklizme - i nitko ne zna njezin uzrok

17.01.2020 u 10:36

Premda velik broj astronoma sumnja da je uzrok konačna eksplozija obližnje zvijezde Betelguese, čini se da je pravi razlog i dalje - misterij

Zemaljske promatračnice gravitacijskih valova uz pomoć kojih znanstvenici bilježe valove u prostoru-vremenu nedavno su otkrile nešto zbilja neobično. Promatračnica gravitacijskih valova laserskim interferometrom (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory, skraćeno LIGO) i detektor Virgo su 14. siječnja očitali nepoznat i prilično neočekivan izboj gravitacijskih valova.

Podsjetimo, gravitacijski valovi koje smo očitali do danas bili su usko vezani uz ekstremne kozmičke događaje poput sudara dviju crnih rupa ili smrtonosnog zagrljaja dvije neutronske zvijezde. Izbijanje gravitacijskih valova, doduše, nije zabilježeno nikad do sad, što znači da su znanstvenici ostavljeni na pretpostavkama o izvoru ovog fenomena. Usporedbe radi, izbijanje gama zraka ili supernove na očitanjima naših promatračnica uzrokuju tek sićušni i prilično tihi 'pucanj'.

Svi traže krivca

Tajnoviti izboj gravitacijskih valova za sad nosi ime S200114f, a otkrio ga je softver uz pomoć kojih smo po prvi put uspjeli snimiti i očitati gravitacijske valove.

Astronomi su, doduše, uspjeli otkriti mjesto odakle je val stigao, a mnogi se pitaju je li krivac obližnji crveni div Betelguese, koji bi, pretpostavlja se - mogao eksplodirati i stvoriti gravitacijske valove ovakve snage. 'Na sreću samog Betelguesea i na žalost svih koji su tražili jednostavne odgovore, crveni div je 'živ i zdrav'', tvrdi Andy Howell, astronom iz promatračnice Las Cumbres.

Greška u očitanju?

Mali razlog za sumnjičavost vezanu uz cijeli fenomen je mogućnost pogreške pri očitanju valova. Detektori gravitacijskih valova ponekad imaju 'lažna očitanja' koja se dešavaju jednom u 25.8 godina. Ako se i u ovom slučaju radi o lažnoj uzbuni, sigurni smo da ćemo saznati uskoro. Kako god okrenuli, jedna stvar je sigurna - Betelguese nije eksplodirao, a astronomi su otkrili nešto novo i uzbudljivo, zaključuje Cnet.