TEHNO SAVJETI

Kako odabrati internetsku domenu i na što treba pritom paziti? Ovo je najveći propust koji možete napraviti

19.04.2022 u 07:00

Bionic
Reading

Nazivi internetskih domena trebaju biti kratki, jasni, lako pamtljivi i pretraživi, kažu stručnjaci s kojima je tportal razgovarao, a osvrnuli su se i na domene s dijaktritičkim znakovima

'Naziv domene treba biti kratak, lako pamtljiv i sadržavati relevantne ključne riječi', rekla je tportalu Anamarija Sorić Ćustić, voditeljica registra .hr domena pri Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži CARNet.

To je važno kako bi drugi korisnici što lakše pronašli vašu domenu, odnosno kako bi ona bila što bolje prilagođena pretraživanju na internetskim tražilicama.

Ne koristite tuđe vlasništvo

'Domena je prva stvar koju netko vidi kada dođe do vašeg weba. Dobro ime stranice znači dobar prvi dojam vašeg klijenta ili kupca i laku pamtljivost. Definira brend kojeg želite imati i stvarati', naglasio je Davor Makovac, voditelj odjela za brigu o korisnicima u grupaciji Plus Hosting.

Pri odabiru domena dobro je izbjeći preduge ili nerazumljive nazive, kao i nazive koji su slični već postojećim domenama te posebne znakove ili brojeve.

'Domene takvih naziva teško su pamtljive, korisnici bi ih mogli smatrati nevjerodostojnima, a također ih je i teže pronaći putem pretraživača', istaknula je Sorić Ćustić.

'Nema smisla imati nazive kao www.villa-ivana-na-otoku-pansion-jeftino.com kada je www.villa-ivana.com sasvim u redu', ilustrirao je Makovec.

Treba paziti kako ne biste zakupili naziv koji je već zaštićen. Makovac kaže kako se to događa i kako vlasnici zaštićenog naziva obično uspiju osporiti registraciju i zakup domene.

Također, imena s brojevima mogu zbuniti korisnike, pogotovo u kombinaciji s crticama.

Posebna je priča nepoznavanje drugih nastavaka domena koji bi mogli biti korisni.

'Zamislite da za svoj biznis i zakupite .com domenu i nepažnjom ili nedovoljnom informiranošću dopustite konkurenciji da zaštiti isti naziv vaše firme na drugim popularnim vršnim domenama.

Recimo, vi zaštitite dobre-igračke.com, a vaša konkurencija zakupi dobre-igračke.info ili dobre-igračke.hr. Bolje je zaštititi barem par drugih atraktivnih domena', savjetovao je Makovac.

Uz to, treba promišljeno postupiti pri promjeni naziva tvrtke, kako bi ju i dalje bilo lako pronaći putem internetskih tražilica.

Najgore je zaboraviti na domenu

Osim besplatnih, u Hrvatskoj postoji mogućnost registracije naplatnih domena. Za razliku od naplatnih domena, kod besplatnih domena potrebno je pridržavati se pravila naziva domene prema Pravilniku o ustrojstvu i upravljanju vršnom nacionalnom internetskom domenom.

Domene s nastavkom .com i dalje su najpopularnije - čine 75 posto ukupnog broja domena. Domene .ru su također popularne.

No, sa sadašnjom situacijom zbog rata u Ukrajini, većina tih domena je blokirana u svijetu pa je do tih web odredišta gotovo nemoguće doći ili su pod zabranom.

Što je najveći propust koji se vlasniku domene može dogoditi? Prema Makovcu, to je neobnavljanje domene na vrijeme.

'Postoje botovi i roboti koji češljaju nazive domena i obave registriraciju čim vaša domena istekne. Nakon što ju netko registrira više neće biti vaša. To može prilično naštetiti vašem poslovanju', upozorio je.

Malo je domena s dijakritičkim znakovima

Hrvatsko je tržište domena specifično i po tome što je moguće registrirati i koristiti nazive s dijakritičkim znakovima.

To je moguće zahvaljujući programu Internationalized Domain Names (IDN), kojeg je u listopadu 2009. godine pokrenuo Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN).

Iako imamo tu mogućnost, ali ne koristimo je. CARNetovi podaci pokazuju kako od ukupno 120.635 .hr domena u Hrvatskoj, tek njih 275 koristi dijakritičke znakove.

Jedina razlika između domena s dijakritičkim znakovima i bez njih je u tome što prilikom registracije domena s dijakritičkim znakovima postoji mogućnost da pojedini softveri (primjerice, stariji e-mail klijenti ili web preglednici) ne podržavaju dijakritičke znakove pa se zbog toga naziv domene i povezane e-mail adrese neće prikazivati na identičan način kako je registrirano.

Svi ostali aspekti - poput vidljivosti, ključnih riječi i tome slično - identični su kao i kod domena bez dijakritičkih znakova.