MOĆNA SILA
Analizirali smo društvene mreže u 2017. – pogledajte kako se stvari rade u svijetu, a kako kod nas

Izvor: Ostale fotografije / Autor: NN
Društvene mreže definitivno su obilježile godinu koja je za nama. Njihova moć toliko je narasla da se upravo na njima vode odlučujuće političke bitke i mreže su te, pokazalo se prvi put, na kojima se dobivaju i gube izbori.
No 2017. bila je popriličan izazov i za njih. Svjedočili smo iscrpljujućoj utrci za korisnicima, borbi s lažnim vijestima i problematičnim objavama, što je rezultiralo koliko-toliko kvalitetnijim sadržajem, novim tehnološkim mogućnostima te većim poštivanjem ukusa publike.
A kada se podvuče crta, gdje su na kraju godine Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat...? Jesu li uspjeli u svojim misijama i po kojoj cijeni? Gdje je u svemu Hrvatska?
'Najznačajniji pomak je u spoznaji političkih elita da društvene mreže određuju uspjeh na izborima. Taman smo se u zadnjih 100 godina navikli da se na rezultate izbora može utjecati putem novina, radija, televizije, online objava, a sad odjednom, vidi čuda, to je moguće i putem društvenih mreža! No, bez brige, mi u Hrvatskoj smo sigurni jer smo po tom pitanju i dalje na razini 'ustaša-udbaš-komunjara' komentara, dakle negdje smo u sredini prošlog stoljeća. I ne zaboravimo ni na hibridni rat', komentira Krešimir Dominić iz Komunikacijskog laboratorija.

Izvor: Ostale fotografije / Autor: Mario Poje
Kada analiziramo krvnu sliku mreža, red je da krenemo od najvećeg - carstva Marka Zuckerberga kojemu svake godine u prosincu predviđaju crne brojke, no on ih uporno opovrgava. I dalje je riječ o zapanjujućoj globalnoj sili koja, kako nam ističe Dominić, drži top tri pozicije po broju korisnika: Facebook sa skoro dvije milijarde, a njegove aplikacije za čavrljanje Messenger i WhatsApp s po milijardu korisnika. Nakon toga je YouTube s milijardu te kineske mreže QQ s 877 milijuna i WeChat s 846 milijuna korisnika.
A što je s pričama o tome kako je Facebook dosadio mlađim uzrastima koji su se ekspresno okrenuli drugim mrežama poput Snapchata? I tu je Zuckerberg imao as u rukavu.
'Ne bih rekao da mladi napuštaju Facebook jer, realno, Facebook ima sve više i više aktivnih korisnika, ali normalno je da se dio pozornosti prebacio na Instagram. Ta društvena mreža je doslovce prekopirala neke dijelove Snapchata koji su mladima bili popularni i tako ih privukla. Danas se Instagram mora uključiti u sve strategije nastupa na društvenim mrežama iako to otvara mnoga pitanja jer je značajno drukčiji od Facebooka i komunikaciju treba prilagoditi. To se za mnoge tvrtke pokazalo kao veliki izazov jer su jedva savladali Facebook, a sad im se pojavila još jedna društvena mreža, koja je još kompliciranija', tumači Ilija Brajković iz agencije Kontra.

Ilija Brajković
Izvor: Ostale fotografije / Autor: NN
Kako pojašnjava, ono što se događa i što je značajno za sve smanjenje je organskog dosega na Facebooku.
'U šest zemalja Facebook je testirao Explore Feed i u njima je primijećen značajan pad organskog dosega. To znači da će brendovi morati sve više ulagati u budžete za oglašavanje, što će dovesti i do značajnih promjena u agencijskom poslovanju. Više neće biti dovoljno samo nešto objaviti – sadržaj će trebati biti sve kvalitetniji i zabavniji, što će povisiti cijene agencija prema klijentima. S druge strane ni kvalitetniji sadržaj neće biti dovoljan bez značajnijih sredstava za budžete. Bojim se da će to najviše naštetiti malima koji nemaju novca da plaćaju agencije i značajnije budžete', kaže Brajković.
A kako su se s 2017. godinom nosili ostali?
'Definitivno bismo Instagram proglasili pobjednikom 2017., a Snapchat gubitnikom. No u 2018. godini bit će zanimljivo vidjeti na koji način će se svi ovi novi formati progurati, odnosno koliko će uspješno doći do postojećih i novih korisnika, kojima je dosta klasičnog brendiranog sadržaja', analizira Lucija Potočnik iz Degordiana.

Lucija Potočnik
Izvor: Ostale fotografije / Autor: NN
Što se Hrvatske tiče, Facebook se još uvijek čvrsto drži kao broj jedan prema broju korisnika. Iako ima nešto više od dvostruko manje korisnika, Instagram i kod nas raste, dok Twitter, za razliku od trenda u svijetu, ima relativno mali broj korisnika. U Hrvatskoj je Twitter satkan od relativno male zajednice koja se nalazi možda i na marginama cijele ove priče, za razliku od svijeta, u kojem je profiliran više kroz sferu medija.
'Pratimo svjetske trendove, no dosta sporo. Tako je vani već sad vidljivo da su Facebook preuzeli roditelji, dok su na našem tržištu većinom i dalje najaktivniji korisnici u dobnim skupinama 18 - 24 pa 25 - 34 godine. Vjerujemo da će ovaj trend kod nas biti vidljiviji u narednih godinu ili dvije. Nadalje, Snapchat, iako okarakteriziran kao 'gubitnik', kod nas i dalje ima mnogo aktivnih korisnika, pogotovo mlađih, dok je vani očit njihov pomak sa Snapchata na Instagram', kaže Potočnik te dodaje kako smo poprilično up to date na YouTubeu.

Izvor: tportal.hr / Autor: tportal
'Kod nas je dosta jaka i razvijena youtuberska zajednica - imamo mnogo youtubera, a neki od njih imaju zaista velik broj subscribera. Možda to nije generalno poznato, ali oni koji prate YouTube i koje to zanima, mogu pronaći mnogo kvalitetnih youtubera čiji svjež sadržaj mogu pratiti iz tjedna u tjedan', napominje.
Iduća godina, slažu se naši sugovornici, donijet će novi set izazova.
Na području Hrvatske vjerojatno će se pojačati razlika između onih koji koriste Facebook: više će ga upotrebljavati stariji, dok će mlađi otići na druge mreže.
'Instagram i YouTube još će ojačati, dok će Snapchat izgubiti dio aktivnih korisnika. Twitter, koji se profilirao kao mala zajednica u Hrvatskoj, i dalje se dosta dobro drži, jer iako je korisnika malo, oni su izrazito aktivni i povezani', predviđa Dijana Dretar iz Degordiana.
Na širu, globalnu, perspektivu osvrnuo se Dominić te strepi od državne kontrole interneta, samim time i društvenih mreža.
'Ledi mi se krv u žilama kad pomislim na ono što slijedi u Kini i to nije predviđanje, već izvjesnost: uz već postojeću potpunu kontrolu države nad internetom i društvenim mrežama, slijedi kreiranje social credit scorea svakog građanina prema aktivnostima koje građani (i njihov krug prijatelja!) objavljuju na društvenim mrežama', zaključio je Dominić.
Jedno je jasno - moć društvenih mreža veća je nego ikada, a time i odgovornost njihovih kreatora za sadržaj i smjer kojim putuju u 2018. Što se marketinške strane priče tiče, više nije dovoljno samo nešto objaviti, nego je nužno to kvalitetno napraviti.
No oni koji najodgovornije pristupe svojim zadaćama i na vrijeme se prilagode novim mogućnostima iduće godine nemaju razloga za brigu.


ALIENWARE monitori
Ekskluzivno!IPS ekran, 1 ms odaziv, 240-360 Hz, nVidia G-Sync.
KUPI SADA

PHILIPS slušalice
−50%Otporne na znoj i prskanje, spremne za do 12h reprodukcije.
KUPI SADA

DELL monitori
Besplatna dostavaAlienware 25" IPS 240Hz te G2422HS 24" IPS 165Hz.
KUPI SADA

Klima uređaji
Besplatna dostavaUpali, rashladi i uživaj s Hyundai, Tesla ili Elit klimama.
KUPI SADA

DYSON Airwrap
2 godine jamstvaOblikujte kosu zrakom, bez ekstremne topline.
KUPI SADA

Hladnjaci
Besplatna dostavaVelika ponuda ugradbenih i samostojećih hladnjaka premium brendova.
KUPI SADA