potraga za egzoplanetom

Talijanski astronomi misle da su otkrili superzemlju koja kruži oko Proxime Centauri, zvijezde najbliže Suncu

• Autor: Mladen Smrekar
  • Zadnja izmjena 16.01.2020 10:30
  • Objavljeno 16.01.2020 u 10:30
Umjetnički prikaz planeta Proxima b koji orbitira oko crvenog patuljka Proxima Centauri

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: ESO / M. Kornmesser

Ako postoji, planet ima masu veću od Zemljine, ali značajno manju od ledenog giganta Neptuna

Proxima Centauri nama je najbliža susjedna zvijezda, udaljena samo 4,2 svjetlosne godine. Oko nje orbitira i jedan potencijalno naseljivi planet Proxima b. No, studija talijanskog Nacionalnog instituta za astrofiziku, objavljena u časopisu Science Advances, navodi na pomisao da bi oko Proxime Centauri mogao orbitirati još jedan planet - Proxima c.

Čini se da je riječ o superzemlji, planetu masom većim od Zemlje, ali značajno manjim od ledenog giganta Neptuna.

'Proxima Centauri najbliža je zvijezda Suncu, a moguće da je riječ o najbližem planetarnom sustavu', objasnio je astronom Mario Damasso novinarima Business Insidera.

Ako postoji, Proxima c vjerojatno nije useljiva. Toliko je udaljen od svoje zvijezde da je vjerojatno smrznut ili je njegova atmosfera puna vodika i helija. No njegova bi nam relativna blizina mogla pružiti jedinstvenu priliku za proučavanje drugog zvjezdanog sustava.

Astronomi misle da se superzemlje formiraju oko 'snježne linije'; na takvoj udaljenosti od zvijezde da se voda može pretvarati u led

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Spitzer Space Telescope

Proxima c uopće ne bi trebala postojati tamo gdje jest. Naime, astronomi misle da se superzemlje formiraju oko 'snježne linije'; na takvoj udaljenosti od zvijezde da se voda može pretvarati u led. A Proxima c nalazi se daleko izvan tog pojasa pa bi njeno postojanje moglo dovesti u pitanje tu teoriju.

Uostalom, znanstvenici ionako nisu sigurni postoji li uopće ovaj planet. Proxima c otkrivena je pomoću tehnike radijalne brzine. Damassov tim identificirao je cikličke promjene u svjetlu Proxime Centauri i utvrdio da nisu povezana s kretanjem planete Proxima b. To pak sugerira prisutnost drugog planeta, iako je Damasso rekao da istraživači i dalje ne mogu odbaciti mogućnost da je signal zapravo posljedica aktivnosti zvijezde.

Više tragova mogao bi pronaći svemirski teleskop Gaia, lansiran u prosincu 2013. sa zadatkom da mapira galaksiju. Gaia bi trebala prikupiti dovoljno podataka koji će potvrditi ili opovrgnuti postojanje Proxime c. Teleskop bi nove podatke trebao podastrijeti u ljeto ove godine i potom još jednom 2021.

U međuvremenu talijanski znanstvenici proučavaju fotografije Proxime Centauri u potrazi za drugim planetom u orbiti.

NASA-ina studija otkriva tajne planeta Proxima b

Izvor: Društvene mreže / Autor: Science Of Space

'Izravno snimanje može dati brže rezultate, ali ne i konačni odgovor', objašnjava znanstvenik Fabio Del Sordo. 'Ako i ne vidimo ništa na slici, to ne mora nužno značiti da Proxima c ne postoji.'

Istraživačima bi od pomoći mogao biti i NASA-in svemirski teleskop James Webb (JWST) koji u akciju kreće u ožujku 2021. Opremljen je 21 metara širokim zrcalom od berilija i novom infracrvenom tehnologijom, osjetljivom na veće valne duljine infracrvenog svjetla.

Svemirski teleskop James Webb opremljen je 21 metara širokim zrcalom od berilija

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

Proxima c bit će jedna od njegovih meta no pitanje je hoće li ga teleskop uopće moći identificirati zbog njegove hladnoće. No čak i ako James Webb ne uspije spaziti Proximu c, pozabavit će se susjednim planetom, Proximom b.