DIV OD 15 CM

Pronađen najveći fosil pauka na svijetu

20.04.2011 u 09:41

Znanstvenici su u Kini nedavno pronašli dosad najveći fosil pauka star čak 165 milijuna godina

Ženka pripada danas poznatoj skupini pauka Nephila koji pletu snažne zlatne mreže. Stručnjaci su novu vrstu, raspona nogu oko 15 centimetara, nazvali Nephila jurassica. Za usporedbu, tarantule danas narastu do veličine od oko 10 cm.

'Ovo je najveći fosil pauka koji smo do sada pronašli', rekao je profesor Paul Selden sa Sveučilišta u Kanzasu. 'Po tijelu nije najveći, međutim, ako uračunate i duge noge, onda svakako jest', dodao je.

Pripadnici skupine Nephila danas su rasprostranjeni u suptropskim krajevima. Prije pronalaska novog fosila u Mongoliji, najstariji primjerak bio je star oko 35 milijuna godina. Otkriće pokazuje da su Nephilae postojali još u razdoblju jure te da su najdugovječniji genus među paucima.

Znanstvenici ne znaju koji je bio pravi uzrok smrti pronađene ženke, međutim, pretpostavljaju da je stradala u prirodnoj katastrofi. Naime, trag je pronađen u vulkanskom pepelu na dnu nekadašnjeg jezera. Vjerojatno je pauka s mreže povukao pepeo i prekrio ga. No koji god da je uzrok, fascinantno je koliko su dobro očuvani detalji fosila.

'Na fosilu se ne vide samo dlake na nogama već i maleni vrlo fini dijelovi poput trichobothrije kojima pauk otkriva vibracije zraka', rekao je Selden.

Ženke pauka iz skupine Nephila danas pletu neke od najvećih mreža na svijetu promjera oko 1,5 metara. Mužjaci su puno manji, pa ženke među njima djeluju kao divovi. Profesor Selden i njegovi kolege pokušat će otkriti jesu li i mužjaci iz jure bili tako mali.

'Prethodni najstariji Nephilid bio je mužjak iz vremena rede, a pronađen je u Španjolskoj. On je bio normalne veličine za razliku od ženki koje su danas pravi divovi. Čini se da ovaj dimorfizam seže jako daleko u prošlost. Voljeli bi pronaći i fosil mužjaka da to potvrdimo', objasnio je profesor. Istraživanje je predstavljeno u časopisu Biology Letters.