TOKSIČNO RADNO OKRUŽENJE

Ovo se događa s vašim tijelom kad ne podnosite svoj posao

  • Autor: V.I.
  • Zadnja izmjena 22.01.2019 14:05
  • Objavljeno 22.01.2019 u 14:05
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Svi imamo poneki loš dan na poslu i oko toga nema potrebe stvarati dramu, no pripaziti treba kad se loši dani zaredaju jer prerastanjem u neprestan i iscrpljujući radni stres postaju prijetnja vašem zdravlju

Problem toksičnih poslova trebaju puno ozbiljnije shvatiti i poslodavci i zaposlenici, smatra profesor organizacijskog ponašanja na Stanfordu Jeffrey Pfeffer, autor knjige 'Umiranje za plaću'.

Istražujući ovu problematiku, profesor Pfeffer je zaključio kako je 8 posto godišnjih troškova u zdravstvenom sustavu SAD-a posljedica lošeg upravljanja u njihovim tvrtkama, a povezuje ga i s 120 tisuća preuranjenih smrti godišnje.

Vaše tijelo će znati da je za simptome stresa kriv vaš posao prije nego sami to shvatite, pa pokušajte prepoznati signale kojim vam ukazuje da nešto nije u redu.

Problemi sa spavanjem

'Neprospavane noći u većini slučajeva prva su stvar na što se ljudi požale', kaže klinička psihologinja Monique Reynolds za Huffington Post, koja se bavi poremećajima ponašanja i objašnjava da joj se mnogi žale kako im misli jure sto na sat pa ne mogu spavati ili se bude usred noći razmišljajući o svom popisu obveza.

Zbog nekolicine nemirnijih noći ne treba brinuti, ali postane li to obrazac ponašanja, mogao bi to biti signal da je stres na poslu postao toksičan.

Učestale glavobolje

Naše tijelo od ozljeda se štiti napinjanjem mišića, a ako posao doživljavate kao opasnu zonu, mišići će vam stalno biti čvrsto zategnuti. Kroničnu napetost u vratu, ramenima i glavi u Američkoj udruzi psihologa povezuju s migrenama i glavoboljama. 'Stres stvara fiziološke simptome, što se manifestira kao bol', kaže Reynolds.

tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Opća bol u mišićima

Zbog toksičnog posla može vas proganjati osjećaj borbe s divljim tigrom na vašem radnom stolu. Kad naziremo prijetnju, mozak naš sustav preplavljuje adrenalinom i drugim hormonima stresa.

'Kod toksičnih poslova naš je živčani sustav stalno na rubu', kaže Reynolds i dodaje kako smo u neprestanom iščekivanju, spremni reagirati na neugodnog šefa ili suradnika.

Ako na e-mailove odgovarate tipkajući pogrbljenih ramena i stisnute čeljusti, to bi mogao biti znak toksičnog posla koji prijeti vašem zdravlju.

Pogoršanje mentalnog zdravlja

Postojeći mentalni problemi mogu uslijed stresa postati još gori, kaže Reynolds i dodaje da u nekim slučajevima ta zabrinutost zbog vrlo toksičnog radnog okruženja može eskalirati i preći klinički prag.

Osjećamo li stalno kao da nas nadređeni ima na piku, cijenu će platiti naše mentalno zdravlje. Analizom 279 studija iz 2012. godine u vezu je dovedena percepcija nepravednosti organizacije sa zdravstvenim stanjima zaposlenika kao što su prejedanje i depresija.

'Nepravda je vrlo toksičan izvor stresa, jer pogađa srž onoga što jesmo', kaže E. Kevin Kelloway s istraživačke katedre za psihologiju medicine rada kanadskog Sveučilišta St. Mary. 'Kad me nepravedno tretirate, napadate moje dostojanstvo kao osobe, govoreći da ne zaslužujem pravično postupanje ili biti tretiran kao drugi', dodao je Kelloway.

Češće razbolijevanje

Pogađaju li vas stalno prehlade, razmislite o svojim osjećajima prema poslu. Veliki broj istraživanja pokazuje da kronični stres može ugroziti imunološki sustav i učiniti vas osjetljivijim na bolesti.

Gubitak interesa za seks

Stvari koje cijenimo mogu biti odraz načina na koji provodimo svoje vrijeme, a ako posao nosimo kući, može patiti naš odnos. Ženama koje moraju žonglirati poslovnim stresom iznad svojih osobnih i financijskih obveza, može splasnuti želja za seksom. Kod muškaraca ovaj kronični stres može prouzročiti smanjenu proizvodnju testosterona, što vodi smanjenju libida.

'Da bi bio moguć osjećaj uzbuđenja, mora postojati određena količina opuštanja', objašnjava Reynolds i ukazuje na vremenski faktor dodajući kako joj ljudi često govore da nemaju dovoljno vremena za seks.

Konstantan umor

Riječ je o dubokom umoru kod kojega neće pomoći ni ako malo odrijemate ili se izležavate cijeli vikend.

'Ne postoji određeni način na koji pojedinci reagiraju na toksično radno mjesto', kaže Kelloway i dodaje da se umor svakako ubraja u tjelesne simptome koje zaposlenici mogu osjećati.

Kako objašnjava Pfeffer, toksični poslovi mogu stvoriti ponavljajuće cikluse koji nas iscrpljuju pa se tako neki osjećaju preopterećeno jer previše rade, a previše rade jer se osjećaju preopterećeno.

BORCI PROTIV UMORA

Ovih sedam namirnica podići će vam energiju više nego šalica kave

Pogledaj galeriju
8

Želučani problemi

Loša probava, zatvor i napuhnutost mogu biti posljedica stresa jer on može utjecat na našu probavu i odnos bakterija u crijevima, što se opet može odraziti na naše raspoloženje.

'To je razlog bolovima u želucu zbog uzrujanosti', kaže Kelloway koji se i sam u takvoj situaciji našao zbog toksičnog radnog mjesta.

'Nakon otprilike pola godine na tom poslu, počeo sam primjećivati bol u trbuhu svake nedjelje poslijepodne. Javljala se baš u trenucima kad sam počeo razmišljati što moram napraviti u ponedjeljak ujutro što mi je ukazalo na moguću povezanost s poslom. Svi simptomi su nestali kad sam napustio to radno mjesto i počeo raditi nešto drugo', objasnio je Kelloway.

Porast apetita

Apetit je usko povezan s mozgom. Pod akutnim stresom, u situacijama u kojima moramo donijeti brzu odluku 'pobjeći ili se boriti', mozak odgovara otpuštanjem adrenalina i govori tijelu da potisne probavu kako bi se usredotočilo na spašavanje od uočene opasnosti. Kod kroničnog stresa nadbubrežna žlijezda oslobađa i stvara kortizol, hormon koji može povećati osjećaj gladi. Uzrokuje li vam posao dugotrajnu emocionalnu uznemirenost, utjehu ćete vrlo lako potražiti u hrani. Posebnu pažnju treba posvetiti 'hrani za ugodu', proizvodima bogatim šećerom koji mogu ublažiti reakcije i osjećaje povezane sa stresom, koje treba izbjegavati u širokom luku.

PREPORUKA NUTRICIONISTA

Mučite muku s kilogramima? Ovih deset namirnica pokušajte jesti češće

Pogledaj galeriju
11

Kako si možete pomoći?

Uzmite pauzu

Dosegne li vaše tijelo visoki stupanj pripravnosti za obranu od nerazumnih zahtijeva i loših nadređenih, morate mu osigurati slobodno vrijeme za opuštanje.

'Ne pružimo li našem živčanom sustavu mogućnost za opuštanje i resetiranje, uzrokovat ćemo dugoročnu štetu', objašnjava Reynolds i navodi kako druženje izvan radnog mjesta, meditacija i tjelovježba mogu pomoći neutralizirati simptome stresa.

Promijenite svoj negativni stav

Jedan od principa kognitivne bihevioralne terapije temelji se na spoznaji da načinom svog razmišljanja možemo utjecati na to kako se osjećamo.

'Nismo svi u mogućnosti promijeniti posao, ali se možemo usredotočiti na situacije koje možemo kontrolirati', kaže Reynolds. Za primjer navodi upotrebu svijesti kako bismo ovladali beskorisnom pričom o tome kako je prošla prezentacija ili o tome što o nama misle naše kolege.

Riješite se toksičnog posla

Shvatite to kao upozorenje da trebate tražiti novi posao ili nešto drugo. Dugotrajno radno vrijeme, izostanak autonomije, neizvjesnost s planovima i ekonomska nesigurnost na radnom mjestu, mišljenja je Pfeffer, čimbenici su koji doprinose toksičnom radnom okruženju koje zaposlenici moraju napustiti, a ne samo se pokušati nositi s njima.

'Morate riješiti temeljni problem, a ne otklanjati simptome', zaključuje Pfeffer.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!