Kad se prije dvadeset godina na hrvatskom tržištu pojavio Philip Morris Zagreb, malo tko je mogao predvidjeti koliko će se duhanska industrija promijeniti – i koliko će u toj promjeni važnu ulogu imati upravo ljudi. Danas, povodom velikog jubileja, ova kompanija ne slavi samo godine poslovanja, već i priče, izazove i uspjehe svojih zaposlenika
U središtu te transformacije nije samo tehnologija, već i vjera u znanost, odgovornost i zajednički rad. Philip Morris Zagreb je od prvog dana bio dio jedinstvene globalne priče – priče o industriji koja je odlučila okrenuti novu stranicu i javno se obvezati na smanjenje štetnosti proizvoda, ulažući više od 14 milijardi dolara u razvoj i znanstvenu potvrdu bezdimnih alternativa od 2008. godine.
Danas, ti proizvodi čine oko 40% ukupnih prihoda Philip Morris Internationala, a plan je da do 2030. taj broj prijeđe dvije trećine – čime bi kompanija postala većinski ‘smoke-free’. No, baš kao i iza svake druge inovacije, iza svakog znanstvenog rada i svakog novog proizvoda, i iza ovog stoje oni bez kojih bi sve to bilo nemoguće. U Philip Morris Zagrebu su to stručnjaci različitih profila, ali s istom misijom: mijenjati industriju iznutra i stvarati bolju budućnost.
Budućnost bez dima kao svakodnevna inspiracija
Jelena Čabo Aras, rukovoditeljica korporativnih znanstvenih odnosa, sjeća se vremena kada su znanstvena istraživanja bila tek usputna tema. ‘Prije 20 godina znanstvena istraživanja nisu bila dio svakodnevnog poslovanja PMZ-a’, kaže Jelena, koja je u PMZ-u most između znanstvenih timova, regulatornih tijela i krajnjih korisnika.
Njezin posao nije samo prenošenje podataka – to je svakodnevno prevođenje kompleksnih znanstvenih otkrića u jezik koji razumiju i zakonodavci i potrošači. ‘Biti most između znanosti i krajnjeg potrošača nije uvijek jednostavan zadatak naročito zato što u tom lancu postoji još niz bitnih dionika s naglaskom na regulatorna tijela koja bi trebala sagledati sve znanstvene činjenice te donijeti propise utemeljene na znanosti, a u interesu poboljšanja javnog zdravlja’, kaže.
Osim profesionalnih izazova, Jelena ističe i osobnu dimenziju rada u PMZ-u. ‘Rokovi su uvijek prekratki, kompjuter me ne sluša, puno posla, malo vremena...No svi izazovi nekako se na kraju pretoče u nova vrijedna iskustva. Dolaskom u PMZ upoznala sam niz ljudi od kojih su neki danas moji prijatelji. Rad u internacionalnom okruženju, lokalni i globalni projekti, izvrsnost u znanosti samo je jedan dio onoga što me motivira. I na kraju, budućnost bez dima prema kojoj PMZ hrabro ide, moja je svakodnevna inspiracija.’
Kompanija u kojoj se zaposlenici stalno razvijaju
Aleksandar Odobaša, rukovoditelj odjela marketinga, gotovo je dva desetljeća dio Philip Morrisa. Kroz njegovu karijeru, kompanija je prošla put od klasičnog duhanskog giganta do lidera u inovacijama i održivosti.
‘Kada se osvrnem na posljednjih dvadeset godina, razvoj proizvoda i transformacija kompanije kroz koju sam prošao nešto je što je malo tko mogao predvidjeti. Najveći zaokret dogodio se s jasnom vizijom kompanije da stvori budućnost bez dima.
Aleksandar se osvrnuo i na to koliko je bilo izazovno promijeniti vlastiti način razmišljanja. ‘Ono što me najviše iznenadilo nije bila samo brzina promjene, već promjena mindseta koju je potrebno napraviti da biste bili uspješni u tako velikoj transformaciji poslovanja.’ U praksi, vizija PMI-ja o budućnosti bez dima u Hrvatskoj se najviše vidi kroz dostupnost i prihvaćanje novih bezdimnih proizvoda, ali i kroz kontinuiranu edukaciju punoljetnih pušača, digitalne platforme i korisničku podršku.
Težnja za stalnim razvojem, učenjem i prilagodbom bila je njegov najveći pokretač. 'Ono što bih izdvojio kao najvrjednije jest kultura suradnje i povjerenja. U Philip Morrisu se cijeni inicijativa, potiče se otvorena komunikacija i daje prostor za osobni doprinos. Imam priliku raditi s iznimno talentiranim ljudima u okruženju koje njeguje raznolikost mišljenja i to me ispunjava. U konačnici, Philip Morris Zagreb za mene je mjesto gdje se izazovi pretvaraju u prilike i vrijedna iskustva.’
Jedini cilj u karijeri - stvaranje inovacija
Za Karlu Katanec, specijalisticu portfelja e-cigareta i nikotinskih vrećica, inovacije su oduvijek bile životni poziv. Još u osnovnoj školi tražila je načine kako izaći iz standardnih okvira i zadatke raditi drugačije. ‘Upisala sam ekonomiju u Zagrebu kako bih se usmjerila prema industrijama koje nude raznovrsne novosti i znanja. Nakon studija, upisala sam magisterij iz inovacija i poduzetništva na MIP Politecnico di Milano i Solvay Brussels Business School, a po završetku magisterija, imala sam priliku raditi u inovacijskom centru velike korporacije u Briselu. Znala sam da, kad se vratim u Hrvatsku, želim raditi u kompaniji gdje su inovacije temelj poslovanja.’
Nakon povratka u Hrvatsku, Karla je tražila korporativni inovacijski centar, ali ga nije pronašla – barem ne onakav kakav je zamišljala. ‘Ni na kraj pameti mi nije bilo da ću izazove i kreativnost koju tražim pronaći upravo u duhanskoj industriji.’
Kako je rekla, u PMI-ju globalno oko 1.500 znanstvenika, inženjera i tehničara svakodnevno radi na razvoju proizvoda koji omogućuju konzumaciju nikotina bez sagorijevanja duhana – što ih, iako nisu bez rizika, čini manje štetnima od klasičnih cigareta. Ova strategija temeljena na znanosti, pokazuje koliko je zapravo PMI ozbiljan u svojoj namjeri da ponudi bolje alternative punoljetnim pušačima.
Pristup kakav je tražila
Ono što ju je posebno privuklo nije bila samo znanstvena i transparentna strategija, već i ambicija kompanije da se širi prema zdravlju i wellnessu. ‘Takav pristup inovacijama – koji kombinira znanost, razumijevanje potrošača i suradnju s regulatorima – bio je upravo ono što sam tražila. Ulaskom u PMZ, naučila sam da inovacije ne dolaze uvijek iz potpune slobode – ponekad upravo ograničenja potiču najveću kreativnost. Duhanska industrija, osobito u području marketinga, suočava se s brojnim regulatornim ograničenjima, no, umjesto da to doživim kao prepreku, naučila sam gledati na to kao izazov koji traži drugačiji način razmišljanja.'
Kako kaže, svaki projekt postaje prilika za pronalaženje novih puteva – bilo kroz edukaciju, digitalne alate ili suradnju s različitim timovima.
Kao pripadnica mlađe generacije, Karla svakodnevno radi s proizvodima koji odgovaraju na potrebe onih koji žele više od proizvoda. ‘Bezdimni proizvodi nisu samo tehnološka inovacija – oni su korak prema promjeni paradigme u industriji koja je desetljećima bila statična. Razumijevanje tih različitih potreba i navika ključno je u mom svakodnevnom radu – jer inovacija nije samo u tehnologiji, već i u prilagodbi stvarnom životu korisnika.'
Korisnici kao pokretači transformacije
Marko Car, rukovoditelj odjela indirektne maloprodaje, iz prve ruke vidi kako se duhansko tržište u Hrvatskoj mijenja. ‘Sve veća zdravstvena osviještenost, promjene životnog stila i dostupnost novih tehnologija doveli su do toga da sve više ljudi preispituje svoje navike konzumacije duhana. Klasične cigarete sve češće ustupaju mjesto alternativnim proizvodima poput grijanog duhana i e-cigareta, koji su, iako ne bez rizika, manje štetni od nastavka pušenja.’
Marko ističe da je jedan od najvećih izazova promjena percepcije okruženja i potrošača. ‘Naš je zadatak približiti im te proizvode na jasan, razumljiv i relevantan način – bez pretjeranog tehničkog žargona, ali s dovoljno informacija da mogu donijeti informiranu odluku. Drugi izazov svakako je korisničko iskustvo. Bezdimni proizvodi često zahtijevaju promjenu navika, što nije uvijek jednostavno. Ako prvi dojam nije dobar, korisnik se lako može vratiti staroj štetnijoj navici pušenja. Zato je važno da iskustvo bude što jednostavnije i dosljedno jer se ipak radi o elektroničkim uređajima.’
Brzina inovacija i promjena na tržištu zahtijeva visoku razinu fleksibilnosti i spremnost na brzo prilagođavanje. ‘Kvaliteta proizvoda te agilnost i timski rad nužni su za dostizanje cilja. Kada postoji jasnoća u komunikaciji, međusobna podrška i kada je korisnik svaki dan u središtu poslovanja, tada možemo napraviti stvarnu razliku.’
Budućnost koju grade ljudi
Marko kaže kako je biti dio tima, koji ne samo da prati promjene, nego ih aktivno pokreće, velika odgovornost, ali i privilegija. 'Ovo nije samo još jedan projekt ili faza u karijeri – ovo je iskustvo koje ide u knjige. Znao sam da želim i moram ostati jer ovakve prilike ne dolaze često. Ili si dio nečega što mijenja pravila igre, ili promatraš sa strane – a ja sam znao gdje želim biti. Ono što me najviše motivira je osjećaj da radimo nešto što ima stvarnu težinu. Jer naši bezdimni proizvodi u usporedbi s cigaretama, iako nisu bez rizika, manje su štetni. Promjena navika nije uvijek laka zato je naša uloga educirati i informirati potrošača kako bi oni na kraju mogli donijeti odluku.
Osim toga, raditi s timom koji vjeruje u ono što radi za mene je neprocjenjivo. U takvom okruženju nije teško dati maksimum. Upravo ta kombinacija vizije, energije i zajedničkog cilja čini ovu priču posebnom. I zato vjerujem da će se ovo iskustvo pamtiti – ne samo po rezultatima, nego po ljudima koji su ga stvorili i vrijednostima koje su nas vodile putem.'
Danas, nakon dva desetljeća, PMZ nije samo kompanija – to je zajednica ljudi koji vjeruju u znanost, inovacije i odgovornost. Svaka nova ideja, svaki proizvod i svaka odluka rezultat su timskog rada, stručnosti i zajedničke vizije. ‘Naš jubilej nije samo podsjetnik na prošlost, već potvrda budućnosti koju zajedno gradimo’, poručuju iz Philip Morrisa Zagreb.
Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima u suradnji s Philip Morris Zagreb.