fascinatno otkriće

Mala zvijezda u blizini Sunca mogla bi biti jedan od najvećih izvora antitvari u našoj galaksiji

17.03.2022 u 06:44

Zvijezda pulsar PSR J2030+4415 nalazi se na 1.600 svjetlosnih godina od Zemlje u sazviježđu Labud te se smatra odgovorom na nekoliko pitanja vezanih uz tajnovitu antitvar i njezino podrijetlo

Zvijezda pulsar PSR J2030+4415 nalazi se na 1.600 svjetlosnih godina od Zemlje u sazviježđu Labud. Riječ je o ostatku masivne zvijezde koji se trenutno okreće brzinom od oko tri okretaja u sekundi.

Nevjerojatan filament pulsara PSR J2030+4415 prvi put je otkriven 2020. zahvaljujući NASA-inoj promatračnici Chandra. Astronomi, doduše, nisu znali njegovu specifičnu dužinu koja je, sudeći prema novim očitanjima iz studenog prošle godine triput dulja od očekivanog, piše Sci News.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Chandra X-Ray Observatory

Filament se proteže otprilike pola promjera punog Mjeseca, što ga čini najvećim pulsarom kojeg smo ikad vidjeli. 'Fascinantno je što pulsar promjera 16 km može stvoriti toliko masivnu strukturu da ju možemo vidjeti s ove udaljenosti' rekao je glavni autor novoobjavljene znanstvene radnje, Dr. Martijn de Vries, astronom sa sveučilišta Stanford.

'Uz otprilike istu relativnu veličinu, da se filament razvukao do New Yorka do Los Angelesa, pulsar bi bio sto puta manji od najmanjeg objekta vidljivog golim okom. Rezultat ovog istraživanja mogao bi pružiti bolji uvid u antitvar u Mliječnom putu koja je slična običnoj tvari, samo sa suprotnim električnim nabojem'.

Velika većina svemira sastoji se od običnme tvari. Astronomi, doduše, nastavljaju pronalaziti dokaze relativno velikog broja pozitrona što nas dovodi do pitanja odakle ta antitvar uopće dolazi.

De Vries i njegov kolega Dr. Roger Romani sa Stanforda smatraju da su pulsari poput PSR J2030+4415 odgovor na ovo pitanje. Kombinacija dva ekstrema - brze rotacije i jakog magnetskog polja - dovodi do ubrzanja čestica i radijacije visoke energije koji stvaraju parove elektrona i pozitrona. Izvor tih pozitrona u našoj galaksiji mogao bi biti upravo PSR J2030+4415.

SLIKE NAŠEG SVEMIRA

[FOTO] Kakav spektakl: Pogledajte neke od najljepših prizora snimljenih teleskopom Hubble

Prema otkriću tima, pulsari generiraju vjetrove nabijenih čestica koji se obično ograničavaju na područje njihovih magnetskih polja. PSR J2030+4415 putuje kroz interstelarni svemir jako velikom brzinom, a taj vjetar se kreće u njegovom jeku.

Rezultat tog kretanja je udarni luk plina koji se kreće ispred pulsara - poput vala vode ispred mičućeg broda. Prije 20 do 30 godina udarni val tog luka je stao, a PSR J2030+4415 ga je dohvatio, stvorivši interakciju magnetskog polja koja se proteže u skoro ravnu crtu.

'Ovdje gledamo curenje čestica. Magnetsko polje pulsarovog vjetra povezano je sa međuzvjezdanim magnetskim poljem dok elektroni i pozitroni visoke energije cure kroz rupu koju je taj spoj stvorio' rekao je Romani. Znanstveni rad objavljen je u časopisu Astrophysical Journal.