DRSKI BRITANSKI HUMOR

U zagrebačkom kazalištu Komedija održana premijera predstave 'Treba se znati ponašati'

19.09.2021 u 08:51

Bionic
Reading

Kazalište Komedija premijerno je u subotu izvelo predstavu 'Treba se znati ponašati' u režiji Tomislava Pavkovića, luckastu studiju karaktera punu drskog britanskog humora s galerijom simpatičnih protagonista uhvaćenih u koloplet nekonvencionalnih obiteljskih odnosa

'Table Manners' dio je hit-trilogije jednog od najuspješnijih i najizvođenijih britanskih komediografa Sir Alana Ayckbourna pod nazivom "Normanova osvajanja", koja iz tri različite perspektive prikazuje katastrofalan vikend koji šestero istih protagonista provodi na starom seoskom vlastelinstvu u engleskoj provinciji, pri čemu se "Treba se znati ponašati" odvija u blagovaonici, "Living Together" u dnevnoj sobi, a "Round and Round the Garden" u vrtu.

Tri dijela serijala ovog nagrađivanog kazališnog sit-coma mogu se gledati uzastopno ili odvojeno, i to bilo kojim redoslijedom, a iako ih nije napisao s ambicijom da se odigravaju simultano, Ayckbourn ih je nevidljivo spojio, pa se tako neke scene u različitim dijelovima preklapaju, a u nekoliko navrata izlazak nekog lika iz prostorije u jednom dijelu trilogije znači njegov ulazak u prostoriju u drugome.

U sva tri dijela provodni je lajtmotiv naslovni lik Norman i njegovi neuspjeli pokušaji romantičnih zbližavanja, osujećeni praktički i prije nego li su uopće i počeli.

Kritika najboljim uvodom u trilogiju smatra upravo "Treba se znati ponašati", komad u kojemu se Norman sa svojim abortivnim ljubavnim nasrtajima i nepristojnim disrupcijama pojavljuje tek u drugome činu, što ostavlja dovoljno prostora za upoznavanje s ostalim likovima, njihovim osobnostima i međusobnim odnosima u prvome činu.

Komedijina produkcija toga teksta otkriva da je upravo taj prvi čin napučen najsmješnijim situacijama i obratima, pun duhovitih dijaloških razmjena tipične britanske komedije karaktera.

Ana (Dajana Čuljak) živi s nepokretnoj majkom u staroj obiteljskoj vili na selu, gdje dane provodi u pasivnom iščekivanju bilo kakvog ljubavnog znaka od lokalnog veterinara Toma (Ivan Magud). Kad ona odluči otputovati za vikend, o majci se dolaze brinuti njezin brat Robi (Goran Malus) i njegova supruga Stela (Vanja Ćirić).

Nakon što Ana u usputnom čavrljanju prizna Steli da zapravo planira otputovati na ljubavni rendes s Normanom (Ivan Glowatzky), suprugom svoje sestre Vere (Ana Magud), događaji naglo promijene smjer, a njih šestero završe provodeći zajednički vikend iz pakla prepun šašavih situacija i nekorektnih šala koje precizno seciraju uštogljene licemjerne britanske društvene konvencije, ismijavajući ih do granica pucanja.

"Table Manners", što u doslovnom prijevodu znači "pristojno ponašanje za stolom", odvija se, naravno, oko stola i mogućnosti da se za tim stolom nešto dobro i pojede. To uglavnom i ostaje samo na mogućnosti, jer – u još jednoj duhovitoj demonstraciji uzročno-posljedičnih komičnih silnica ovoga teksta – Stelina opsjednutost pristojnim ponašanjem za stolom i krutim pravilima sjedenja kao kontrapunkt dobiva hladna predjela, zagorjeli tost i salatu, umjesto gastronomskih čuda kakvima se svi nadaju.

Do trenutka kada se pojavljuje Norman, propisno pijan nakon još jednog ljubavnog neuspjeha, gledatelji su već zaljubljeni u tu simpatičnu skupinu likova zarobljenih u nezadovoljavajućim vezama.

Dajana Čuljak, Vanja Ćirić i Goran Malus prirodno i uz puno humora grade toplu naklonost i uvrnutu dinamiku odnosa između pomirljive Ane u kojoj tinja strast, njezinog izluđujuće neučinkovitog brata Robija uvijek spremnog ispričati vic, i njegove kontrolom opsjednute supruge Stele. Ivan Magud kao šutljivi dobrica Tom koji zna što hoće ali ne zna kako to izraziti ni sebi a kamoli drugima još je jedan tipičan klišej, u funkciji protuteže ekscentričnom i neodgojenom ali prijateljski šašavom Normanu Ivana Glowatzkog, a šestorku upotpunjuje Ana Magud kao nezainteresirana, na osobni uspjeh orijentirana Vera.

Iako prepoznatljivo anglosaksonskoga senzibiliteta, uz svu razuzdanu dokonost i pretjerivanja s aluzijama tipična za britansku višu srednju klasu koja o osjećajima ne razgovara ni pod prijetnjom smrću, "Treba se znati ponašati" u svojoj je duhovitoj vivisekciji sreća i nesreća obiteljskih prilika, zamjeranja, predbacivanja i koškanja neispunjenih života i pogrešnih procjena prilično univerzalan komad, čiji protagonisti, sa svim svojim manama i krivim životnim odabirima, oživljavaju trodimenzionalno i opipljivo. I, nadasve, razigrano i duhovito.

Naslov komada namjerno je dvoznačan: Norman je tu da izvrće norme, a naumio je usrećiti i zadovoljiti nezadovolj(e)ne žene svoje proširene obitelji, htjele one to ili ne. Norman nije utjelovljenje seksepila. Nije strašno zgodan, posebno pametan ni osobito duhovit. On je zgužvan, raščupan i prilično običan muškarac sklon ekscesima. I baš u tome, u toj nekonvencionalnoj običnosti, leži ključ čitanja ovoga teksta: na tračnice vlaka smrti svakodnevnice postavljene su nebrojene mine slučajnih odabira i različitih mogućnosti koje potencijalno vode ka eksploziji novih uzbuđenja i iskustava.

To što će Norman svaku od njih propustiti aktivirati dio je komičnoga dara Sira Alana Ayckbourna.