UMIJEĆE UVJERAVANJA

Neslaganje sa suradnicima: U raspravama su neki agresivni, neki manipulativni, neki se povuku i samo šute, a koji ste vi tip?

21.03.2021 u 23:28

Bionic
Reading

Neslaganje sa suradnicima neizbježno je na bilo kojem poslu, normalno je, a u nekim situacijama čak i poželjno kako bi se posao obavio na najbolji mogući način. No nemamo svi pravi pristup argumentiranoj raspravi pa neki postaju agresivni, neki manipulativni, a neki se povuku i samo šute

Način na koji se nosimo sa sukobima odražava naš temeljni izbor prioriteta i povezan je s time želimo li zaštititi odnos ili osigurati rezultat.

U osnovi, niti jedan pojedinačni pristup sukobu nije najbolji, a vaš preferirani način rasprave može vam osigurati prednosti koje će vas učiniti uspješnima u poslu, ali vas također može otuđiti od ljudi iz okruženja ili vam čak podrivati karijeru.

Razmotrite moguće načine sukobljavanja kako biste u određenoj situaciji znali koji vam najviše odgovara.

Natjecatelj

Natjecatelji imaju asertivan i nekooperativan stil raspravljanja. Primjerice, mogu uvijek nastojati biti bolji od svojih kolega ili prisvojiti tuđe ideje kao svoje kako bi napredovali, čak i kad to šteti međusobnim odnosima.

Kako za Huffington Post objašnjava Lawrese Brown, stručnjakinja za edukaciju na radnom mjestu, natjecatelji u raspravu ulaze sa stavom 'ili ti ili ja'. Korisno je, objašnjava Brown, to što su otvoreni, ali odmaže to što u svojoj asertivnosti, a često i agresivnosti, dominiraju nad drugim ljudima.

To može rezultirati popuštanjem suradnika pred konkurentima jer smatraju da nema prostora za pregovaranje. Natjecatelje ovo navodi na razmišljanje da ostvaruju rezultate koje žele i da im dobro ide u poslu, ali zbog njihovog stila sukobljavanja mogu biti žrtvovani radni odnosi presudni za ostvarenje ideja.

'Ako to baš ne budete morali, na svaki način željet ćete u budućnosti izbjeći suradnju s tom osobom', kaže Brown i dodaje da ako prepoznajete sebe u ovom stilu sukobljavanja, pokušajte se zapitati postoji li možda bolje rješenje od onoga koje predlažete i može li možda netko imati bolju ideju koja vodi do željenog ishoda.

Suradnik

Cilj suradnika je postići konsenzus. Sjajno je to što ljudi osjećaju da ih se sluša i da se uzimaju u obzir svačije ideje, ali Brown upozorava na to da idealiziranje suradnje nije najbolji način sukobljavanja. U najgorem slučaju suradnik može postati manipulativan. Kako želi da se svi osjećaju kao pobjednici, suradnici vjerojatno neće biti potpuno transparentni u pogledu načina na koji će se koristiti ideje, kao i u pogledu ograničenja proračuna ili resursa.

Suradnici su skloni davanju obećanja koja ne mogu ispuniti, što u konačnici slama povjerenje ljudi.

Pripadate li suradnicima, kaže Brown, trebali biste se zapitati postavljate li zaista prikladna očekivanja ili samo želite vidjeti kako drugi prihvaćaju ishod koji vi želite, a koji ne dijelite.

Prilagođavač

Prilagođavači su spremni na žrtvovanje ili umanjivanje vlastitih potreba samo kako bi izbjegli sukob. To rezultira osjećajem podrške njihovih kolega, čak i kad raspravljaju.

Prilagođavanje se oslanja na kontinuirano popuštanje drugima, ali nečija zahvalnost zato što preuzimate na sebe više nego što je pošteno može dovesti do toga da od vas uvijek očekuju da radite više nego što je potrebno.

Čini li vam se da se previše prilagođavate kako biste prebrodili sukob, Brown savjetuje da pokušate reći 'to mi ne uspijeva'. Ova fraza, objašnjava Brown, sprječava vas da izravno kažete 'ne', a drugima pruža mogućnost da razmisle o tome da ste zaokupljeni rješenjem.

Dogovarač

Dogovarači se u postizanju svog rezultata koriste pregovorima. Ponudit će vam kompromis iza kojeg stoji razmišljanje: 'Evo što imam, a evo za što znam da ti imaš. Nitko od nas ne može dobiti točno ono što želi, pa idemo naći sredinu, jer ovo treba obaviti.'

U najgorim slučajevima napori prilikom pronalaženja zaključka mogu ih navesti na manju iskrenost u pogledu dugoročnog značenja pojedinih ustupaka, poput obećanja 'za 30 dana udvostručit ćemo posao'. Kad pregovarate s dogovaračem, ne zaboravite pažljivo pročitati dijelove ispisane sitnim slovima u njihovim ponudama.

Dizač rasprave na višu razinu

Ljudi s ovom vrstom osobnosti neće se obratiti izravno kolegi zbog rješavanja sukoba, nego nekom iznad njih tko ima veću moć. Na to ih motivira uvjerenje da će podizanjem problema na razinu nadređenih i sami dobiti veću snagu i moć, ali motiv može biti i hitnost, jer smatraju da će im uključivanje moćnije osobe ubrzati rješavanje problema.

Međutim nitko ne uživa u saznanju da mu suradnik radi iza leđa, a ova taktika, osim što narušava povjerenje kolega, često se obije o glavu. Iako postoje slučajevi u kojima je zbog eskalacije opravdano podizanje problema na višu razinu, poput toksične atmosfere u uredu, posezanje za ovom taktikom obično ne donosi željen ishod. Problem će se samo rastegnuti uz uključivanje puno moćnijih ljudi koji svoje vrijeme ne bi trebali trošiti na vaša neslaganja.

Izbjegavač sukoba

Zbog svoje sposobnosti izbjegavanja sukoba ovakvi ljudi u najboljem će slučaju zaštititi odnose suradnika. Stav 'u redu, nije to tako velika stvar' ponekad je korisno zauzeti u radnom okruženju, ali nespremnost na uključivanje može značiti i da dragocjen doprinos ovih ljudi nikad nećete čuti.

Ljudi često izbjegavaju sukobe na radnom mjestu jer vjeruju da bi time uzrokovali još više problema, što istini za volju može biti slučaj, ili zbog nezainteresiranosti za ulaganje u poboljšanje situacije. Međutim postoje slučajevi u kojima se vaš doprinos i vaš glas moraju čuti kako bi se promijenilo razmišljanje i poboljšala perspektiva. U izbjegavanju sukoba nema asertivnosti i kad se pojavi sukob na poslu, izbjegavanje će izgledati poput šutnje.

Đavolji odvjetnik

Kolege koji glume đavolje odvjetnike obično raspravljaju oko nekog stava smo rasprave radi, a ne zbog svog uvjerenja. U svojim će raspravama iznositi lažne primjere, gomilu hipoteza i 'što ako' izjava, a koje stvarno nemaju puno veze s onim što govore ili nemaju nikakvu primjenu u stvarnom svijetu. Ponekad je to čisto gubljenje vremena, ali često te osobe ni ne shvaćaju zašto se ne slažu s onim što se događa.

Zaglavite li u raspravi s đavoljim odvjetnikom, dajte mu do znanja kako je jasno da ga vaš trenutni sporazum ne zadovoljava i da se još nije uključio u njega pa ga pitajte što se događa i zašto je tako. Na taj način dajete mu vremena i prostora da razmisli o preprekama na koje možda nailazi, ali ih još nije artikulirao.