KRITIKA: 'U ZNAKU VAGE'

Napokon zanimljiv projekt zagrebačkog HNK

26.02.2013 u 12:11

Bionic
Reading

Stogodišnjica rođenja jednog od najznačajnijih autora ne samo novije domaće književnosti velika je obaveza za nacionalni teatar. Ne samo onaj na koji se najprije pomisli. Dok su ostale kazališne kuće u Hrvatskoj uz obljetnicu Ranka Marinkovića uglavnom odlučile igrati (na) sigurno, Drama zagrebačkog HNK povukla je za nju nesvakidašnji potez i postavila triptih 'U znaku vage' u režiji Helene Petković, Ivana Plazibata i Olje Lozice

Naslov je dovoljno zanimljiv da privuče, ali i tajanstven s obzirom da nešto govori tek boljim poznavateljima opusa Ranka Marinkovića.

Iza njega je donekle jednostavna ideja: spojiti tri novele s tri mlada/e redatelja/ice, uz obavezu angažiranja dramaturga/inje. Zvuči poput marketinške akcije, što i jest, jer služi obljetnici koliko i popravljanju slike o željeznim odlukama i željeznom repertoaru, ali je istodobno i gesta kakve u posljednje vrijeme u Drami HNK nije bilo. Kako je slika domaćeg kazališta ionako već dovoljno izvrnuta, time je odgovoreno i na zahtjev trenutka – ako će 'Kiklop' uskoro zaigrati na nevelikoj sceni Teatra &TD, onda manji prozni oblici, koji su kod Marinkovića gotovo (a ponekad i zaista) fragmenti, mogu zauzeti veliku pozornicu nacionalnog teatra.

Rezultat je osebujan triptih čvrste razvojne strukture ispod naizgled nepovezane površine. Nužni zajednički nazivnik jest Mediteran i njegove gorko-slatke kombinacije, ironija koja prerasta u cinizam i izdvojeni pojedinac smaknut političkim burama i prirodnim jugom.

Svega to jesu tipične teme Marinkovićevih novela, ali ono što ih čini posebnim autorski je glas, ponekad neprijeporno čist u definiranju situacije i karaktera, a istodobno digresivan, bilo realističnim opisom koji se zanese činjenicama, bilo slučajnom asocijacijom koja odvede u zaum jezika. Tri tima sasvim su različito riješila taj problem, a njihove jednočinke tek zajedno reflektiraju punu kompleksnost autorovog rukopisa.

Triptih otvara lektirni 'Karneval' u dramaturgiji Ane Tonković Dolenčić, uvijek jasna alegorija političkih i svakih drugih podjela, aktualnija u vrijeme višestranačja nego ranije.

Helena Petković
postavila ju je u realističnom tonu te svaki od izvođača mora pogoditi okvir lika, pa su na pozornici skice kojima ne pomaže dramatičnost radnje ni njihova eventualno urođena glumstvenost. Kazalište je tu i slika samog kazališta – gotovo pučki realizam s prepoznatljivom igrom Gorana Grgića, Siniše Popovića, Luke Dragića i Franje Kuhara, gdje doslovnost čak i žive limene glazbe prekida tek nužni simbolizam scenografskih rješenja Igora Vasiljeva.

Već je 'Prah' pomak u raspisivanju zakučaste i zato manje slavne i izrazito zakučaste pripovijetke, većina koje se odvija u unutarnjem monologu čovjeka bivšeg u sukobu s vremenom sadašnjim, tj. tadašnjim, jer se radnja zbiva ubrzo nakon Drugoga svjetskog rata, i samim sobom.

Tomislav Zajec unutarnju je napetost Tonka Jankina i svijet njegovih opsesija vješto raspisao koristeći naznačene motive, ali nije želio razbiti osnovni tijek radnje, pa je središnja jednočinka višestruka ekspozicija s naglim i nimalo impresivnim realističnim svršetkom.

U uvijek malo zamišljenoj režiji Ivana Plazibata bolje funkcionira fragmentirani svijet unutar glavnog lika nego njegov konačni obračun s bivšom ljubavlju i zaljubljenošću koja to odavno već nije. Razlog tome je uvelike i Milan Pleština, glumac nevjerojatne energije koju nije uvijek u stanju obuzdati, pa mu vrludanje između planova i lica u sjećanju njegovog Tonka bolje leži od čiste dramske situacije u kojoj, upravo zbog ekspresivnosti, odlazi najdalje od lika kakvog većina čita u izvorniku.

Ako je 'Karneval' prepisivanje, a 'Prah' nadopisivanje, treći je dio, svjesno općenitog naslova 'Po motivima novela Ranka Marinkovića', pokušaj prijevoda. Uz pomoć dramaturga i skladatelja Matka Botića, Olja Lozica otišla je još dalje u smjeru koji je već zacrtala predstavom 'Sada je, zapravo, sve dobro' u ZKM-u i Marinkovićev svijet rekreirala pokretom.

Koreodramski princip najbolje funkcionira u zatvorenom svijetu, a Mediteran, pogotovo insularni, jest takav – sav sveden na granice i rituale. Međutim, u ovom se slučaju scenska ovjera poznatog ne samo riječima, nego gestama, grimasama i rukama pretvara u općenitost. Možda upravo zato, nakon što pristane odustati od sebe i plesati s Dušanom Gojićem, dopustiti da ga ponizi Dušan Bućan i neuspješno se zaljubi u Lanu Barić, Zvonimir Zoričić ipak pobjegne u riječ. Završne rečenice posljednjeg dijela triptiha nisu slučajno o čovjeku koji sam sebe vidi kao sliku, kao mrtvaca koji se vraća.


Takvo je i kazalište samo – mrtvac koji živi detaljima izmaštanim na podlozi realnosti. Iako vrijedan pokušaj oživljavanja i najzanimljiviji projekt ne samo ove sezone Drame zagrebačkog HNK, 'U znaku vage' je ipak znak da se narušenu ravnotežu ne može ponovno uspostaviti tek jednim korakom.