VANZEMALJSKI UKRASI

Drevni egipatski nakit stigao je iz svemira

22.08.2013 u 08:50

Drevne željezne perlice koje se čuvaju u muzeju egipatske arheologije UCL Petrie nisu proizvod metalurškog umijeća ljudi željeznog doba već komadići meteorita, pokazalo je novo istraživanje

Predmeti, koji vuku podrijetlo iz vanjskog svemira, za dvije tisuće godina su stariji od prve pojave topljenja ruda. Komadići meteorita stariji od 5.000 godina prvo su precizno iskovani u tanke listiće, a potom zavinuti u cjevčice. Konačno su nanizani u ogrlicu zajedno sa zlatom i egzotičnim mineralima poput dragog kamenja, što pokazuje da su ih u drevna vremena smatrali vrlo vrijednima.

U izviješću koje je predstavljeno u časopisu Journal of Archaeological Science, voditelj studije profesor Thilo Rehren kaže da su perlice napravljene nizom uzastopnih kovanja, a ne rezbarenjem ili bušenjem kakvo je karakteristično za ostali nakit pronađen u istoj grobnici. Nova je studija konačno potvrdila ranija nagađanja znanstvenika da bi perlice mogle biti vanzemaljskog podrijetla.

Rezultati istraživanja pokazuju da su egipatski kovači četvrtog tisućljeća prije nove ere već bili ovladali tehnikama oblikovanja meteoritskih materijala poput slitine nikla i željeza koja je bila znatno tvrđa od tada uobičajenog bakra. Ove su tehnike pomogle kasnijem razvoju željeznog doba. Metalurzi drevnog Egipta njima su stekli dva tisućljeća iskustva rada sa željezom kada je ono prvi put ušlo u širu uporabu sredinom drugog tisućljeća prije nove ere. Njihovo je znanje bilo esencijalno za kasniji razvoj proizvodnje željeza iz željezne rude, a time i za istiskivanje bakra i bronce kao glavnih metala.

Nakit je pronađen 1911. u preddinastijskom groblju nedaleko od sela el-Gezzeh u Donjem Egiptu. Kada je iskopan, bio je potpuno zahrđao pa su istraživači morali upotrijebiti rendgenske, neutronske i gama zrake, kako utvrdili jesu li perlice izrađene od željeza iz meteorita, a ne od magnetita koji, kada zahrđa, ima slična obilježja. Analize zračenjem otkrile su da nakit sadrži velike količine nikla, kobalta, fosfora i germanija koji se u rudama željeza mogu naći samo u tragovima. Na taj način nisu morali poduzeti nikakve invazivnije metode za određivanje podrijetla materijala.