FILMSKI OSVRT

Iako ne govori mnogo novoga - 'Zvizdan' doista prži

21.09.2015 u 11:05

Priča o zabranjenoj ljubavi dvoje mladih iz zavađenih plemena starija je i od Shakespearea i Romea i Julije. Tematiziranje etničke netrpeljivosti i sukoba na 'ovim prostorima' također je žvakano do iznemoglosti i mnogi od nas priželjkuju da se pokoji domaći umjetnik uspije probiti i s kakvom drugačijom pričom. No unatoč tome što po obje točke igra na taj 'ziher', 'Zvizdan' Dalibora Matanića uspijeva zapržiti tamo gdje je potrebno

Iz nekog razloga, kad god razmišljamo o užasima koji se događaju u svijetu; o klanjima, ratovima, sukobima, konclogorima i mučenjima, uvijek ih lakše zamišljamo u beznadnim, sivim, blatnjavim pustopoljinama negoli u predivnim, gotovo rajskim pejzažima. Kontrast između predivne prirode i čovjeka koji u toj prirodi radi nezamislive grozote uznemirujuća je meditacija kojom se filmski, primjerice, bavio Terrence Malick u 'Tankoj crvenoj liniji', gdje se smrtonosna ratna mašinerija Drugog svjetskog rata, umjesto u maglom okupana polja sjeverozapadne Europe, ustobočila usred pacifičkog raja na zemlji, stvarajući u njemu jednako gadan pakao kao i među sivim gudurama. Smrt i mržnja obitavaju svugdje, priroda je prema tome ravnodušna, ona samo diše oko nas u svojem veličanstvu i moći.

'ZVIZDAN', 2015.

Scenarij i režija: Dalibor Matanić
Direktor fotografije: Marko Brdar
Producentica: Ankica Jurić Tilić
Montažer: Tomislav Pavlić
Uloge: Tihana Lazović Goran Marković Nives Ivanković Dado Ćosić Trpimir Jurkić Mira Banjac i drugi

Oprostit ćete mi ovakav meditativni uvod u osvrt na film 'Zvizdan' Dalibora Matanića koji je od jučer počeo igrati u domaćim kinima, iako već nekoliko mjeseci žari i pali festivalima. Takav je uvod potreban zbog toga što je Matanićev film upravo to - meditacija o mržnji, boli, traumama, nemogućem životu i ljubavima usred rajske prirode koja sve to nijemo promatra i ostaje, baš kao i ljudska razorna narav, stalna i neuništiva.

'Zvizdan' se sastoj od tri priče - sve tri govore o problematičnoj vezi između Srpkinje i Hrvata u malome mjestu pokraj jezera pod planinama dalmatinskog zaleđa. Prva se priča odvija 1991. na samom početku balvan-revolucije, druga 2001., u doba kad se mati i kći Srpkinja vraćaju kući iz izbjeglištva, a treća 2011., kada je obnova naizgled već završena, u selu se odvija veseli festival elektroničke glazbe i nitko više ne spominje rat. Iako svaka priča govori o drugom paru, Matanić je zgodnim potezom u sve tri angažirao iste glumce, ne samo u uloge nesretnih ljubavnika, već i u one koji ih prate - majke, očeve, susjede, prijatelje. Sudbine glavnih likova u svakom se od tri dijela filma razlikuju, ali suština priče u sva je tri slučaja ista - mržnja, traume i predrasude ne dopuštaju ostvarenje ljubavi - s tim da u svakoj priči postoji jedan manji ili veći pomak nabolje, što je tračak optimizma dosad rijetko pronalažen u domaćim filmovima ovakve tematike.

Priča o zabranjenoj ljubavi između pripadnika dvaju sukobljenih (etničkih) plemena nije ništa novo ni globalno ni lokalno. Čak je ni sam Shakespeare u 'Romeu i Juliji' nije superoriginalno isisao iz palca, a još je manje to učinio Matanić, redatelj iz zemlje u kojoj se etnički sukobi i njihove posljedice zadnjih dvadesetak godina naveliko koriste kao umjetnička tema, koji put iskreno, a koji put kalkulantski jer 'Veliki svijet' izvan granica bivše Jugoslavije samo uz takvu ratnu 'egzotiku' pokazuje interes za nas malene. I da, Dalibor Matanić je uskočio u taj isti vlak. Je li to bilo kalkulantski ili iskreno, ne bih ovom prilikom nagađala, no činjenica je da je to učinio DOBRO. Način na koji su ispričane priče u 'Zvizdanu' nešto je drugačiji, nešto tiši, a opet glasniji, nešto promišljeniji negoli oni koje smo dosad imali prilike gledati.

Foršpan za film 'Zvizdan'

Prije svega, to je zbog vizualnosti filma. Spomenula sam već kontrast između rajske, ali nijeme i ravnodušne prirode te užasa koje čovjek čini u toj prirodi. Matanićeva je priroda - selo, jezero, visoka i gusta trava, zujanje insekata, blejanje ovaca - možda najglasniji protagonist u filmu, u kojemu ljudi rijetko i malo govore, ali njezino je brujanje i zujanje izvan ljudskih čarki i previranja. Ona je samo stalno tu - okružuje ih, promatra ih, čak im ulazi u životni prostor poput pauka na ogledalu i mrava na stopalima.

Dugi prizori čovjeka u prirodi na trenutke su sadistički predugi - posebice u drugoj priči, o povratnici Nataši i majstoru Anti koji njoj i majci obnavlja kuću - i ne bih bila sasvim iskrena kada ne bih rekla da u nekoliko dugih trenutaka Natašinih meditacija, skrivanja s discmanom po uskim prolazima između kuća i znojenja po vratu nisam pomislila: 'Joj, dobro, DA, SHVATILI SMO, ajd' sad malo nešto drugo', no na kraju su upravo ti trenuci, upravo to uranjanje u okoliš ono što od 'Zvizdana' ostaje kada izađete iz kina.

Posebno je to vidljivo u zadnjoj, trećoj priči, kada glavni junak, nakon što se bezuspješno pokušao pomiriti s djevojkom koju je prije nešto godina ostavio dok je bila trudna, odlazi na rave. Slijedi podulji dio koji se sastoji samo od prikaza tulumarenja pod šarenim svjetlima i tumaranja po zamračenoj šumici - alkohol teče u potocima, troše se droge i mlada, polurazgolićena tijela, da bi cijela ta noćna - istodobno vesela i mračna odiseja - završila u jezeru, kao u nekom trenutku pročišćenja i katarze. Nadovezuje se tu Matanić i na nekoliko prethodnih prizora uranjanja u jezero, gdje je svaki sa sobom nosio osjećaj uranjanja u prirodu i pročišćavanja od svega onoga što je 'odvojeno' od nje.

Zadnja priča, međutim, za razliku od prve dvije, završava s tračkom optimizma - s (doslovno) otvorenim vratima, i to je ono što nam ovaj, inače pomalo težak, meditativan i spor film, donosi za razliku od većine drugih filmova slične teme. Možda... možda je bolja budućnost ipak moguća. Možda čak i ona u kojoj će se ovakvi arthouse filmovi u Hrvatskoj snimati i o drugim stvarima, a ne samo o mučnoj ratnoj prošlosti i ožiljcima koje je ostavila. Sjajni mladi glumci iz 'Zvizdana', fenomenalni kamermani, sam Matanić, pa i domaća publika to definitivno zaslužuju.