BULJANOV DIPTIH

Od ravnopravnosti spolova do apokaliptične današnjice

20.02.2013 u 15:23

Bionic
Reading

U Mestnom gledališču u Ljubljani izveden je 17. veljače dramski diptih 'Black Beast' u režiji Ivice Buljana, koji čine dvije različite predstave, 'Ženska komedija' Heinera Müllera i 'Tuga crna zvijer' kazališta Anje Hilling, međusobno povezane pitanjem odgovornosti pojedinca prema zajednici

Müllerov komad napisan je krajem šezdesetih i spada u tzv. 'drame proizvodnje'. Tretira anegdotu iz doba ranog DDR-a u kojoj se brigadirka, nakon napornog rada na gradilištu kupa gola u jezercu, što izaziva nered kod muških kolega te se zbog nje potuku i sami onesposobe za premještanje dizalice. Žene tada odluče same obaviti dotad ekskluzivni muški posao.

Junaci teksta Anje Hilling koju proglašavaju najvažnijom njemačkom dramatičarkom, hipsteri su, arhitekti, umjetnici i modeli povezani rodbinsko-seksualnim vezama koji odlaze na piknik u vreloj ljetnoj noći i nesmotreno izazovu požar u kojem stradaju jednogodišnje dijete i njegova majka.

'Tuga crna zvijer' izvedena dosad u Berlinu, Parizu, Londonu, Montrealu, smatra se prvim snažnim umjetničkim odgovorom na krah neoliberalizma. Kriza je simbolički označena katastrofalnim požarom koji je iz temelja promijenio dotad bezbrižne živote neodgovorne mladeži merkelovske Njemačke.

Buljan povezuje utopijski socijalistički projekt iz doba defašizacije Europe u kojem su izborena rodna prava i ženske slobode, s apokaliptičnim sumrakom ideje napretka. Müllera i Hillingovu povezuje tretman odgovornosti u komunističkoj Istočnoj Njemačkoj u kojoj siromaštvo nadvladava predanost poslu, i s druge strane individualistički hedonizam koji isključuje odgovornost za prirodu koja se na kraju okrutno osvećuje.

Scenografiju za 'Žensku komediju' uradio je Slaven Tolj, a za 'Tugu crnu zvijer' grupa Numen i Ivana Radenović. Kostimografkinja je Ana Savić Gecan, dramaturginja Petra Pogorevc, skladatelj Mitja Vrhovnik Smrekar, a nastupa veliki glumački ansambl koji predvode Jožica Avbelj, Sebastian Cavazza, Robert Waltl, Jure Henigman, Jana Zupančič