Dok se još uvijek rezimiraju rezultati aktualne sezone dodjela filmskih nagrada, već se izdvajaju favoriti za onu sljedeću. Među njima je kinohit 'Grešnici', u fantastično ruho zaogrnuta priča o rasizmu na američkom jugu, kojemu se već sada predviđaju oskarovske nominacije. Divlji zapad, s druge strane, mjesto je i kontekst filma 'Rust', čije je snimanje obilježila tragedija...
'Čime ovo možemo učiniti još boljim?' Ovim se riječima snimateljice Halyne Hutchins ekipa filma 'Rust' oprostila od nje na odjavnoj špici, posvetivši ovu povijesnu akcijsku dramu upravo njoj. Ukrajinska direktorica fotografije, rođena 1979., nakon djetinjstva i mladosti te završenog studija novinarstva u domovini preselila se u SAD, u kojem je živjela sa suprugom Amerikancem i sinom. Do 2021. radila je intenzivno na više projekata za mali i veliki ekran (Darlin', Archenemy), da bi joj, prema nizu ocjena, perspektivnu snimateljsku karijeru prekinula tragedija na snimanju filma 'Rust'.
Dana 21. listopada 2021., u drugom tjednu snimanja na ranču u blizini Bonanza Cityja u Novom Meksiku, glavni glumac Alec Baldwin zapucao je iz pištolja, za koji se smatralo da je napunjen slijepim mecima. No u oružju su, greškom oružara, bili pravi meci. Hutchins je smrtno stradala, a redatelj filma Joel Souza je ranjen. Snimanje je odmah prekinuto, pokrenuta je opsežna istraga te je Baldwin oslobođen optužbe za ubojstvo iz nehata. S druge strane, oružarka Hannah Gutierrez-Reed osuđena je na zatvorsku kaznu zbog nemara sa smrtnim ishodom.
Ipak stigao u kina uz sve što ga prati
Iako se spekuliralo da će film ostati nedovršen, nakon godinu i pol snimanje je ipak pokrenuto, došlo je do promjene dijela ekipe, ali je glavnu ulogu i dalje tumačio Baldwin te se prethodno prihvatio i producentskog posla i s redateljem Souzom napisao zaplet. 'Rust' je napokon premijerno prikazan na prošlogodišnjem izdanju Međunarodnoga filmskog festivala Camerimage u Poljskoj, posvećenog snimateljskom radu. Pola godine kasnije stigao je u svjetska i hrvatska kina uz sve ono što ga tragično prati.
Snimateljicu Hutchins zamijenila je Bianca Cline, a sam je redatelj javno zažalio što se uopće prihvatio ovog projekta. On mu je bio velika želja, osobito jer je uspio dogovoriti angažman Baldwina, s kojim zbog kolizije u rasporedu nije uspio realizirati prethodni film, kriminalistički triler 'Crown Vic' iz 2019. Nakon svega što se dogodilo pitanje nesretno stradale izvorne snimateljice filma 'Rust' o tome čime se film može učiniti boljim - djeluje višeznačno. U pitanju je rad koji djeluje kao posveta filmovima redatelja i glumca Clinta Eastwooda, osobito onima s početka 1990.-ih, Oscarom nagrađenom vesternu 'Nepomirljivi' iz 1992. i godinu kasnije snimljenom akcijskom trileru 'Savršeni svijet'.
Brutalno i intimno
Od prvoga 'Rust' baštini oporo ozračje te revizionistički pristup žanru, a od drugoga središnji zaplet o transgeneracijskom paru junaka koje poveže dramatičan bijeg od zakona. Nakon gledanja filma posve je jasno zašto je redatelj i scenarist Souza ranije priželjkivao raditi upravo na ovakvoj filmskoj priči. Premda je u njoj niz već viđenih motiva i protagonista, posebice u žanru vesterna, kontrast brutalnosti američkoga Divljeg zapada i intimističke linije o naknadnom iskupljenju i obiteljskom povezivanju djeluje prijemčivo. Iako film prvotno stječe pozornost zbog onoga što se zbilo na njegovu snimanju, 'Rust' uspostavlja relativno skladnu cjelinu u kojoj su različite sastavnice pažljivo izbalansirane, možda i odveć pažljivo, jer mu u konačnici nedostaje poneki faktor iznenađenja, što sadržajnog, što vizualnog.
Pritom mu je početak ponajbolji dio. U njemu je predstavljen trinaestogodišnji Lucas Hollister, a on s mlađim bratom Jacobom živi na samotnom imanju na Teritoriju Wyominga, koji 1882. još uvijek nije postao američkom saveznom državom. Braća bez preminulih roditelja žive u oskudici i prisiljena su prodavati životinje za hranu, a sve se promijeni kada Lucas slučajno ubije oca dječaka koji je maltretirao Jacoba. Nemilosrdni zakon odvest će dječaka pred vješala, ali će ga iznenada spasiti odmetnik Harland Rust. On je njegov odavno otuđeni djed, tražen po cijeloj zemlji zbog niza zločina, te ga namjerava dovesti do Novog Meksika kako bi dječak nastavio život u anglikanskom prihvatilištu u Meksiku. Isprva nepovjerljiv prema nepoznatom članu obitelji, Lucas se malo-pomalo zbližava s odrješitim Rustom, no počne ih slijediti sve šarolikija skupina lovaca na ucijenjene glave te savezni šerif Wood Helm, koji i sam ima teško bolesnog sina...
Kauboji i Indijanci
Ovako posložen zaplet crpi elemente ne samo prepoznatljivih klasika žanra vesterna, jer ima i kauboja i Indijanaca, i šerifa i zlikovaca, i prostitutki i otmjenih dama, nego i obiteljskih drama u kojima je ključan odnos između naoko teško povezivih pojedinaca. Usto razvija britku političko-socijalnu analizu američkog društva. Ne samo onoga s kraja 19. stoljeća, nego i današnjega, a koje u povijesnoj perspektivi karakterizira nasilje kao istodobno način započinjanja i rješavanja sukoba. U tom složencu pristupa film meandrira između žestokih akcijskih prizora prepunih pucnjave i ubojstava te uspostavljanja kontrasta u vizualnoj melankoliji koja Divljem zapadu daruje notu nostalgije, pa i djevičanstva u vidu prirode.
Glumački u filmu najviše daje mladi Patrick Scott McDermott kao Lucas te ga upravo zbog njega i vrijedi pogledati. Alec Baldwin, čiju karijeru obilježavaju različiti projekti (Lov na Crveni oktobar, Kralj gubitnika, serija Televizijska posla) ovdje ostaje u sjeni svoga puno mlađeg partnera ispred kamera, a i čini se da mu sada nekako više leže komičarske uloge nego ovakve 'klintistvudovske'. U ostalim su ulogama Josh Hopkins kao šerif Helm, Travis Fimmel kao lovac na glave Propovjednik te Frances Fisher kao Lucasova prateta i Rustova sestra. Premda film neće moći izbjeći okolnosti koje su ga popratile, u kinima mu treba dati šansu.
Posveta Rodriguezu i Carpenteru
Tu je šansu izvrsno iskoristio drugi novitet koji također u povijesnom kontekstu govori o američkoj (stalnoj) sadašnjosti. Međutim, u odnosu na rad Joela Souze, fantastični film strave 'Grešnici' čini to uz neusporedivo veće ambicije i proračun. Dapače, film se već sada nametnuo kao potencijalno jedno od ostvarenja godine američke kinematografije i predviđaju mu se oskarovske nominacije, i to u glavnim kategorijama. Kreativni mu je tandem redatelj i scenarist Ryan Coogler i glumac Michael B. Jordan u dvostrukoj glavnoj ulozi. Od pet dosadašnjih Cooglerovih dugometražnih igranih filmova, Jordan je glumio u njih četiri. Uz 'Grešnike', to su 'Postaja Fruitvale', 'Creed: Legenda je rođena' i 'Black Panther'.
Svi odreda žanrovski različiti (horor, biografska drama, sportska drama, spektakl o superjunacima), pokazali su da su njih dvojica danas među najkompatibilnijim redateljsko-glumačkim suradnjama u Hollywoodu, pri čemu bi im recentni rad mogao donijeti nova priznanja. I ovaj se film, baš kao i 'Rust', čini već viđenim, ali ne toliko kao cjelina koliko kao posveta filmovima od kojih je krenuo. U ovom su slučaju to 'Od sumraka do zore' iz 1996. u režiji Roberta Rodrigueza i dvadeset godina ranije snimljen 'Napad na policijsku stanicu' Johna Carpentera. S prvim 'Grešnici' dijele fantastični zaplet o skupini ljudi koje počnu terorizirati nadnaravna bića, a s drugim zamisao da se taj teror odvija u zatvorenom prostoru koji na sve moguće načine treba obraniti od okrutnih napadača.
Vampirima je dosta rasizma
Ipak, uzore, koje niti ne krije, redatelj i scenarist osvježava i inovira društvenim i političkim elementima priče, čime nastavlja trend suvremenog američkog angažiranog horora, kakav primjerice obilježava stvaralaštvo redatelja Jordana Peelea (Bježi!, Mi). 'Grešnici' tako opisuju američki jug usred Velike depresije 1932., kada u gradić Clarksdale u Mississippiju stižu Smoke i Stack, jednojajčani blizanci koji su nakon iskustva u Prvom svjetskom ratu otišli u Chicago i ondje se obogatili na sumnjiv način. Sada u mjestu u kojem su odrasli žele otvoriti glazbeni klub za sunarodnjake Afroamerikance, a njih se i desetljećima nakon Građanskog rata i ukidanja ropstva tretira kao nižerazredne stanovnike spojem svakodnevne segregacije, otvorenog rasizma i zloglasnih zakona Jima Crowa. U otvaranju će kluba braći pomoći mladi i glazbeno darovit rođak Sammie, kojemu otac propovjednik istupa protiv bluesa i zabave. I dok se s jedne strane Smoke i Stack trebaju obračunati s mjesnim rasistima koji im žele uništiti klub, u noći otvaranja iznenada im zaprijeti zagonetni došljak irskog podrijetla Remmick, vampir koji im ponudi vječni život lišen rasnog šikaniranja u onom stvarnom...
Upravo ovaj motiv o vampirima kao protivnicima postojećeg rasizma i dvojba je li gori stvarni život u segregaciji ili ipak onaj nakon ugriza vampira čine 'Grešnike' netipičnim predstavnikom svakog žanra od kojih polaze. Mada se filmu s pravom može prigovoriti da povremeno djeluje kao artistički odvojak nekog spektakla o Marvelovim fantastičnim junacima, Cooglerova razigrana režija u ritmu atmosferične glazbe dvostrukog oskarovca Ludwiga Göranssona te raspoložena glumačka ekipa, koju predvode Michael B. Jordan u ulogama blizanaca te najugodnije iznenađenje Miles Caton kao Sammie, generiraju lucidnu zabavu. Socijalno intonirana horor-priča s maestralnom scenom razvoja afroameričke glazbe u proteklih stotinjak godina čini 'Grešnike' uistinu svježima i drukčijima. I prije svega aktualnima.