TRENDOVI U TELEKOMUNIKACIJAMA

Telekomi zaostaju, moraju biti kao startupovi

02.02.2016 u 13:18

Bionic
Reading

Prilike za rast nude digitalizacija, internet stvari i širenje u nove vertikale, no telekomi će morati mijenjati puno toga

'Sektor telekomunikacija prolazi kroz dramatične trenutke. Razdoblje stabilna rasta prošlo je, pod stalnim su pritiskom regulatora i pada profitabilnosti.

Telekomi su zadržali staru kulturu i strukturu koju sve uspješnije nižim cijenama i boljom uslugom napadaju OTT tvrtke', rekao je Dejan Ljuština iz hrvatskog ogranka analitičke tvrtke PriceWaterhouseCooper tijekom uvodnog izlaganja na početku konferencije 'Trendovi u telekomunikacijama, tehnologiji i medijima za 2016.' u zagrebačkom hotelu Esplanade.

Telekomi zaostaju za digitaliziranim i fokusiranim OTT tvrtkama, pogotovo u novim kanalima prodaje, i prekompleksni su. Zbog toga, prognozirao je, taj sektor očekuje konsolidacija.


Prilike za rast nude digitalizacija (procesi u proizvodnji i internet stvari, prvenstveno) i širenje u nove vertikale (poput pametnih gradova, e-zdravstva, povezanih automobila i tome slično).

No kako bi ih iskoristili, telekomi će morati mijenjati operativne i komercijalne modele poslovanja. Ljuština je između ostalih kao primjer naveo Telefonicu koja je srezala ponudu za pedeset posto te Telenor kojem je potpuna digitalizacija procesa omogućila brže izbacivanje proizvoda na tržište.

Posebno je izdvojio Free koji je dvama tarifnim paketima uspio doći do 11 milijuna korisnika na zasićenom tržištu kakvo je francusko, a da pritom ne subvencionira mobitele, nema trgovine i koristi uglavnom viralno oglašavanje.

Telekomi će tijekom narednog razdoblja morati odlučiti hoće li postati čistim pružateljima konekcijama (bez puno investicija i uz visoka učinkovitost), digitalnom platformom za druge industrijske vertikale (partnerstvu s OTT i drugim tvrtkama) ili pružati digitalna rješenja za krajnje korisnike (poput interneta stvari za zdravstvo, bankarstvo, trgovinu...)

To će zahtijevati nove poslovne modele, proizvode i usluge, digitalizaciju, prijelaz naAll-IP platforme (kao što je to učinio Hrvatski telekom), ali i radikalnu promjenu kulture i načina razmišljanja kako bi postali sličniji tvrtkama u razvoju (start-up). Trebat će više investirati u znanje i nove tehnologije te akvizirati talente izvana, smatra Ljuština.

Što se medija tiče, Ljuština očekuje nastavak uspona usluga streaminga te digitalnog i m-oglašavanja koje će tijekom idućih nekoliko godina postati dominantno.

Startupovi će početi ulaziti u nove industrijske segmente, među kojima će biti i bankarski, i to već od iduće godine. 'Bankarski sektor previše se uspavao, nudi usluge koje ljudima ne trebaju', rekao je Ljuština navodeći kriptovalute i blockchain kao tehnologije koje bi mogle biti ključne.