USPOREDI CIJENE

Zanima vas u kojem dućanu je nešto najjeftinije? Ovo je rješenje za vas

21.06.2025 u 13:04

Bionic
Reading

Dok su institucionalne usporedbe cijena tek bile u planu, tim IT stručnjaka iz hrvatskih tvrtki Intellomics i NVTEH odlučio je odmah djelovati te ponuditi građanima jednostavnu, besplatnu i korisnu digitalnu platformu uslijed inflacije. Tako je nastao usporedicijene.info, portal i aplikacija koji bez reklama prikazuju cijene proizvoda u trgovinama diljem Hrvatske, a pritom čuvaju privatnost korisnika

Od 15. svibnja 2025. prema novoj odluci Vlade trgovci moraju javno objavljivati i redovito ažurirati svoje cjenike na internetu, uz dodatno isticanje tzv. sidrenih cijena – referentnih iznosa koji bi trebali pomoći građanima da lakše prepoznaju realne promjene cijena na policama.

U praksi, trgovci su tu obvezu ispunili već poznatom metodom: objavom podataka u CSV formatima – sirovim tablicama koje izgledaju kao da su izvađene iz Excelovog podruma. Tehnički, podaci su dostupni. Realno, prosječan građanin teško će u njima iščitati išta više od šifre proizvoda i šume brojeva.

Ali zato – scena ulazi IT zajednica. Dok su političari donosili uredbe, a trgovci uploadali datoteke, informatičari su krenuli raditi ono što rade najbolje: automatizirali su prikupljanje, analizu i vizualizaciju tih podataka. Pretvorili su suhoparne redove u korisne alate za sve nas. Među njima su i Ivo Ugrina i njegov tim - odlučili su napraviti nešto brže, jednostavnije i korisnije za sve građane. Tako je nastao portal usporedicijene.info, a uskoro i istoimena mobilna aplikacija koja se u samo nekoliko dana vinula na vrhove ljestvica najpreuzimanijih u Hrvatskoj.

'Glavna motivacija bila nam je dobrobit zajednice', kaže za tportal Ugrina, jedan od inicijatora. 'Budući da nam je uža specijalnost upravljanje sustavima s velikim brojem korisnika, znali smo da možemo izraditi funkcionalnu aplikaciju koju svi mogu koristiti brzo, jednostavno i bez narušavanja privatnosti.'

Iako je inicijalna verzija portala izrađena u svega nekoliko dana, iza tog 'brzog rješenja' stoje godine iskustva. Na početku su bili četveročlani tim, no već u prvom tjednu priključilo im se još pet kolega – svi iz IT sektora. 'Nas četvero smo krenuli, a vrlo brzo se oko ideje okupilo još petero prijatelja. Ljude je privukla jednostavna, ali snažna poruka – da se znanje i tehnologija mogu staviti u službu zajednice', pojašnjava Ugrina.

Jelposkupjelo.eu

A uslijed građanskog aktivizma istaknuo se i projekt programera Ante Barića - web stranica jelposkupilo.eu koja omogućava kupcima diljem Hrvatske praćenje promjena cijena popularnih proizvoda u trgovinama diljem Hrvatske. >>Pročitajte više OVDJE<<

Projekt je zaživio još 2023., stoga danas stranica sadrži ogromnu bazu podataka za preko 60.000 proizvoda u više od dvije godine, odnosno kako su se cijene tih proizvoda mijenjale. Zahvaljujući tim podacima kupci mogu potvrditi ili opovrgnuti je li i u kojoj mjeri nešto poskupjelo.

Rast se nastavlja

Već u prvih tjedan dana aplikaciju je preuzelo više od 20.000 korisnika za uređaje s Androidom. Danas broj aktivnih korisnika prelazi 40.000 na webu i 40.000 u mobilnoj verziji – što je za domaći projekt izuzetno visok doseg. 'Iskreno, iznenadio nas je interes. A još više su nas razveselili konkretni komentari i sugestije građana. U tim prvim danima aplikacija je bila na prvom mjestu Google Play Storea, ispred globalnih brendova poput ChatGPT-ja i Temua', kaže Ugrina.

On i njegov tim žele da usporedicijene.info ostane besplatan i alat dostupan svima – bez prikupljanja osobnih podataka, oglašavanja i skrivenih interesa. 'Aplikaciju radimo potpuno besplatno. To je naš način da vratimo dug zajednici – društvu koje nas je podržalo kroz obrazovanje, sigurnost i prihvaćanje', ističe.

Do danas s njima nije kontaktirao nijedan trgovački lanac. Iako bi ova platforma mogla pomoći u korigiranju netočnih podataka iz službenih cjenika, trgovci zasad – šute. 'Podaci u cjenicima često su netočni. Mi bismo mogli pomoći da ih isprave, no ne čini se da ih to osobito zanima. Vjerojatno čekaju da se sve slegne, nadajući se da će građani zaboraviti na ovu priču', kaže Ugrina.

Korisnici im pak redovito šalju prijedloge i komentare – žele detaljniju analitiku, mogućnost ocjena proizvoda, lokalizirane informacije i još veću transparentnost. Tim pomno sluša, ali resursi su im – ograničeni. 'Imamo niz sjajnih ideja iz komentara, no s obzirom na opseg i dostupne kapacitete, ne možemo odmah implementirati sve funkcionalnosti. Prioritiziramo ono što najviše koristi najvećem broju korisnika', pojašnjava.

Iako su se profesionalno bavili analizom tržišta, neke su ih cijene ipak zatekle. 'Znali smo da postoji regionalna razlika, ali nismo očekivali tako velike oscilacije kod osnovnih proizvoda – primjerice, kod pelena, čokolade ili tjestenine. To je iznad očekivanja i često bez logičnog obrazloženja', kaže Ugrina.

Cijene se, dodaje, formiraju uz pomoć naprednih alata i stručnih timova u sklopu svakog trgovačkog lanca. 'To je klasična optimizacija za profit – skuplje je tamo gdje je više turista i veći promet, a manja konkurencija.'

'Da imamo više ljudi i više vremena, poslali bismo timove po poslovnicama da provjeravaju netočnosti. To je ono što nas građani najčešće pitaju – zašto su na stranici proizvodi koji nisu dostupni u trgovini? Ili zašto je cijena drugačija nego na polici?' kaže Ugrina.

Cilj je stvoriti bazu koja bi pomogla potrošačima da nagrade ili kazne trgovačke lance prema stvarnom ponašanju na terenu, a iza projekta stoje dvije hrvatske tvrtke: Intellomics d.o.o., koja se bavi obradom podataka, i NVTEH d.o.o., specijaliziran za izradu sustava s velikim brojem korisnika. 'Većina naših klijenata dolazi iz inozemstva. I dalje planiramo ostati aktivni na stranim tržištima, ali ovaj projekt bio je prilika da napravimo nešto domaće, korisno i konkretno – bez kalkulacija', zaključuje Ugrina.