toryu

Japan ima novu opaku podmornicu, pokreće je tehnologija koju već imate u smartfonu

19.11.2019 u 13:23

Bionic
Reading

Toryu je nova japanska podmornica koju pokreće učinkoviti sustav baterija temeljen na litij-ionskim ćelijama

Japanska flota koristi novu podmornicu koju pogoni ista tehnologija koja pokreće vaš smartfon. Najnovija podmornica pod imenom Toryu opremljena je Li-ionskim baterijama, izvoru električne energije koji se koristi u velikoj većini moderne potrošačke tehnike. Rezultat su podmornice koje jako puno vremena mogu provesti ispod morske površine.

Podsjetimo, dizelom pokretane podmornice koriste baterije samo kada žele biti nečujne. baterije se pune putem dizel motora kojem treba kisik za rad. Upravo zbog toga podmornica povremeno mora izroniti (barem koristeći posebnu cijev vezanu uz periskop, ulaz za zrak i ispušni sustav. Premda se radi o relativno malom komadu tehnologije, problem je što ga se vrlo lako može prepoznati pomoću radara.

Neke modernije podmornice koriste pogon nezavisan o zraku koji produljuje vrijeme koje podmornica može provesti pod površinom, no problem je što su takve podmornice bučnije od onih koje koriste dizel motore poduprijete baterijama. Ukratko, tehnologija koja koristi baterije jako zavisi o njihovom kapacitetu i kakvoći.

Još od ere Drugog svjetskog rata podmornice za baterije koriste olovno-kiselinske ćelije. Riječ je o akumulatorima koji su teški ali pouzdani te koji su tijekom devedesetih polako zamjenjeni Nikal-metal hidridnim baterijama. Današnji uređaji koriste još moderniju tehnologiju - litij-ionske baterije.

Podmornica Toryu koju je razvio i proizveo Kawasaki isplovila je 6. studenog te je opremljena litij ionskim baterijama. Ove baterje su puno lakše i učinkovitije od dosadašnjih rješenja, što znači da pola kilograma litij ionskih ćelija pohranjuje više električne energije nego kilogram olovno-kiselinskih, brže se pune i punjenje drže dulje. Toryu će pomoću ovih baterija moći ležati na dnu oceana te se u ključnom trenutku aktivirati, ispaliti smrtonosna torpeda i pobjeći.

Rizik i nagrada

Litij-ionske baterije ne dolaze bez rizika - ako se zapale, eksplozija bi mogla uzrokovati veliku štetu. Drugi problem također predstavlja voda koja, u slučaju kontakta sa ćelijama može uzrokovati jako veliku štetu i ugroziti pogon čitave podmornice. Podsjetimo, litijska vatra je vrlo vruća i što je najgore - stvara vodik. Ako se podmornica napuni vodikom, rizik od eksplozije eksponencijalno se povećava.

Sve u svemu, Japan očigledno smatra da su povećane performanse podmornice vrijedne potencijalnog rizika. Druge mornarice će vrlo vjerojatno slijediti njihov primjer, a rezultat bi mogla biti potpuno nova generacija iznimno opasnih podmornica, prenosi Popular Mechanics.